Hur långt utanför tomtgräns vågar man ta ner vildvuxna träd, al, asp o sly? Gränsar till bussgata, avstånd ca 5m.

På andra sidan bussgatan står glest några rejält höga träd, tyvärr skymmer de kvällssolen en del. Finns det chans att få kommunen att ta ner dessa? Nån som försökt nåt liknande? Tips på listig strategi mottages :)

Kjell G
 
Det bästa är väl att ringa kommunens parkförvaltning och fråga rakt på sak. Många gånger kan man göra det själv efter inspektion från kommunen. De har inga pengar för plusarbetare efter den 1 juni ändå. Ibland kan en förman eller liknande var ute och markera det som kan tas bort. Det gäller alltså kommunens marl och dem brukar vara uppdelad i parkförvaltning och fastighetskontor.
 
Vår granne i Knivsta tog bort två träd och lite sly så att de skulle få lite kvällssol. Någon anmälde dem och vips fick de en räkning på 26 000kr. Kontakta kommunen innan är tipset!!!

( vi som bodde mittemot märkte alltså inte att de avverkade, men någon måste ha gjort det)
 
Som liten motvikt: Vi har fått tillstånd av kommunen att ta så mkt vi vill från andra sidan gatan där det finns ett vildvuxet område.
Kommunen har inte resurser att hålla alla områden i trim.
 
Jag hade hoppat på ett svar liknande anaitis. Tji fick jag, här tas inte ner nåt för att få kvällssol inte. Möjligtvis om träden är skadade eller angripna (sånt går väl att ordna ;)

De skulle iaf komma ut o titta, sen kontakta mig. Hoppet finns men är rejält stukat just nu. Träd/sly som är runt 5 cm i diameter fick jag ta ner själv, grövre stammar måste jag anlita proffs till (om de ger tillstånd vill säga).

Kjell G
 
För ca 15 år sedan var det någon som avverkade en dunge med 50 ekar i Bromma. Lämnade alltihop i en enda stor bröt. Trots att fällningen sammanföll med utsikts "gatan" från en fastighet som nu fick sjöutsikt lyckades inte kommunen leda i bevis vem som hade avverkat. Fastigheten ifråga såldes någon vecka efter avverkningen och annonserades då ut med sjöutsikt.
 
Jag blir så förbannad på folk som inte kan skilja på sitt eget och någon annans!!!

Se för h-vete till att få tillstånd både av kommun och eventuellt påverkade boende. Vad som ger dig kvällssol kanske förstör någon annans svalkande skugga eller liknande.

Alltför många haverister tar kalkylerade risker/kostnader och tänker att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse. inte av mig iallafalll!

En granne tog ner runt 10-15 träd 20meter in på kommunal mark av ''misstag'' vilket tog bort naturtomtskaraktären jag hade i ena änden av min tomt nära på fullständigt. Han tvistar med kommunen i tingsrätten nu.
Några månader senare tar hans markarbetare 10-20 kubik massor vid min infart för att fylla upp hans tomt. Ăterigen av ''misstag''.

Har bekanta som råkat ut för kopparspik och rundbarkning. Jag skulle då inte tveka en sekund att polisanmäla. Det
finns en gräns för vad grannsämjan är värd.
 
Dear Mr. President,
jag skulle inte sabotera lagar eller grannsämjan för lite kvällssol. Morgon, middag, eftermiddag är inte illa. Men eftersom jag har både balkong o altan i västerläget skulle jag gärna se nåt av guldklotet efter 18.00

Nån skugga har inte den (enda) aktuella tomten av dessa träd, de är lägst klassade i ett naturområde, inte park, kommunen har inte tid/lust att sköta området för övrigt. Mellan mig o grannen går en bussgata, den behöver inte heller träden. Träden är kanske tio meter höga, inga grenar nertill=inget insynsskydd varken för mig eller grannen. I området finns gott om grönt, kort sagt, jag tror ingen skulle sakna dessa.

Vad som är trist är ju att höra från kommunen att de inte vill befatta sig med tanken ens en gång. Damen i parkförv. var dessutom irriterad på planeringen av området, att inte berörda avdelningar kommunicerade och röjde när väl området gjordes i ordning. De nämnda träden skulle kunna blåsa ner o hamnar då på bussgatan med det merarbete det medför. Hade varit bättre för alla om de tagits ner direkt, vilket jag förstås håller med men inte tycker ska hindra att man gör det i efterhand med argumentetet "nån kvällssol bidrar vi inte med".

Kjell G
 
Det är säkert på så sätt att om reglerna skall följas när en person skall få något slags generaltillstånd att fälla träd/hålla snyggt, medför det en jäkla massa merabete för många personer. De vill helt enkelt hushålla med sina administrativa resurser.
Jag fick ungefär samma intryck av Göteborgs parkförvaltning. Man vill inte bemöda sig med ett litet ärende, för det kan i värsta fall bli ett stort ärende som kostar pengar för kommunen.
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Prata med markägaren... Rita in på en "karta" var träden står och vissa upp, dvs med rätt mått var träd och buskar står. Den som förbreder sig lite har störst chans...
Lycka till!!!
 
Kjell_G skrev:
Hur långt utanför tomtgräns vågar man ta ner vildvuxna träd, al, asp o sly? Gränsar till bussgata, avstånd ca 5m.

På andra sidan bussgatan står glest några rejält höga träd, tyvärr skymmer de kvällssolen en del. Finns det chans att få kommunen att ta ner dessa? Nån som försökt nåt liknande? Tips på listig strategi mottages :)

Kjell G
Den listigaste strategin må väl vara att köpa området så att det blir dina träd. Det enda rimliga är ju att du inte rör träden.
Hur mycket för fort vågar man köra? Hur många penslar kan man tvätta av i vasken? Hur många gånger i veckan kan man planka in i T-banan? Ungefär på den nivån.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.