Hej!
Har ett litet delikat problem... :(
Jag ska sätta kakel på väggen ovan spisen i köket och där ska vi även ha en ny fläkt vilken i sin tur kräver ett vägguttag.
Saken är den att tidigare fläkt inte hade samma utformning = kryddhyllefläkt, och nu ska vi ha en "friliggande" modell med rostfritt plåthölje som går upp centrerat mitt ovanför spisen.
Tidigare satt vägguttaget/dosan osynligt bakom skåpet något till vänster om mitten... *det här börjar bli snurrigt* men nu hamnar det mitt under plåten som ventilationskanalen går i!
Med andra ord kommer en halv dosa att sticka fram under kanalen och det är INTE snyggt!
Jag tänkte att jag kanske skulle kakla på doslocket...den synliga delen...men det är kanske inte tillåtet?
Sedan är frågan om det går att kakla på plastlocket och det jäkliga är ju att doslocket är lite högre än väggen...
Alternativen är alltså att ha en till hälften synlig dosa, en dosa som är helt gömd under kakel, en dosa som till hälften är kaklad och hälften har doslock så att man kan inspektera.
Ja, jag kanske gör lite som man inte får men vad som är viktigt är att man inte gör något som är farligt... :p
Det jäkliga är att jag kanske får ta och ta hål i väggen - igen - och dra om vp-röret i väggen till den nya vägguttagsdosan...dra om fler saker och det kommer "aldrig" bli klart...snurrigt?
Lite lättare är det kanske om ni tittar på bilden nedan...
Någon som har något råd?
Och jo, jag har tyvärr spacklat och vävt in skarvarna till ursågningen i väggpskivan nu så att det är slätt och fint nu och jag får i så fall ta fram allt igen... :mad: Tidigare var hålen för fläktslangen till vänster men det har jag sågat ut och lagt i så nu är det i mitten och det gamla syns inte alls.
 
  • IMG_2546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öhhm, varför inte...flytta dosan dit du vill ha den?

Har för mig att dosor ska vara åtkomliga, vilket man knappast kan kalla en dosa under kakel.

Förresten har du tänkt kakla direkt på något som ser ut som mazonite? Trä/pappbaserat material under kakel, vet jag inte om jag skulle rekommendera heller?
 
E
om du kaklar över halvadosan drar ut fk kabeln -ev måste den bytas om denär för kort.
sätter ett utanpå liggande enkelt uttag som är under kåpan -om den får plats
är det ok
bara halva dosan är öppen så man kan lixom se dosan samt byta kabel
däremot så är det inte ok att skarva å dölja det
 
Precis...att flytta den. :(
Det är inte så lätt om man inte vill göra "stora hålet" i väggen men så får det nog bli... Att man inte tänker innan...
Det går kabel till dosan och från dosan åt två håll. Inte så "bara" att flytta den tycker jag. Dessutom är det en regel mellan dosan och mitt nya vägguttag.

Ang. materialet i väggen är det en slags byggskiva liknande masonite. Det har suttit kakel på det innan under skåpen. Det satt som berg - men är borta nu - och hade inte spruckit eller lossat på 20 år. Alternativt hade varit att sätta renoveringsgips men jag tror inte att det behövs om man tänker på historiken och om man använder "flexibelt" fix.
 
Hmmm... :rolleyes:
Det har jag inte tänkt på!
En utanpåliggande liten dosa, den kvadratiska typen som är ca 5 x 5 cm. Kan jag dra lite i FK kabeln och få in den i den dosan och då är det ok att ha det så ?!?!
Eller ska det vara ett flexibelt plaströr för kablarna från väggdosan till utanpåliggande dosan?
 
Crille68 skrev:
Precis...att flytta den. :(
Det går kabel till dosan och från dosan åt två håll. Inte så "bara" att flytta den tycker jag. Dessutom är det en regel mellan dosan och mitt nya vägguttag.
Går det kabel åt flera håll och dosan används som kopplingsdosa så måste allt i den vara åtkomligt. Dessutom måste den del som inte täcks av kakel kunna stängas med ett lock, dosan får inte vara öppen under spiskåpan.
 
Det kommer nog bli riktig "hemslöjd"...men jag kanske har en lösning... :rolleyes:
Om jag trär "Flex-rör" på FK'n som kan pilla upp ur väggdosan en bit. Det är tillräckligt långa tycker jag det verkar som...och sedan trär in dessa i en dosa med lagom små hål kan det kanske vara ok?
Jag får ta ett tredjedels doslock eller liknande och täcka den infällda dosan under fläktkåpan.
Ett annat alternativ är att jag sätter den fyrkantiga utanpåliggande dosan över den "övre kvarten" -kl 12 - 3 - på infällda dosan, för då behöver jag väl inte ta något Flex-rör?
Det känns sannerligen lite hemgjort men vad sjutton gör man? :confused:
Är man inte milionär och har lite för mycket kunskap i fingrarna så är det svårt att låta bli att greja med det själv... :(
 
Crille68 skrev:
...men vad sjutton gör man? :confused:...
Öppnar upp väggen och flyttar dosan. Stänger med gips och kaklar.

Löser flera "problem"...
1. Dosan kommer på rätt plats
2. Masonite är inte bra att kakla på
3. Spackel är inte bra att kakla på
4. Du har möjlighet att sätta kortlingar för att skapa fästpunkter för fläkten om du inte har gjort det tidigare.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Mikael_L
it-snubben skrev:
3. Spackel är inte bra att kakla på
Hmmm, använder man rätt spackel är det bra att kakla på.

Inte vanligt sandspackel, men mineraliskt bundet spackel är tillräckligt starkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.