Jag ska börja gräva för mina plintar till min altan.

Tanken är att jag ska gräva/borra cirka 80-90 cm. Är det någon som har erfarenhet av de jordborrar som är billiga och som man vrider runt för hand. Marken består till största av fyllnadsmassor och lera.
 
Skulle istället rekomendera en BRA plintspade, lång samlt blad.
Och sedan skulle ajg hyra mig en "hålspade", vet ej vad den heter, men det är två skaft med en skopa ner till på vardera skaftet.
När man sedan lösgjort jord, lera sand kör man ner denna spade förisär skaften, och då bildas som en liten "skål" nertill.
Fungerar bra där man inte kommer åt med en spade.
Någon på forumet kan säkert ge ett RIKTIGT namn på denna mojäng....
 
Jag har använt den s.k. Skurupsborren. Fungerar utmärkt.
 
jg10680 skrev:
Jag ska börja gräva för mina plintar till min altan.

Tanken är att jag ska gräva/borra cirka 80-90 cm. Är det någon som har erfarenhet av de jordborrar som är billiga och som man vrider runt för hand. Marken består till största av fyllnadsmassor och lera.
Jag har kört med Julas lågprisvariant. Fungerade bra, tills man stötte på sten, vilket förmodligen inte är osannolikt med Dina markförutsättningar. Hade dock rekommenderat Dig att försöka, eftersom den inte är särskilt dyr.
 
Jag rekomenderar skurupsborren, rejäl och bra!!
 
hyr en riktig jordborr,motordriven... jag hyrde en stihl som var super, jag borrade 14 hål på 40 minuter riktigt lysande, men man behövde vara två stycken som håller i den...
 
Jag har också använt en motordriven jordborr, hyrd på Bauhaus, tror jag. Den var stor nog för att hålet skulle passa en plint. Och att jobba med den var superenkelt, men det behövdes som imported_peter säger två personer för att hålla den.

Jag hade definitivt använt en sån om jag skulle göra jobbet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.