Hej!
Vi håller på att bygga ett litet fritidshus och undrar om vi behöver en fläkt i badrummet? Vi får olika besked beroende på vem man frågar. Det är ju en extrakostnad som man gärna undviker om den inte är nödvändig. Badrummet är ca 1,5m X 2,4m med mycket högt i tak (öppet till nock). Badrummet har ett öppningsbart fönster. I badrummet finns dusch, WC och tvättmaskin. Huset kommer användas främst på sommaren men också nån vecka då och då på vinterhalvåret.

Vad tror ni. Ska vi skippa fläkten eller är det en bra/nödvändig investering?

Tack på förhand!
/Andreas
 
Jag skulle borra hål i väggen och sätta en paxfläkt "231" med kallrasspjäll och sedan koppla den till lysknappen och kanske 30min eftergångstid. Fukt ska alltid tas bort.
 
Hemmakatten
Eftersom det finns fönster skulle jag vänta och se hur det fungerar. Om det behövs kan man i efterhand göra som Leffe skriver.
 
Jag skulle montera fläkten som Leffe_k skriver oavsett fönster. Inte en chans att man kommer använda fönstret i den utsträckning som skulle krävas för att få undan fukt och unken luft som fläkten mycket lättare kan ta hand om.
 
Jag vet inte hur övrig ventilation ser ut i huset, men jag skulle lätt sätta in en fläkt. Vi satte nyss in en i vårt badrum (permanenthus), och har fått sanslöst mycket bättre luft i hela bostaden. Skillnaden märks på vårkanten, när självdraget slutar fungera - nu får vi in frisk luft dygnet runt, även i sovrummen. Jag kan jämföra med en mindre fritidslåda från 70-talet där jag vistas ibland om sommaren, där blir luften stillastående och kvav på sommaren, och är det vindstilla hjälper det inte med ett öppet fönster. En fläkt släpper dessutom inte in mygg (det gör i.o.f.s. inte ett myggnät heller). Det är inget stort arbete att sätta in en fläkt, inte i efterhand heller. Möjligen kan man få en snyggare eldragning om man har planerat för det från början.
 
Jag kan bara instämma. I vår kombinerade dusch/bastu körde jag bara med fönster i ungefär en vecka innan jag köpte en PAX-fläkt. Det är omöjligt att få ut fukten på ett bra sätt genom ett fönster. Tycker mest att den fuktiga luften går runt inne i badrummet när man öppnar fönstret.
 
Hemmakatten
Min tanke var att eftersom det är ett fritidshus som mest används på sommaren så kunde det kanske räcka med att öppna fönstret. Det blir ju inte heller samma dagliga belastning på ett fritidshus. I vårt förra bostadshus med självdrag hade vi två fönster i badrummet. Vi hade aldrig några problem med för mycket fukt, öppnade bara ena fönstret ett par minuter. Å andra sidan var det väl tillräckligt mycket drag i resten av det gamla huset som hjälpte till. ;)

Oavsett om ni sätter in en fläkt nu eller ev.senare, så var det ett gott råd från Gunnar att ha eldragningen förberedd.
 
Jag lovar att det kommer vara ett misstag att inte sätta in fläkt. Om inte för fukten, så för lukten i rummet. Som jag ser det är det inte ens ett alternativ att INTE ha det.
 
Vi har ett fritidshus (byggt 1994) med nästan exakt samma förutsättningar och har inte satt in fläkt. Kablar är dragna fram till ventilen men det har inte blivit av att vi satt in någon. Men det är ju mest lathet. Hur som helst har vi inte saknat fläkten. Däremot finns det väl ingen direkt anledning att inte sätta in någon.
 
f91jsw skrev:
Vi har ett fritidshus (byggt 1994) med nästan exakt samma förutsättningar och har inte satt in fläkt. Kablar är dragna fram till ventilen men det har inte blivit av att vi satt in någon. Men det är ju mest lathet. Hur som helst har vi inte saknat fläkten. Däremot finns det väl ingen direkt anledning att inte sätta in någon.
Det är inte förrän du monterat en fläkt som du kommer att inse att du saknat den hela tiden... ;)
 
Jag skulle montera en fläkt. Inte alltför stor investering och definitivt värt det.
 
Stort tack för alla tipsen! Har varit bortrest, därmed min frånvaro i diskussionen. Jag tror vi installerar en fläkt. Om man ska dra elen är det ju ingen stor kostnad med en enkel fläkt. Men när det gäller kallrasspjäll så har jag läst nånstans att man inte ska ha det om man har självdrag som ventilation i huset (vilket vi har). Vet någon om detta stämmer?

/Andreas
 
Vi har ingen fläkt i vårt tvättrum i stugan, det räcker med att öppna fönstret, och efter duschen står ju dörren öppen så det vädrar ur. Så har vi haft det i över 20 år, och vi har inga fuktproblem. Men vissa kanske är sju personer i familjen, och alla duschar i en halvtimme varje dag, då kan det kanske bli problem. Men om man monterar en fläkt kan andra problem uppstå. Vad händer t ex med matoset i köket om nån använder duschfläkten samtidigt.? Och hur går det med draget i kaminen? Flera ventilationssystem som motverkar varandra är inte så lyckat, resultatet kan bli att man drar in fukt eller matos i huset istället för tvärtom. Ventilation är komplicerat, och om man inte vet vad man gör är det bättre att låta bli.
 
Ventilation är definitivt inget att leka med. Felaktig sådan kan leda till stora problem. Men lösning är iaf inte att inte ha någon.

I ditt exempel så beror det väl lite på hur långt från köket som badrummet i fråga ligger. Men vad menar du en köksfläkt skulle kunna ställa till med?
 
Självklart ska en pax el. likn. monteras. Alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.