MrKarlsson skrev:
Arbetskamraten gjorde ett jobb hemma hos en dam. Han bad henne sätta i säkringen igen men han precis hindra henne innan hon stoppade in den i proppskåpet. Hon skulle stoppa in den först och sätta på säkringshållaren sedan....
Det intressanta med detta förfarandet är att jag faktiskt kan tycka att det är helt logiskt. Stoppa in säkringen, skruva sedan dit locket. Det knasiga är väl konstruktionen av säkringshållarna. Jag tippar på att en sådan konstruktion inte skulle bli godkänd idag, lika lite som en E27-sockel tveksamt skulle gå igenom alla-är-idioter-ögat hos berörda myndigheter ;)
 
gnisto skrev:
Kom hem till en privat person och skulle koppla in ett bubbelbad.
Det var redan idrift med en skx från klädkammaren borrad genom väggen in ibadrummet och skarvad med sockerbit under badkaret!!
Intressant att fler har stött på denna variant! När vi flyttade in upptäcktes att förre ägaren kört det nya bubbelbadet med förlängningakabel till ojordat uttag i hallen utanför badrummet. Kabeln bestod i karets orginalkabel skarvad till en bit gummikabel med stickpropp och skarven (som han hade liggande på det blöta badrumsgolvet) bestod av de ihoptvinnade kabeländarna och 3 varv eltejp runt.......

Har även hittat gulgrön fasledare till ett uttag och en tändtråd som bytte färg från grön till röd inne i väggen mellan strömbrytare och lampa.... Det senare visade sig bero på att kabeln inte hade räckt ända fram efter en påbyggnad av väggen, lösningen blev att skarva kablarna i den gamla dosan (gömd bakom den nya väggen) och dra vidare till väggarmaturens nya läge...

/Ingenjören
 
E
lite otäckt läsa Era efraenheter
de är tyvärr så att de finns de som inte förstår hur livsfarligt det är att göra ovanstående kopplingar
visst kan det funka men om det INTE gör det å nån ifamiljen avlider är dtr inte lika roit längre
spec i våtrum är det viktigt
 
  • Gilla
FreddeLind och 2 till
  • Laddar…
Elinstallatören skrev:
lite otäckt läsa Era efraenheter
de är tyvärr så att de finns de som inte förstår hur livsfarligt det är att göra ovanstående kopplingar
visst kan det funka men om det INTE gör det å nån ifamiljen avlider är dtr inte lika roit längre
spec i våtrum är det viktigt
..jo, det var ju liksom poängen med tråden, det..:rolleyes:
 
MrKarlsson skrev:
Arbetskamraten gjorde ett jobb hemma hos en dam. Han bad henne sätta i säkringen igen men han precis hindra henne innan hon stoppade in den i proppskåpet. Hon skulle stoppa in den först och sätta på säkringshållaren sedan....
Min morfar, som inte var händig hur gärna han än ville det, hade precis samma tanke och genomförde dessutom det hela, fick en kyss varefter han omedelbart försökte igen med en ny säkring.. måste ju ha varit något fel på den första.

Håller med phl dock när han säger att designen är under all kritik, all förförståelse säger ju att man stoppar i något och sedan sätter dit locket, inte att man sätter något i locket och sedan skruvar dit.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
I mitt tycke ett av de bästa argumenten för att riva ut proppcentraler och sätta upp dvärgbrytare i stället.
 
  • Gilla
Gabas
  • Laddar…
E
i förra veckan ringde en knd för "det var fel på elementet"
jag for dit å såg det vra ett elelment som var köpt på rusta typ å ansl. via stickpropp
jag mätte i uttaget där han anslutit och som var bredvid en cd spelare
jag mäter å ser det är 400 v frågor om cdspelaren funkar " nä den har åxå slutat fungera....."
det var kopplattill en gamal värmre grupp svart på svartå blå på blå +jord
det var draget trefas+jord till värme gruppen så............................

sen en vän till mig blev uppringd av en kollega å ville ha hjälp
han hade -vid ombygnad- fått problem
han dessutom lite å göra då datorn "slutat fungera"
han berättade att först hade han tänkt dammsuga men dam,msugarn bara surrade till sen stannade den
han tänkte då jkobba meddatorn å plugga in i samma uttag å den fungerade inre heller -så han hade inget ågöra
vänen for dit å mäter å samma "fel" som ovan -400 V å inkopplat på en gammal värme grupp.....
 
  • Gilla
AWJJ och 1 till
  • Laddar…
Förvisso inte en fast installation, men jag kan inte låta bli att skicka bilden.
Notera hur smart dom löst att hålla grenkontakten ovan vattnet

(Nej, det är inte jag eller någon jag känner på bilden...)
 
  • grill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
jimtho och 9 till
  • Laddar…
Elinstallatören skrev:
i förra veckan ringde en knd för "det var fel på elementet"
jag for dit å såg det vra ett elelment som var köpt på rusta typ å ansl. via stickpropp
jag mätte i uttaget där han anslutit och som var bredvid en cd spelare
jag mäter å ser det är 400 v frågor om cdspelaren funkar " nä den har åxå slutat fungera....."
det var kopplattill en gamal värmre grupp svart på svartå blå på blå +jord
det var draget trefas+jord till värme gruppen så............................

sen en vän till mig blev uppringd av en kollega å ville ha hjälp
han hade -vid ombygnad- fått problem
han dessutom lite å göra då datorn "slutat fungera"
han berättade att först hade han tänkt dammsuga men dam,msugarn bara surrade till sen stannade den
han tänkte då jkobba meddatorn å plugga in i samma uttag å den fungerade inre heller -så han hade inget ågöra
vänen for dit å mäter å samma "fel" som ovan -400 V å inkopplat på en gammal värme grupp.....
Apropå saker som "slutat fungera", så kan jag inte låta bli att delge er den här klassikern. Den är från 80-talet:
http://www.tensionnot.com/jokes/customer_service_jokes/too_stupid_own_computer
 
barrington skrev:
Förvisso inte en fast installation, men jag kan inte låta bli att skicka bilden.
Notera hur smart dom löst att hålla grenkontakten ovan vattnet
Darwin Award Competition kallas det där. Och förresten var det ju inte så farligt, för grenuttaget var ju jordat... :rolleyes:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Apropo el - så finns det ju underhållande i saker i gamla hus - som mitt. Vi har blykulo i halva huset och jag skulle sätta upp en lampa i taket - dvs dra en kulo från utanpåligande gammal "dosa" - kapar strömmen i proppskåpet, plockar fram multimetern, försiktig som man är (jag är civ.ing, elektro/teknisk fysik och bygger normalt sett mer avancerad elektronik än de flesta här ser i sin livstid :-D ) och konstaterar glatt att den visar 74 volt växelström !?!?!

Lite felsökande bakåt visar (som man kunde misstänka) att det var dax att kalla dit elektrikern (vi har en trevlig duktig firma - inte billiga men de gör ett ruggigt bra jobb) och be dom ta bort lite blymantlat, inklusive förra ägarens spikar....

Visst säger hobbyamatören - det fungera - men jag undrar - när brinner det ? ;-)
 
En kreativ användning av FK för utanpåliggande montage utomhus i jordbrukets byggnader...
Kommer från ett proppskåp men vart kan de ta vägen månne?
.....
 
  • FK1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.