Ska måla vårt nybyggda Myresjöhus (grundat från fabrik med Tinova VX grund) i en "antikvit" färg med Nordsjö:s Tinova VX. Lokala färghandlaren har rekommenderat S0502-Y som jag upplever för mycket gulaktig. Efter en del googlande verkar det som 0502-Y (utan S) upplevs som mindre gulaktig! Min fråga: Är det någon skillnad på Nordsjö:s S0502-Y och 0502-Y?
 
Utan S (som betyder "Second edition") är helt enkelt ett äldre system att ange kulören på och jag har också hört att den äldre upplevs mindre gul. Hurvida du kan få den gamla varianten bruten är en annan fråga - troligen inte. Hurvida S0502-Y är för gul behöver vi nog inte ta upp en gång till. Det har ju ältat rätt mycket här.
 
Det är i det stora hela ingen skillnad som märks på ett hus.
Anders
 
När jag provmålade med NCS S 0502-Y vs NCS 0502-Y inomhus var det i alla fall STOR skillnad. Huruvida skillnaden är mindre om man målar utomhus vet jag ej. Hursomhelst så vet jag att i alla fall både Flügger och Nordsjö inte har några problem att blanda till den "gamla" kulören, dvs NCS 0502-Y.

För en tidigare liknande diskussion i ämnet se följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/84960-0502y-kontra-mio-mandel.html
 
Jag tror inte att någon bör ha problem att bryta fram vilken som!
Anders
 
Där jag jobbar bryter vi då både med eller utan S! :)
 
Jag fixar det oxå.
Anders
 
  • Gilla
henrikrei
  • Laddar…
Tack för svaren! Nu har jag varit och köpt en 10'a S0502-Y och målat upp en del på huset. Färgen är inte alls så gul som den var i provburken (0,5 l) utan är precis den "antikvita" färg vi hade tänkt oss. Jag misstänker att maskinen som bryter färgen kan göra (marginellt) fel när det handlar om så små mängder!? Jag ska tillägga att även provet var Tinova VX och inget annat.
 
Ibland kan maskinen inte fixa små mängder brytfärg till en liten burk. Så man får ibland ta provburkar som en indikation om slutresultatet. Sen brukar det vara en billigare färgtyp i provburkarna bara för att man bara ska titta på kulören och inget annat.
Anders
 
...och när det gäller den så vanliga S 0502-Y blandas den inte i 10-litersportioner utan körs i den den "stora blandningen" i fabriken. Mindre felmarginaler alltså.
 
johan !! inte för att verka besserwisser,jag har kört ett tak i min förenings tak med just denna färg.
0502-y.
så det går visst.
 
nybyggd skrev:
johan !! inte för att verka besserwisser,jag har kört ett tak i min förenings tak med just denna färg.
0502-y.
så det går visst.
??? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.