Har en bekant som jobbar i byggbranschen och i deras "personal" tidning så har dem skrivet en artikel om våtrumsskivor. Enligt artikeln så är det många som har blivit sjuka efter man har börjar använda dem nya våtrumsskivorna. Någon som har hört något liknande/ kan detta stämma? Några kommentarer kring detta?
 
Ja, det har diskuterats ett tag nu, och det stämmer säkert. Lika säkert som att dom som har fått problem inte har följt leverantörens anvisningar vad det gäller heltäckande skyddsklädsel och munskydd.

Artikeln du nämner är gissningsvis denna; http://www.byggnads.se//byggnads/68917.cs
 
Redigerat:
Det är glasfibern alt. den armering som används på skivorna som iritterar luftvägar och slemhinnorna för de som jobbar med skivorna. alltså ingen risk för innohus miljön efter bygget är färdigt. Problemet löser man genom att använda heltäckande klädsel och andningsskydd när man jobbar med skivorna.
 
Tack för era snabba svar. Har ni själv haft några problem med dessa våtrumsskivor?
 
Ja, klåda och hosta "drabbade" mig när jag använde dom för första gången och inte visste hur grisiga dom var.
Andra gången använde jag engångsoverall, munskydd och handskar. Om man gör fel en gång så lär man sig, men gör man fel två gånger så är man bara puckad...

Som jag har nämnt i en annan tråd så verkar det dock som att Gyproc nu har förbättrat ytskiktet på sina Glasroc-skivor.
 
Ok, tack för tipset... då ska jag komma ihåg att inte göra det misstaget.
 
Jag använde Masterboard och fick inga besvär vid bearbetning.
Sågade givetvis utomhus (tror knappast någon kan tänka sig annat)
 
Jag har faktiskt sågat Masterboard inomhus en gång när jag inte hade något val. Det dammade något sjukt.. Masterboarden innehåller dock inte glasfiber, vilket gör den mycket mindre farlig. Samma sak med de andra fibercementskivorna.
 
Kan tänka mig det, jag stod i carporten och det varr illa det.......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.