På nuvarande hus sitter det nån slags asfaboardskivor med 4cm bred läkt på, och det är 16cm mellan varje läkt.
Ska bygga ut huset och vill ha "vanlig" panel som är så lik som möjlig.

Hittade nu en bild som påminner om det som jag antar skulle bli mest likt:
http://www.stenvalls.se/norsk/bilder/nya_06/profiler/ytter.jpg

Det är väl vanlig råplan gran, med en läkt på? Ska det vara nån cm mellanrum på råplanen eller kan de lika gärna sitta ihop?
 
Redigerat:
Du har alltså "falsk" lockläkt på det existerande huset. Med cc 200 på läkten.

Då passar det med råplan, precis som du tänkt, med bredd 200 eller 195 beroende på hyvling av kanter.
Är det 195 sätts den cc 200 (då blir det en liten glipa), är det 200 sätts den kloss an.
 
anaitis skrev:
Du har alltså "falsk" lockläkt på det existerande huset. Med cc 200 på läkten.

Då passar det med råplan, precis som du tänkt, med bredd 200 eller 195 beroende på hyvling av kanter.
Är det 195 sätts den cc 200 (då blir det en liten glipa), är det 200 sätts den kloss an.
Precis du har rätt ang nuvarande falska läkt. Jag tror att jag ska ha bottenbrädor 22x195 och sen läkt 22x45, och om man då har två cm överlapp med läkten på varje bottenbräda så blir det ca. 0,5cm glipa mellan brädorna.

Är det tillräckligt med 0,5cm för det ska väl kunna röra sig lite grann??
 
Planerar ett liknande projekt och skjuter in en fråga.
Har bytt gavelpanel på en liten övningsgavel och nu återstår två stora gavlar, som helst vill göra rätt. På den gavel vi redan har gjort satte vi brädorna dikt mot varandra och listen spikad i båda dessa bräder. Sedan har jag fått höra att det ska vara glipa mellan bräderna och att listen ska spikas i mellanrummet.
Hur bär man sig åt rent praktiskt för att träffa med spiken rätt både genom det lilla mellanrummet och sedan inte missa läkten? Man ser ju i det läget varken mellanrum eller läkt...:confused:

Hemma diskuterar vi också spikning respektive skruvning. Vilka är för och nackdelarna? (Förutom det estetiska)
 
Innan du spikar läkten så använder du en snörslå från ena änden till den andra (gärna gult eller annan svag färg). Då kan du följa den randen när du spikar t ex kubbläkt. Spikarna hamnar i en snygg rad och du behver inte vara orolig för att missa spikläkten.
 
Mikael_L
Jag tror inte att det är så livsviktigt att träffa exakt mellan bottenbräderna.
Om du missar med några mm så kanske det slår ut en flisa i bottenbrädan när spiken går in så nära kanten, men jag kan inte se att det skulle medföra några allt för stora problem.

Har jag fel så får den som vet nåt om detta gärna skriva nåt ! :surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.