plats men jag hittar ingen bra...Vad kan det tänkas kosta att riva ett hus på ca hundra m2?
Det är ett hus byggt på 20-talet...vi vill helst bygga ut/bygga "upp" men tänk om huset anses för dåligt konstruerat, då vill vi riva och bygga helt nytt. Men det kostar väl oxå?
 
Räkna med minst 100.000kr för att låta en firma riva huset, och det kan bli väsentligt mer om det t.ex. finns asbest i huset, eller om det är besvärligt att komma intill med kontainrar för att sortera byggavfallet. Klarar man av att riva ur en hel del själv och källsortera det kan kostnaden sjunka. Den tiden är förbi då det bara var att ta en grävmaskin och vräka ned ett hus i lastbilsflak och köra det till tippen osorterat. Numera skall allt källsorteras för att vi skall få mindre och färre soptippar, och för att det som går att ta tillvara till andra användningar hamnar rätt.
 
Har hört att man kan låta brandkåren ha en övning på det. Betänk bara att äldre hus ofta är gediget byggda. Så länge de har skyddats från väder, vind och kyla kan en renovering/tillbyggnad i de allra flesta fall vara motiverat.
 
Har för mig att jag fick betala 125 000:- för att få bort en liknande kåk.
 
Hemmakatten
Vi betalade 110´.
 
Jaha. Nähä. Nä, ingenting är ju direkt gratis nu för tiden. Finns det ingenting som är "billigt"?!;)

Huset ska kollas noga, vill helst inte riva det.
 
BRandkåren tar 10' för att elda upp en lada.
 
Hemmakatten
har hört från många håll att brandkåren gärna skulle elda upp ett hus och ha som övning. MEN, jag har aldrig träffat någon som verkligen fått det gjort. Tror nog att det mest är en skröna utan verklighetsanknytning. Det kan knappast vara tillåtet att elda upp ett hus med alla dess miljöfarliga beståndsdelar. Möjligtvis en lada som bara består av trä. En villa ligger ju också, för det mesta, väldigt nära andra hus som kan riskera fatta eld.
 
Det händer att barndkåren eldar upp hus. Mest gamla lador, fritidshus etc. Innan dess får man själv demontera allt miljöfarligt, ex elkablar. Så ett modernt hus med plast i väggar etc ger de sig inte på. Men ett hus från 20-talet sitter väl det mesta: plast, kablar etc på innerväggar och då kan du testa om de är intresserade. Sedan får det inte ligga alltför nära andra byggnader heller så det riskerar att sprida sig.
 
Försökte få brandkåren att länspumpa vår gamla brunn.

"Hallå, brandkåren i Burgsvik? Jag har en brunn full med vatten och därmed ett lysande tillfälle för er att leka lite med den fina röda motorsprutan!"

GAPSKRATT

Man undrar ju VERKLIGEN varför gubbarna blir brandmän..
 
Vad skulle straffet vara om du själv eldade ner det?
 
Mordbrand och allmänfarlig vårdslöshet är rätt så allvarliga brott, det är inte att rekommendera.
 
men vad är straffet ? kan vara värt det om det kostar 100 000 kr.. att riva
 
Allt från ett halvår till ett par år i buren kan man nog räkna med.
 
Du skriver "men tänk om huset anses för dåligt konstruerat". Det låter mindre troligt om det har stått sen 1920-talet. Och vem är det som anser? Det finns förstås måndagsexemplar från 20-talet likväl som från alla andra tidsperioder, men det står ju kvar... Det går också utmärkt att riva själv och köra till soptippen. Det är ett jättejobb, men långf ifrån omöjligt men inte helt ofarligt. Ska man bygga nytt själv sen kan man rimligen få mycket material från det gamla.

Men huvudfrågan: Måste ni verkligen riva huset, och i så fall varför? Det kan kosta lika mycket eller mer att renovera, men det blir ofta mycket trevligare än ett nybygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.