Hur djupt skall man gräva ned dagvattenrör? Dom kopplar ihop stuprören med dagvattenbrunnen.
Tänker isolera med 5cm Jacofoam. Bor i Luleå.
Någon expert som vet?
 
Frostfritt!
Du ska nog inte isolera rören alls.
Om du vill isolera ska du lägga horisontella skivor ovanför rören för att hålla kvar markens värme.
 
vad finns det för anledning att gräva ner dem frostfritt?? jag har lagt dem på c:a 50 cm djup, det spelar väl ingen roll om vattnet i de rören skulle frysa, det lär ju inte rinna något vatten i dem om det är snö och minusgrader ute. sedan när det tinar så tinar väl vattnet i rörena med. dem lär ju inte heller vara så fulla med vatten vid frystillfället att det skulle bli fråga om att rören skulle sprängas... eller har jag fel???

håller du på med ett nybygge där det inte spelar någon roll, så lägg dem frostfritt då, men är du i en redan uppvuxen trädgård så är det ju onödigt att gräva djupare än man behöver och därmed få upp större massor än man behöver som förstör mer än nödvändigt...
 
det ska aldrig vara kvar något vatten i rören, så därför behöver de inte ligga frostfritt. Skulle det däremot ligga vatten kvar i rören så finns det stor risk att de kommer att "sprängas" när det blir tjäle.
 
Tack för svaren.

Vintrarna är ju inte som förr. Nuförtiden kan den hällregna och vara +5 i några dagar för att bli -25 i en vecka.
Detta eviga tinande och frysande gör att det tenderar att bildas is t.o.m i stuprörens utkastare.

Om jag gräver ned 75-100 cm, lägger markisoleringsskiva och har ett fall på 2% då borde det väl fungera?
 
  • Gilla
JimmieJohnsson
  • Laddar…
jmm skrev:
Tack för svaren.

Vintrarna är ju inte som förr. Nuförtiden kan den hällregna och vara +5 i några dagar för att bli -25 i en vecka.
Detta eviga tinande och frysande gör att det tenderar att bildas is t.o.m i stuprörens utkastare.

Om jag gräver ned 75-100 cm, lägger markisoleringsskiva och har ett fall på 2% då borde det väl fungera?
Klokt tänkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.