Det är dags att välja fasdafärg till huset. Har funderat på att ha en "vit" fasad med mörkgrå (5502-Y) knutar och vindskivor. MEN det som får mig att tveka allra mest till att ha vitt på fasaden är att jag har hört att den är mer mottaglig? för mögelprickar - att dessa syns så mycket mera. Att man måste tvätta/göra rent huset betydligt oftare än om man hade en mörkare fasadfärg.

Vad tycker ni därute som har erfarenhet av husfärger???

//Fran
 
Mina erfarenheter säger att du har rätt. -Det blir mer sporer och bös på vitt. Om det är för att det syns bättre, eller om det är nåt annat skäl, vet jag ej.
Men ack, va snyggt det är med vita hus...
 
Välj S 0502-Y eller S 1002-Y. Dessa färger ser tonade/ gråvita ut på prover men ger ett bra vitt intryck i det stora hela. Be färghandeln om en provburk, måla en skiva och sätt mot huset gå 25 m ifrånhuset och...........huset är inte bländande vitt men intrycket är vitt.
Anders
 
Ja, just S 0502-Y - sthlms vit, äggskalevit osv. är den vi har kollat mest på. Var hos färghandlaren nu på morgonen och tyckte då att S 1002-Y såg betydligt mera grå ut än 0502. Kan det stämma, eller ser den bara ut så innan den är uppmålad?

Vilken av dem är egentligen mest vit - utan att för den sakens skull blända grannarna :).
 
5.2 racing skrev:
Mina erfarenheter säger att du har rätt. -Det blir mer sporer och bös på vitt. Om det är för att det syns bättre, eller om det är nåt annat skäl, vet jag ej.
Men ack, va snyggt det är med vita hus...
Vi kan nog tänka oss att gå över huset med fasadtvätt - kanske vart 3:e - 4:e år. Om det är tillräckligt för att hålla huset rent o fräscht så kanske det blir vitt för oss.
Håller med dig helt ut - det är otroligt snyggt med vita hus.
 
S 0502-y är mest vit, och S1002-y är nästa steg i den gultonade gråskalan. Ingen färglapp kan motsvara ett verkligt prov så köp 2 provburkar och testmåla som jag skrev tidigare.
Anders
 
Anders_S skrev:
S 0502-y är mest vit, och S1002-y är nästa steg i den gultonade gråskalan. Ingen färglapp kan motsvara ett verkligt prov så köp 2 provburkar och testmåla som jag skrev tidigare.
Anders
Japp, det blir nog bäst o göra så. Får bara hoppas på att vi inte blir alltför distraherade av grundmålningen - som ju också är vit :).

Tack för tips o råd!

//Fran
 
Själv bor vi ganska nära Arlanda. En vit färg var uteslutet när vi valde husfärg. Flygplanen spyr ut en hel del skit...
Dessutom har vi platt tak som "släpper " små svarta, prickar ( vet ej vad det heter )
 
Tessan100 skrev:
Själv bor vi ganska nära Arlanda. En vit färg var uteslutet när vi valde husfärg. Flygplanen spyr ut en hel del skit...
Dessutom har vi platt tak som "släpper " små svarta, prickar ( vet ej vad det heter )
Förstår verkligen att ni inte vill ha vit färg när ni bor nära Arlanda. Personligen har jag inte reflekterat över att nedsmutsningen även kan komma från luften ;). Vi har nästan platt (papp)tak, också svart ,men jag tror inte att det smutsar ner mer än tegel/betongpannor - men det kanske vi måste kolla upp ???

Hittade en snygg vit färg bland nybyggeområdet - Beckers Utevit. Den är färdigblandad och aningen vitare än S0502-Y - men ändå behaglig för ögonen. Lutar nu åt att det blir den....Om vi inte helt plötsligt gör en helomvändning inom de närmaste dagarna.

Kom gärna med ytterligare tips, råd, erfarenheter....Allt är välkommet!

//Fran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.