Hallå

Har sökt runt lite på forumet men inte hittat det jag söker. Jag hade planer på att börja köpa på mig verktyg, skruvmejslar, fasta nycklar i alla storlekar och vad man nu kan hitta i butikerna.

Vill ha något bra märke, behöver ju givetvis inte vara det bästa på marknaden, det är till en ung blivande hemmapulare :) Det skall alltså vara kvalité men inte kosta multum.

Vilket/vilka märken ska jag leta efter? Vart hittar man dessa billigast?

Och sist, ifall någon har en lista på det ultimata att ha hemma i garaget så vore jag grymt tacksam, jag har intresset men inte kunskapen.

Tack på förhand!
 
Ett annat alternativ är att du köper begagnade proffsverktyg och maskiner på t.e.x loppisar, auktioner, och motormarknader samt kollar in annonssidor på nätet (Blocket)
Har själv köpt nästan alla verktyg och maskiner second hand för ungefär samma pengar som nytt skräp

Ett tips!
Nu på Lördag 31 maj är det en stor såkallad motormarknad i närheten av Skokloster se länken nedan.

http://www.warstamarknaden.se/
 
Sen är det ju inte helt fel att beställa powertools från USA. Kolla klistrad länk här under verktygsdelen.
 
Hej

Jag brukar leta på alla möjliga ställen och affärer. Nytt och begagnat.

Överskottsförsäljning från försvaret brukar vara bra grejor. Finns på fler platser tror jag. Ö&B har massor av olika verktyg för hemmafixaren, likadant med Harald Nyborg, Jula och Claes Olsson, ibland kvalitet ibland skräp.

Loppis e altid intressant och de olika missionsvaruhusen har ibland verktyg.

Uöver blocket finns ju eniro.se på nätet och så har du tradera.se

Märken?
Bacho e altid bra

Tips på fler kvalitetsmärken på maskiner och verktyg kan du få om du besöker en proffsmarknad för hantverkare. Ahlsell mm.

:)
 
Har fyndat en del på Tradera men även några enstaka verktyg på loppis. Tycker att de flesta loppisar bara erbjuder gamla filar utan skaft och skruvmejslar med träskaft ;)

Ibland har Harald Nyborg bra pris på fina "märkesverktyg" även om jag, handen på hjärtat, kan tycka att vissa av Biltemas prylar har väldigt bra pris-prestanda! Sitter exempelvis på en dröse Belzer blocknycklar men skulle nog lika gärna kunna ha haft Biltema och det till ett betydligt sundare pris.
 
Tack för alla svar, det har hjälpt mycket, har läst en hel del trådar som har blivit länkade nu och har börjat fundera på vad man ska leta efter. Skruvmejslar kommer jag köpa av väldigt bra kvalité, det är något jag använder till både teknikprylar och el. Även tänger.

Tack för hjälpen :)
 
Hej!
På jobbet och till nästan allt hemmaskruvande har jag bits i skruvmejseln.
Köper man inte det billigaste skräpet finns det iget som slår det - tycker jag. :cool:
Mejseln som jag har och har haft i 5 år är en Tengtools bitsmejsel som är HELT SUVERÄN! Den håller för ALLT.
Jag har använt den med full kraft och en skiftnyckel till hjälp att vrida på och den fungerar - är jag svag eller skruvmejseln bra? Hmmm, något att fundera över. ;) Deras bitsmejsel (och de vanliga tror jag) har dessutom hårdplast på toppen av handtaget och man kan banka och slå rätt bra på det och det blir bara små märken.
Att mejseln dessutom är smal för att vara bitsmejsel är ett klart plus. Jag lovar, det finns ingen bättre! (Tycker jag :D)
Bitsen kan man byta ut när de blir dåliga och man har en hel "verktygslåda" med sig i en liten hållare man kan ha i bältet. Finns ett par bra olika men jag tror att Tengtools är bra där också.
Man behöver även ett par fasta skruvmejslar modell större.
Som komplement till det är det ett par elmejslar - om man ägnar sig åt sådant - och så en bra skiftnyckel = Bacho och deras "multifixtång" Ergo. Det är en polygrip med hack som man kan justera storleken på med en hand och den greppar det mesta.
Ja, sedan en spetstång och en sidavbitare i god kvalitet, typ Knipex eller Bacho.
Fasta nycklar är alltid en fröjd men man behöver ofta många så en sats är att föredra när det är rea.
Bacho finns just nu på rea på olika ställen med i "ringspärrnycklar" som är vändbara. Det klart att de inte håller att banka och slå på men för 350 kr får man 4 nycklar i varje nyckel = 12 storlekar i 3 nycklar. Mycket praktiskt.
Ja det var väl handverktygen man "måste ha".
Förutom en mellanstor rörtång, hammare, slägga, yxa, spett, spade, gångjärnsriktare, kofot, spänningsprovare, osv osv osv. :p
Man kan inte få för många verktyg!
 
johansmed skrev:
Hej

Märken?
Bacho e altid bra

:)
Det där börjar tyvärr bli lite tveksamt. Nuförtiden finns en billigare serie bahcoverktyg på bl.a. Harald Nyborg. Tittade på dem häromdagen, och till exempel glipade avbitartängerna när man klämde ihop...
Dessa verktyg smyger sig in även där man normalt köper fin-bahco. Men om man har ögonen med sig är det inte svårt att se vilka verktyg som håller god kvalitet.
Det gäller alltså att vara kvalitetsmedveten även när man köper Bahco, och välja "rätt serie"...
 
Det gäller även Hultafors m fl andra välrenomerade märken, att de infört en "finserie" och en "fulserie".
Gäller att man har ögonen med sig om inte prislappen visar skillnaden...
 
beror ju alldelles på vem man frågar men... bits, skruvmejslar och nycklar så är de lika bra att satsa på hygglig kvalité annars går de bara sönder den gången man ska loss med nått fastrostat jäkelskap! vilket händer rätt ofta. Jag har då bara bra erfarenheter av Biltemas vertyg skaplig kvalite till bra pris! sedan så vet ja inte va som lönar sej bäst när man pratar om elverktyg typ en vinkelslip. ska man köpa en för en hundring på rusta eller satsa en tusenlapp på nån värsting?? jag tror då att de lönar sej bättre att köpa billiga grejjer då och köra tills de blir slut och handla nytt då, ofta följer de med extra kol till de billiga märkena har ja märkt sedan om de håller ihop så länge att man hinner byta dem vet ja inte...
 
Jag har kört slut på flera billiga vinkelslipar från B&D. De är givetvis inte de billigaste, men hade jag köpt en bättre från början hade jag utan tvekan tjänat inte bara pengar utan också kvalitet. En släkting köpte en större vinkelslip på Rusta, men den skar ihop efter några minuter, så det blev att hyra en istället.
 
Mikael_L
Cinolin skrev:
Det gäller även Hultafors m fl andra välrenomerade märken, att de infört en "finserie" och en "fulserie".
Gäller att man har ögonen med sig om inte prislappen visar skillnaden...
Ja Hultafors hobby ska man definitivt ducka för ....
Det enda som skiljer dessa ifrån de billigaste kinatillverkade prylar man kan hitta på ÖB är namnet och priset.

Jag lyfte upp en Hultafors hobby hammare ur hyllan, hammarhuvudet satt rejlält snett! :eek:

Jag har mycket svårt att förstå hur tidigare välrenommerade företag vågar chansa på att totalt sänka sitt rykte med mycket sämre prylar.
 
när det gäller fasta nycklar så har jag svårt att motivera köp av annat än biltema's serie(10års garanti), den enda skillnaden på mina dyr-nycklar och mina biltema-nycklar är att dyr-nycklarna har tunnare gods för samma eller bättre hållfasthet samt en viss precisionsskillnad.. jag vet många verkstäder som gått över till biltema-nycklar för att dom är överlägsna om man ser till pris/prestanda..
 
Jag ställde en fråga för något år sedan, jag ser att man länkat till den tråden en bit upp.

Nu har jag skruvat och muttrat ett tag i huset och ser på min verktygshylla med lite erfarenhet i alla fall.

Till att börja med så räcker handverktyg från Biltema alldeles utomordentligt väl, om man inte köper deras allra billigste skräp. Inget verktyg har gått sönder, trots att en del är väl använda. Några verktyg ligger dock kvar i sina förpackningar oanvändna. Jag har inte haft bruk av en snörslå, tvingar, klämmor och sådant än. Det kan vara idé att istället för att köpa saker när pengarna ligger och bränner i plånboken så lägger man undan lite i en burk, som man kan ta av när man behöver ett visst verktyg.

Jag tyckte jag fyndade riktigt ordentligt när jag hittade en sladdlös DeWalt skruvdragare/borrmaskin med dubbla batterier för en billig peng. Nu tycker jag att det var ett dumt köp. Den är lite för klen för att vara en bra borrmaskin och den är lite för stor och klumpig för att vara en bra skruvdragare. Det är dessutom ett evigt växlande mellan borr och skruvbits när man sätter upp något. När jag ledsnat på den här kommer jag att köpa en borrmaskin och en skruvdragare som separata maskiner.

Det har blivit en del annat också, och jag tror det är viktigt att man väljer maskin efter hur mycket man skall använda den. Är det en "engånggrej" så räcker det rätt så bra med en billig maskin, medans en väl använd maskin gärna får vara av en bättre sort. Coops serie Kellen har fungerat bra till maskiner som används någon eller några gånger om året.

Och, missa inte några bra hörselskydd. Det är enormt skönt att ha dem på när man fixar något. Även om det bara är att spika fast baksidan på en Billyhylla så är det mycket mindre tröttande att slippa höra varje hammarslag. Köp också en bra verktygslåda. Inte som verktygen nödvändigtvis måste ligga i för jämnan, men det är rätt så praktiskt att kunna ta med sig vad man behöver till det ställe där det behövs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.