Hej!

Har precis bilat upp och bytt avloppsrören i cement mot nya plaströr i vårt hus från -46. Ska nu fylla och gjuta igen de uppbilade gångarna i golvet. De uppbilade gångarna är totalt cirka 17 meter med en bredd på 40-45 centimeter i snitt och ett snitt djup på cirka 35 centimeter. I de icke uppbilade delarna av källarenär det en cirka 10 centimeter tjock betongplatta och under den är det sandig jord och sten i en salig röra. De nya plaströren ligger på en bädd av den sandiga jordenoch en och annan småsten. Min plan är nu att köpa makadam att fylla upp med och sedan gjuta en cirka 10 centimeter tjock platta ovanpå.

När man diskuterar detta med folk så har alla olika åsikter (många vilka inte har egna erfarenheter men mycket åsikter) så nu är jag något förvirrad hur jag ska göra och tänkte därför ställa några frågor till allt kunnigt folk på detta forum.

Frågor

-Kan jag fylla upp med makadam utan att det finns risk att rören skadas av vassa stenar eller ska jag täcka rören med sand innan jag fyller med makadam?

-Har kommit fram till att det kommer gå åt cirka 700 liter betong, hade tänkt ta dit en betongbil med ränna. Men enligt rörmokaren jag anlitade att dra de nya rören så är det så pass lite betong att det är bättre att åka till betongstationen med släpet och få det fyllt då frakten annars blir en stor del av kostnaden för betongen.

-Rörmokaren rekommenderade även att jag kunde fylla med lecakulor istället för makadam, är det ett bra alternativ?

-Ska jag fylla med färdigarmerad betong?

-Tänkte köpa en eller två säckar (1 kubik/säck) med makadam att fylla med, kostar 800 för första säcken och 500 för andra inkl transport.

-Ska makadamen vara tvättad?




/joakim
 
Jag har nyligen gjort ett liknande jobb och använde sand som packar bra runt rören. Gjöt sedan direkt ovanpå. Lade längsgående armeringsjärn i betongen.
 
Skall du själv köra betongen på en kärra så får det vara en rejält stor kärra om du skall få med dig 0,7m³ betong. I torkad form så väger det ca 2,3 ton/m³....

Normalt så skall makadamen vara tvättad för att inte "suga" upp fukt till plattan men i ditt fall har det ingen större betydelse eftersom övriga plattan ligger på ett material som troligen suger fukt.

Leca skulle kunna vara ett bra alternativ för dig, dels är det lätt att transportera, fyller bra samt ger en del isolering under plattan.

Försök få till någon form av armering i de "diken" som du gjuter annars är risken stor att det spricker. Helst skulle du haft någon form av förankring in i den gamla betongen så att det "hänger ihop". detta kan vara svårt att få till. Saknade den gamla plattan armering ??? Ett måste är iallafall att se till så att de gamla snittytorna är rejält fuktiga så att de inte suger fukten ur den nya betongen innan den har härdat.
 
Redigerat:
Dra även på ett lager primer mot den gamla betongen för att öka vidhäftningen.
 
Tack för alla råd.

>Saknade den gamla plattan armering ?
Den gammla betongen innehåller ingen form av armering.

Har nu bestämmt mig för hur jag ska gå till väga. Har beställt 2 säckar a 1 kubik med makadam att fylla med sedan när det är klart kommer jag borra in små håll i den gammla betongen och sätta in bitar med armering och sedan stryka på primer. Kommer sedan ta hit en betongbil med ränna så vi kan få ner betongen genom grovingången i källaren där vi kommer stå med två skottkärror för att kunna portionera ut betongen.

Dock har jag en fråga som någon kanske skulle kunna hjälpa mig med, de två säckarna med makadam kommer placeras ovanför källatrappen i närheten av ett källarfönster. Det kommer vara rätt trist att gå och bära makdamen i hinkar så jag tänkte att man skulle kunna ta hjälp av tyngdkraften och bara skyffla makadamen i en tratt kopplad ner till ett rör som går ner i källaren. Problemet är att jag inte hittar någon lämplig tratt som är stor nog för syftet. Någon som har en ide vart man kan hitta en lämplig tratt eller har någon annan ide på hur jag ska få ner de två kubiken med makadam?

mvh/joakim
 
Du kan väl bygga en tratt i formplyfa eller plywood eller nåt? Komplettera med några 2"2 för att staga upp härligheten och saken lär vara biff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.