Hej!

Vi funderar på att bygga nytt. Ett stort beslut och mycket huvudbry.. Främst undrar man ju om det är glädjekalkyler man får. Efter att ha läst lite på forumet så verkar ju jättemånga få fördyrade kostnader på grund av marken tex. Jag är lite nyfiken på hur dett gått för er. Någon som har bra tips och vill redogöra lite för sina priser och kostnader?



Vi funderar över följande val:

Smålandsvillan - Villa Ljunbyg

Älvsbyhus - Sleipner

LB-hus - Ugglan Funkion

Hjältevadshus - Eken 38


Det jag undrar främst är - vad landade era byggen på om ni delar upp det i följande poster:

1. Markarbeten, schakt, fyllnadsmassor, grund, etc
2. Själva det nyckelfärdiga huset exklusive tillval
3. Tillval
4. Garage (helt färdigt)
5. Inredd övervåning
6. Tillstånd och avgifter
7. Trädgård, väg till huset, etc..

Höll den kalkyl ni fick?

Vad är ni nöjda med/missnöjda med?


//Tussilago
 
De flesta säljare sätter ju en "grundkalkyl", men sen kan det ju alltid avvika ändå. Svårt att förutsee t.ex. om man behöver spränga eller använda extra fylle vid markarbetet. Det bästa är att alltid ha en "buffert", så man klarar av om det överstiger ca 10 % av totalkalkylen.

Vår kalkyl översteg "bara" med 50.000 kr, vilket var en struntsumma i sammanhanget. Byggde med Hjältevadshus (Mogården) för 3 års sen. Vi hamnade på följande;

1. Markarbete/gräv 124.000 kr + Grunden 52.500 kr.
2. Själva det nyckelfärdiga huset exklusive tillval: Grundpris 1.181.000 kr (men då oinredd övervåning).
3. Tillval: 125.000 kr (Isolerad övervåning, klinkers i hallen, isolerade innerväggar, centraldammsugare, vattenburen värme (radiatorer) till övervåningen, tjockare parkett (slipbar 14 mm), torkskåp.
4. Har inget garage i dagsläget.
5. Isolerad övervåning (se tillval) gick på 58.500 kr. Men för helt färdig övervåning skulle de haft 297.000 kr.
6. Tillstånd och avgifter: 15.500 kr (Bygglov, bygganmälan, karta m.m.)
7. Väg till huset fanns redan. Trädgården är gjort i efterhand.

Sen tillkom ju annat; pantbrev, lagfart, byggkreditivränta, anslutningsavgift på el/tele m.m. och det kan ju skilja en hel del, beroende på hur mycket man lånar samt om det finns ledningar i närheten av tomten.
 
Hej Tussilago!
Skickat ett pm med tanke på vissa delar av er frågeställning.
Hälsn
/Mikael//
 
I jämförelse rent kvalitetsmässigt och standard är LB-hus helt överlägset de andra delad entreprenad torpargrunds-företagen du nämner. Sådär - inte lika mycket att fundera över längre ;)
 
kungkokos skrev:
I jämförelse rent kvalitetsmässigt och standard är LB-hus helt överlägset de andra delad entreprenad torpargrunds-företagen du nämner. Sådär - inte lika mycket att fundera över längre ;)
Vad gäller LB-hus Ugglan-serie (för jag antar att TS syftar på den, om man ska hålla sig inom samma prisklass?), så fick jag själv inget bra intryck. Var inne i en visningsvilla och där var det bl.a. jätteskeva tak- och golvlister...?
 
Vi har en kalkyl på ett Ljungby (Smålandsvillan). Nu valde vi istället att bygga ett Nybro, men det hör kanske inte hit.

I kalkylen är det tillval för närmare 240 000:-, tomt 500 000:(inklusive anslutning vatten och avlopp), schakt och grund för 270 000:-, anslutningsavgifter (el, tele, fjärrvärme, bygglov m.m.) 100 000:- och en post som heter reserv berg/fyllnadsmassor på 150 000:-.
Huset i standarsutförande 1 291 750:-.

Pantbrev och bankavgifter ca 70 000:-

Summa sumarium drygt 2,6 miljoner enligt min kalkyl som Smålandsvillan gjort för ett tänkt hus i Värmland.
 
laasn skrev:
Vi har en kalkyl på ett Ljungby (Smålandsvillan). Nu valde vi istället att bygga ett Nybro, men det hör kanske inte hit.

I kalkylen är det tillval för närmare 240 000:-, tomt 500 000:(inklusive anslutning vatten och avlopp), schakt och grund för 270 000:-, anslutningsavgifter (el, tele, fjärrvärme, bygglov m.m.) 100 000:- och en post som heter reserv berg/fyllnadsmassor på 150 000:-.
Huset i standarsutförande 1 291 750:-.

Pantbrev och bankavgifter ca 70 000:-

Summa sumarium drygt 2,6 miljoner enligt min kalkyl som Smålandsvillan gjort för ett tänkt hus i Värmland.
2,6 miljoner för ett Smålandsvillan..?! :-O
Då skulle jag personligen kolla på lite dyrare alterntiv, där en del utav tillvalen på 240.000 kr (!!) ingår i grundpriset. ;-)
 
Carisma skrev:
Vad gäller LB-hus Ugglan-serie (för jag antar att TS syftar på den, om man ska hålla sig inom samma prisklass?), så fick jag själv inget bra intryck. Var inne i en visningsvilla och där var det bl.a. jätteskeva tak- och golvlister...?
Ett tips är att börja granska konstruktionen bakom ytskiktet. Ett hus med platta på mark och totalentreprenad och LB-Hus kvalitet (enda SP-märkta husen i Sverige) går inte att klå med ett hus ur "budgetsegmentet". Nu låter jag som en säljare för LB-Hus vilket jag inte är (själv byggde jag Götenehus), men jag var också först inne på på de billigare husen men efter massor av "reserach" valde vi att lämna segmentet. LB-Hus Ugglan-serie tycker jag är Sveriges absolut mest prisvärda hus - om man hittar en planlösning man gillar. Vi valde Götenehus eftersom deras fabrik erbjöd större flexibilitet till att hitta ett hus som passade vår tomt.
 
Tack, snälla ni för att ni delar med er.
Det känns kanske inte som smålandsvillan egentligen är så billig? Det verkar som att tex. Älvsbyhus är lite billigare och att samma pengar räcker både till hus och garage med dem.. Eller är det bara så att de ena har mer i standard och de andra i tillval så att det i slutändan blir samma ändå? Eller vilka är billigast egentligen? (bortsett från kvaliteten...)


//Tussilago
 
Hej,
Vi har som du försökt titta på totalpris för nyckelfärdigt.
Fick prisuppgift för Smålandsvillan Villa Nybro,196 kvm totalpris med inredd övervåning = ca 2 milj. = Sthlms-pris
Villa Funktion LB-hus, m inredd övervåning 185 kvm = ca 2,3 milj
Myresjöhus Frälsegården 174 kvm? 2, 1 milj (inte så dumt eftersom det är 2 -plans och har bättre takhöjd på plan 2 än ovanstående alt.) (Planlösningen här vill man gärna ändra litet på dock, men det kan man göra.)
Villa Kvadraten Eksjöhus med inredd övervåning låg också någonstans kring 2,2 milj tror jag.

Vi föredrar platta på mark. Det är ett dyrare sätt att bygga dock som kan förklara prisskillnaden. Vi har tittat mkt på hus. LB-hus är attraktiva eftersom de gett ett mkt gediget intryck. Myresjöhus inte så dumma heller. Också platta på mark, och takhöjd 2,5 i stället för LB-hus 2,4 i Ugglanserien.

Lycka till!
 
Varför vill ni så gärna ha torpargrund och delad entreprenad som det faktiskt är med smålandsvillan. En kompis bygger med Björklidenhus till samma pris som för smålandsvillan men med björklidenhus får han betonplatta och totalentreprenad istället!
 
laasn skrev:
Vi har en kalkyl på ett Ljungby (Smålandsvillan). Nu valde vi istället att bygga ett Nybro, men det hör kanske inte hit.

I kalkylen är det tillval för närmare 240 000:-, tomt 500 000:(inklusive anslutning vatten och avlopp), schakt och grund för 270 000:-, anslutningsavgifter (el, tele, fjärrvärme, bygglov m.m.) 100 000:- och en post som heter reserv berg/fyllnadsmassor på 150 000:-.
Huset i standarsutförande 1 291 750:-.

Pantbrev och bankavgifter ca 70 000:-

Summa sumarium drygt 2,6 miljoner enligt min kalkyl som Smålandsvillan gjort för ett tänkt hus i Värmland.
Tillval på 240 000??? Inte på huset va?

Vi har just fått vårat Nybro levererat men har bara valt ca 40 000 extra i tillval. Vi ville ha ett vinkelhus och de andra fabrikanterna skulle kosta minst 500 000 kr mer - fast då UTAN vinkel. Vi är inte intresserade av lullull såsom spottar, helkaklat hit och dit eller golvvärme - been there, done that. Nu har vi snart ett stort (197 kvm när vi inrett övervåningen) vinkelhus med öppen planlösning, välisolerat och välutrustat (vi köper vitvaror separat) hus till ett pris man får ge för ett sämre begagnat hus i vårat område. Dessutom är grunden godkänd av Sitac och SP och skall vara fuktsäker krypgrund.

Men visst, hade vi byggt hus i en del av landet där tomterna kostar 150 000 så hade vi kanske valt en annan fabrikant.
 
Dorfen skrev:
Varför vill ni så gärna ha torpargrund och delad entreprenad som det faktiskt är med smålandsvillan. En kompis bygger med Björklidenhus till samma pris som för smålandsvillan men med björklidenhus får han betonplatta och totalentreprenad istället!
Hur jobbigt är det med delad entreprenad?? Vi har kontrakt med 4 firmor. En som gör grunden, en för markarbeten och en borrar för vattnet (och SMV). Har inte haft problem alls utan känner att vi har haft stor valfrihet då vi kunnat "shoppa" runt och se vem som erbjuder vad till bäst pris osv.
 
Tussilago skrev:
Tack, snälla ni för att ni delar med er.
Det känns kanske inte som smålandsvillan egentligen är så billig? Det verkar som att tex. Älvsbyhus är lite billigare och att samma pengar räcker både till hus och garage med dem.. Eller är det bara så att de ena har mer i standard och de andra i tillval så att det i slutändan blir samma ändå? Eller vilka är billigast egentligen? (bortsett från kvaliteten...)


//Tussilago
När jag har kikat på bloggar där folk bygger Älvsbyhus så verkar det vara lite sämre utbud när det gäller tillval som t.ex köksluckor. Alla(?) verkar ha de (för mig) fula vita luckorna med "speglar" och furuhandtag.... :S Men det kanske finns bra tillval.

SMV är billiga men utan att tumma på t.ex väggisolering. Det är samma ytterväggar som till Myresjöhus.
 
snysop skrev:
Dessutom är grunden godkänd av Sitac och SP och skall vara fuktsäker krypgrund.
"Fuktsäker"...? Kan de garantera sånt, eller vadå?

snysop skrev:
När jag har kikat på bloggar där folk bygger Älvsbyhus så verkar det vara lite sämre utbud när det gäller tillval som t.ex köksluckor. Alla(?) verkar ha de (för mig) fula vita luckorna med "speglar" och furuhandtag.... :S Men det kanske finns bra tillval.
När vi kollade på hus, hade ä-hus bara ett visst tillvalssortiment vad gällde köksluckorna. (Som enligt min smak inte var så mycket bättre än standardluckorna...). Det "bästa" man kan göra är i så fall att välja bort köksluckorma och köpa några snygga själv! (Om man nu vill ha ä-hus).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.