Pröva en helt annan bank! Handelsbanken exvis. Jag vet många som har mkt dåliga erfarenheter av FSB.
 
Ingen expert, men jag tror att det kan bli lite problem om huset inte har en egen tomt. Kan bli svårt att få ut inteckningar på just huset.
 
INTE för jag är banktjänsteman men kan det inte vara det egna låga sparandet som banken nekade pga av. 15000 kr är endast 7500 kr/pp? Det är snarare vad som brukar finnas på ett konto, osparat så att säga.
 
För det första så tror jag att ni för att sälja idén behöver ha klart för er mer precis hur och vad ni vill bygga, eftersom ni vill övertyga dem om att ni kan bygga för under eller ca 1 miljon, vilket onekligen är ovanligt billigt. En budget över er egen ekonomi är också bra.

Om ni kan visa upp en trovärdig plan på exakt vad ni tänkt bygga, hur det löser sig exakt med tomten och gärna offertsvar på vad det skulle kosta att få material, etc. levererat, så tror jag att ni är i en betydligt bättre sits, och detta jobb behöver ni ju ändå göra om ni kommer att bygga, så det är ju inte nödvändigtvis förlorad tid.

Om ni sätter er in i banktjänstemannens position en stund: Två personer där i varje fall ena har låg inkomst för tillfället, utan sparande men med billån, kommer in med en ospecificerad idé om att bygga ett hus för under en miljon, så låter det som ett riskprojekt. Men om ett par med kontroll på sin ekonomi kommer in med en uttänkt och genomförlig plan för hur de på en tomt de äger ska kunna bygga ett hus de gott och väl har råd med, så är situationen en helt annan.

Ingen expert, men jag tror att det kan bli lite problem om huset inte har en egen tomt. Kan bli svårt att få ut inteckningar på just huset.
Inteckningar (pantbrev) tas på fastigheten, inte på en enskild byggnad på fastigheten. Vet du om föräldrarna kan tänka sig att inteckna gården för ert husbygge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.