Hej allesammans!
Har nu bevakat forumet drygt ett år så jag tyckte det var dags att bli medlem. Här kommer mitt första inlägg. Har en del funderingar kring köp av ett hus med torpargrund från 1925. Eftersom jag har förhållandevis lite praktisk erfarenhet av exteriörarbete och husköp men desto mer av interiörarbete så undrar jag vad ni har att säga om detta objekt: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/77432.

1) En mer allmän fråga är om ni tycker ni att man borde anlita en besiktningsnamn vid köp av denna typ av objekt och prisklass.

2) En mer specifik fråga är om ni kan se några uppenbara fel i konstruktionen alternativt indikationer på fel i objektet länkat ovan? Alltid svårt att bedöma enbart med hjälp av bilder men det verkar i alla fall definitivt som att fasaden får rivas och ny isolering läggas.

3) Att döma av fakta, bilder och erfarenhet tror ni att huset har något värde?

Tacksam för alla svar och funderingar.

Mvh OHE
 
Verkar inte priset vara lite i överkant. Utgångsbud långt över dubbla taxeringsvärdet. Speciellt om det föreligger omfattande renoveringsbehov. Riva fasad och byta isolerning är inte gjort i en handvändning. Sen finns risken att vattenledningar och avloppsrör är slut, likaså elledningar kan behöva bytas. Jag vet i och för sig inte hur "hett" Karskronaområdet är, kanske är det här prisnivån ligger. Frånsett det ser det klart idylliskt ut. Sen är det ju stor skillnad om huset ska användas som fritidshus eller åretruntbostad. I ett fritidshus kan man ta mindre skavanker och olägenheter, ska man bo permanent måste allting fungera som det ska. Viktigast att kolla brukar vara tak och grund, är dessa ok brukar inte resten vålla några större problem. Ett så pass gammalt hus borde rimligen inte vara befattat med nån form av byggfusk, det skulle ha uppdagats för länge sen i så fall. Kolla tak och grund, kolla att stommen är frisk, särskilt takstolar och nedra delen av väggarna. Runt fönster och dörrar. Grunden, hur ser syllar od ut? Om allt ser ok ut, pruta 100 tusen minst.
 
Jag tycket inte 395 kkr lät så dyrt för 60 kvm och 2700 kvm tomt.
Vatten fanns det ju dessutom.

Sen beror det ju på skicket som sagt - omöjligt att avgöra via bild tycker jag.
Att riva fasad och isolera om är ju ett väldigt stort arbete ! Om detta är absolut nödvändigt för att bo där så skulle jag iaf dra öronen åt mig alternativt pruta rejält !
Vad grundar du föresten dessa åtgärder på ? Det låter som en relativt ovanligt ingrepp om man inte har omfattande röta elelr liknande ?

Det enda jag såg som var uppenbart oroväckande på bilderna var en ev fuktskada i köket (lite svårt att se- men såg inte golvet rejält missfärgat ut ? - ev. läckande element/vattenledning ?)

Jag kan inte priserna i Karlskrona - men en sökning på alla villor över 25kvm gav iaf inget pris under 325kkr och många över miljonen, Fritidshus låg mellan 200kkr och till över miljonen.

Men de i lägre prisklasserna var betydligt mindre...

I inte alltför oattraktiva lägen Dalarna hade 395 kkr med året runtvatten + el i ok läge varit ett bra pris om skicket är ok, även om det inte är kanon...

/K
 
Tack för kommentarerna!

Anledningen till att jag tror att man måste byta fasad och isolerara kanske framgår tydligare av de bilder som jag nu bifogar. Vad gäller el har jag ingen aning om skicket och vad gäller vatten så verkar "rördragningen" bestå av en gul slang (se bl a bilden i köket). Avloppet verkar vara vad som på mäklarspråk kallas "enklare avlopp", d v s inte godkänt. Har ni några tips hur man på enklast vis kollar skicket på grunden? Är fuktmätare ett måste eller räcker det med att krypa under, lukta och kolla om blindbotten har buktat sig? Det som jag mistänker är mest svårt att kontrollera är skicket bakom panelen - stommar, syllar osv. Vad gäller ev. fuktskada i köket så är det som du säger klaskarlsson svårt att se vad det är. Eventuellt den gula slangen som spökat ;)

Tycker att priset skulle vara ok under förutsättning att huset varit i finare skick och att det funnits godkänt avlopp, rördragning, anständig panel etc.

Mvh
OHE
 
SANY0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SANY0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Panelen borde man väl provsticka med kniv på några utvalda ställen - men ofta så är den inte helt rutten - att byta hela fasaden brukar ju vara ganska stort - men iof - ingenting är omöjligt :)
Risken är som sagt att man får fram lite annat som också skall bytas osv osv

Fönstrena skulle jag säga ser mer akut ut !

Jovisst - priset läigger nog lite högt om skicket är dåligt.
enkelt avlopp - är iof ngt man nästan får räkna med i gamla sommartorp dock...

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.