Vilket avstånd ska man ha mellan köksbänken och fläktkåpan ?
 
Hemmakatten
Beror på fabrikat på fläktkåpan och om du har el eller gasolhäll. Minimiavstånden brukar dock vanligtvis vara 50 cm för elhäll och 65 cm för gasolhäll.
 
Det är en induktionshäll med en fläktkåpa från thermex med 660 kubikmeter/h i uppsugningsförmåga, väggmonterad . Det känns som den kommer för långt ner om man kör 50 cm, kan man sätta den på 60cm eller högre ?
 
Ja, 50 var ju det minsta över en elhäll. Enligt vad jag har sett i manualen till andra Thermexfläktar med ungefär motsvarande effekt ska 60-65 också gå bra.
 
Hemmakatten
Vi har våra överskåp och fläkten 65 cm från köksbänken/spishällen. Känns mkt större, luftigare och som om man har mer utrymme. Vi är helnöjda.
 
  • Gilla
Tomas G Nielsen
  • Laddar…
Är det någon som har sett rekommendationer för väggmonterade sneda fläktar?

Vi ska ha en sådan över en gashäll som är monterad på en 90 cm bänk. Följer man då regeln om minst 65 cm till nederkanten så når man ju knappt upp till reglagen som sitter i överkanten av fläkten.
Men jag gissar att de befintliga reglerna är för fläktar med vågrät underkant.
 
Eftersom lämplig monteringshöjd till stor del beror på fläktens effekt och utformning (och som sagt om spisen/hällen går på el eller gas) finns det väl inga befintliga, generella regler utan det är vad som står i fläktens manual som gäller.
 
Vi har som policy att rekommendera 65-70 cm från häll till fläkt, dels för att följa anvisningar men också för att inte bidra till att det blir lågt och trångt över hällen.

Edit: Till fläktar med vågrät undersida, ja.
 
Inga problem att sätta den på den höjden. Beträffande sugeffekt så
är det längden på skorstenen/utsugskanalen som drar ner effekten,
det som du möjligen tappar på att sätta fläkten högre upp är osupptagningen.
70-75 cm ska hur som helst inte vara någon match för en vass Electrolux.
 
Fast mitt problem var ju snarare att jag behöver sätta bakkanten på den något lägre än rekommenderad höjd (för gas). Dels för att taket/fläktkanalen tar emot i överkanten och dels för att nå upp till framkanten på den. Det är en Franke Mythos, och den har vad jag vet ingen egen instruktion för höjd, utan Franke hänvisar till genereller regler för raka fläktar.
 
pinebar skrev:
Fast mitt problem var ju snarare att jag behöver sätta bakkanten på den något lägre än rekommenderad höjd (för gas). Dels för att taket/fläktkanalen tar emot i överkanten och dels för att nå upp till framkanten på den. Det är en Franke Mythos, och den har vad jag vet ingen egen instruktion för höjd, utan Franke hänvisar till genereller regler för raka fläktar.
I produktbladet för Mythos står det i och för sig som det brukar göra: "OBS! Vid gasspis ska montagehöjden vara 650 mm över spis från fläktens underkant."

---

Har haft min vinklade fläkt (IKEA HOOK00S) på väggen i några månader nu. Löste placeringen på ett sätt som säkert är helt förkastligt, men som har funkat hittills utan några problem:

I bakkant: 55 cm
I framkant: 85 cm
Höjd över bakre brännaren: ca 65 cm

Dvs. jag valde att tolka rekomendationen som avståndet till fläkten rakt ovanför bakre brännaren. Fläktkåpan/gallret blir nu inte varmare än att jag kan lägga handen direkt på även om jag kör wok-brännaren (3,3 kW) på fullt blås och reglagen sitter 180 cm upp från golvet – vilket känns lagom.
 
7310070025302 skrev:
Dvs. jag valde att tolka rekomendationen som avståndet till fläkten rakt ovanför bakre brännaren. Fläktkåpan/gallret blir nu inte varmare än att jag kan lägga handen direkt på även om jag kör wok-brännaren (3,3 kW) på fullt blås och reglagen sitter 180 cm upp från golvet – vilket känns lagom.
Ja, precis så tänker vi också. Men då hamnar som sagt bakkanten på fläkten under rekommenderad höjd för gas. Kul att hör att det verkar fungera i alla fall.
 
Avstånd mellan bänkskiva och skåp är en sak och bänkskiva och fläkt är något helt annat. Generellt placeras skåp 500mm ovanför skivan då skivan är i standarddjup 600mm. Är skivan djupare (700mm+) kan skåpen tom placeras lägre än 500mm så att även kortare personer kan nå in i skåpen. Vad gäller fläktarnas avstånd sätts normen av gasverket i Sthlm (Obs, normen är bara rådgivande och inte laggivande. problemet är att de flesta försäkringsbolagen implementerar normen i sina regler och därigenom defakto gör normen laggivande... (Kolla alltid med ditt fösäkringsbolag innan ombyggnation)). I standard vad gäller fläktar talar vi om låg respektive hög kapacitetsfläktar. Brytpunkten ligger vid 340m3 / Tim. Under 340 går det bra att placera fläkten på minst 500mm höjd. Är sugkapaciteten över 340m3/tim är minsta höjd 650mm, Dock brukar de flesta brandskyddsmyndigheter vilja ha minsta mått till 720mm, detta pga att de flesta idag använder olja istället för margarin i sin matlagning.Oljan kokar vid 60 grader och fettar betydligt mer än margarin. Viktigt att observera är oxå att måtten jag talar om här är avståndet mellan själva insuget ner till brännaren. Fläktkåpan kan bygga hur mycket som helst nedåt (kanske inte så snyggt...?) Det vanligaste sättet att kompencera det högre avståndet mellan fläkt och häll är att sätta en bredare kåpa (ca 900mm) över en standard 600mm häll. Är det så att du har en vedkamin med levande låga är minsta avstånd upp till fläkt 950mm. Då bör dessutom fläkten vara av självdragstyp och inte ha en motor över huvud taget.
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Zerkses skrev:
Avstånd mellan bänkskiva och skåp är en sak och bänkskiva och fläkt är något helt annat. Generellt placeras skåp 500mm ovanför skivan då skivan är i standarddjup 600mm. Är skivan djupare (700mm+) kan skåpen tom placeras lägre än 500mm så att även kortare personer kan nå in i skåpen. Vad gäller fläktarnas avstånd sätts normen av gasverket i Sthlm (Obs, normen är bara rådgivande och inte laggivande. problemet är att de flesta försäkringsbolagen implementerar normen i sina regler och därigenom defakto gör normen laggivande... (Kolla alltid med ditt fösäkringsbolag innan ombyggnation)). I standard vad gäller fläktar talar vi om låg respektive hög kapacitetsfläktar. Brytpunkten ligger vid 340m3 / Tim. Under 340 går det bra att placera fläkten på minst 500mm höjd. Är sugkapaciteten över 340m3/tim är minsta höjd 650mm, Dock brukar de flesta brandskyddsmyndigheter vilja ha minsta mått till 720mm, detta pga att de flesta idag använder olja istället för margarin i sin matlagning.Oljan kokar vid 60 grader och fettar betydligt mer än margarin. Viktigt att observera är oxå att måtten jag talar om här är avståndet mellan själva insuget ner till brännaren. Fläktkåpan kan bygga hur mycket som helst nedåt (kanske inte så snyggt...?) Det vanligaste sättet att kompencera det högre avståndet mellan fläkt och häll är att sätta en bredare kåpa (ca 900mm) över en standard 600mm häll. Är det så att du har en vedkamin med levande låga är minsta avstånd upp till fläkt 950mm. Då bör dessutom fläkten vara av självdragstyp och inte ha en motor över huvud taget.
bra info, man tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.