Ja då det snart börjar bli dags att klippa gräset så funderar man på att skaffa nytt, men vad för märke /modell?



Stiga Estate Tornado HST
+ Hydrostatdrift med pedal
+Billig i inköp (15 995:)
+Elektromagnetisk inkoppling av knivarna (vet inte om husqvarna också har det?)
+ 14hk
/ Stigas egen motor, är det något att ha?



Husqvarna LTH151
/Hydrostatdrift med en spak, kan bli jobbigt när man ska ratta och justera hastighet samtidigt?
+Pris 18 900:-
+15hk
+Kohler motor som jag vet är bra motorer, eller?

Det som kan vara lite knepigt med traktorer är att gräset trycks ner före det klipps (framhjulen)

Vilken ska man välja? Alla tips och råd välkomnas

/Kalle
 
Har en Jonsered med 15 hk Kohler och är väldigt nöjd med motorn. Går jämnt, hyfsat tyst och känns dragstark. Dessutom är den trycksmord (om det har någon betydelse för hållbarheten jfr med stänksmorda motorer vet jag inte).

Om du ska ha hydrostat med pedal eller spak är väl beroende på hur gräsmattan ser ut. Har du mycket backande och knixande samtidigt som du ska ska svänga så är det väl en stor fördel med pedal. Är det bara att köra på är det väl av mindr betydelse. Samma sak med inkoppling av knivarna. har du behov att ofta stänga av och på klippaggregatet under klippningen är det bekvämare med elektromagnetisk inkoppling.
 
Kohlermotorn är underbar!

Vi sålde just vår LT151, men det var för att den var lite för klumpig på den lilla tomt vi har nu. Om man har en tomt med lite träd och buskar och annat man ska väja för så bör man ha en midjestyrd klippare med frontaggregat.
 
Jag kan inte annat än rekommendera frontaggregat. Otroligt skönt att komma åt ordentligt och att enkelt kunna rengöra. Personligen tror jag traktormodellen egentligen bara passar riktigt öppna ytor som parker och fotbollsplaner. Ser på de grannar som har tomter liknande vår och traktormodell - jisses vad de får sicka och sacka för att komma åt.

Hydrostat är inte ens en fråga längre men båda modellerna du tittar på har ju det så där är ju saken klar. Hydrostat via spak vet jag inte hur det fungerar men jag kan tänka mig att pedal är bättre så man får båda händerna till att styra snävt. *Speciellt* om det är en traktormodell där det kommer bli mer bångel att komma åt än med en frontklippare.

Vi gjorde så att vi köpte en begagnad Stiga Park istället för någon enklare ny. Ångrar det inte en sekund och det är otroligt skönt att ha slunga till den till vintern.
 
Okej ja det är fint med frontaggregat.

Stiga åf här har en Stiga Ready från 2004 för 14500:- Är det rimligt pris? Nyservad Mycket Fint skick

Någon som kan slänga upp bilder om ni har en stiga ready jag vill gärna se motorrummet

/Kalle
 
lätt den med kohlermotorn, går bäst o inga större driftstopp. Jag jobbar på granngården i h-stad på småmaskinsverkstaden och vi har haft mkt problem med stigas egna motorer... INGET och rekomendera kan jag säga! Sen kan jag säg att de är inte jobbigare o köra med spak än vad de e och köra med pedal.. En vanesak liksom =) lycka till! // Jesper
 
Jag har den nya husqvarnan med hyrdostat(spak) och den är minst lika smidig som med pedaler då styrningen är extremt lättstyrd.


vad blev det för nån klippare föresten?
 
H
Finns det någon variant med frontaggregat samt uppsamlare? Biokipp,multiclipp, bla bla clip går bort direkt.
 
Hopplunda skrev:
Finns det någon variant med frontaggregat samt uppsamlare? Biokipp,multiclipp, bla bla clip går bort direkt.
Har aldrig sett någon sån variant. Alternativet är att hänga på en uppsamlare/sweeper efter klipparen, men att köra med "släp" efter klipparen är inte det mest smidiga om man har en gräsmatta med mycket hinder som kräver backande.

Varför inte "multiklipp"? Körde med uppsamlare på traktorklipparen tidigare, men har bytt till "multiklipp"-knivar nu och är nöjd. Blev helt enorma mängder med gräsklipp med uppsamlare som man skall dumpa någonstans.
 
H
För jag tycker man får ett överlägset bättre och snyggare resultat med uppsamlare. Köpte en svindyr värdelös Klippo nån säsong sedan med Multiklipp, efter 2 månader donerades den till en granne, utbyte att han gjorde några gräv jobb till mig.
 
Tack för mer tips.

Det har inte blivit någon klippare än, Stiga parken rullar fortfarande sedan 22 år tillbaka.

Men om det blir vinst på lotto så är det till att köpa en ny:D

Fast nu är jag lite mer sugen på en Stiga par prestige 4WD:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.