Är det rimligt med vitvaror för 80 000:- eller bör vi se om vårt hus och hitta billigare, någon som har förslag på alternativ? Tyckte det var lite väl dyrt!

Tvättmaskin
BOSH: WAS 32760NN 8195:-

Luftkondenstumlare
BOSH: WTS 86512SN 5985:-

Ugn/Micro
SIEMENS: HB 86P570S 12550:-

Ugn/Ånga
SIEMENS: HB36D570 14060:-

Kylskåp inbyggnad
HUSQVARNA: QR330I 9090:-

Frys inbyggnad
HUSQVARNA: QT220i 9990:-

Inbyggnadshäll
HUSQVARNA: QHC7505 10995:-

Köksfläkt:
FRANKE: Frihängande fläkt art nr: 630005441 9990:-
Futurum/Franke Opal Fri
 
Ja du, du har ju kostat på en del på ugnarna t.ex så det är klart det drar iväg, vad kommer priserna ifrån?

Begärde in offerter på cylindagrejor i budgeteringsläget av kåken, priserna slog från 75" till 58" på exakt samma grejor...

/L
 
Om 80000 är för mycket avgör väl din plånbok? Är du stadd i kassan är det väl inget att bråka om och lever du på marginalen är det rysligt mycket pengar. Själv hade jag inte lagt 26610 skattade bagaloner på ugn+micro. Jag tycker det finns mycket som är roligare att lägga pengarna på... Men det är ju jag det...
 
Priser från prisjakt ser det ut som. Samla ihop det, och be om offert som innan talare förespråkat. Har man dessutom koll på tex prisjakt kan man ibland göra klipp oxå. Helt plötsligt hade Expert kanonpris på kyl o frys som vi tittat på. Skall man spara pengar får man inte heller vara helt inriktad på ett enda märke, utan kunna vara lite flexibel, och handla i rätt lägen.
 
Om det är rimlig eller inte kan du bara avgöra själv. Jag, som köpte vitvaror - med motsvarande funktion - för 28.000 tycker naturligtvis att 80.000 är löjligt dyrt.
 
Det är ju bara släppa prestigen och börja titta på mer standardgrejer. Jag gick lite snabbt in på Elon och kollade, och där finns det gott om prylar med välkända märken som är 20-40% billigare än det du hittat.
 
Jo, nog finns det ju billigare grejor, ugnarna är ju svindyra, men motsvarande typ electrolux var så pyttesmå. Tvättmaskin/tumlare vill jag ha som tar många kilo och är en bra maskin detta var tydligen bra grejer. Någon som vet om det finns billigare kyl/rys för inbyggnad? Fläkten finns ingen annan heller tyvärr, hade inte tänkt lägga de pengarna på en fläkt. Hittade en gorenje eller appliance för hälften, men enl en kompis som är vitvarureparatör så är de hopplösa att laga och släpper ignom massor os till motorn.

Ja, jämför man med 28.000 så är det ju hutlöst mycket med 80. Får nog fundera på saken.

Priserna är prisjakt och jag vet att vi kommer att få några av grejerna några lappar billigare, så det kanske blir dryga 15 000 ner i pris.
 
Hemmakatten
Vi betalade 75.500:- för våra vitvaror. Märkesvaror, billigast på lokala vitvaruhandlaren, hemkört, ca 20' under priser på www.tretti.se.
 
En micro för 12,5k.................ja jösses
 
Priserna ser som sagt rimliga ut, men ni har ju definitivt inte valt det billigaste.

Vi köpte side-by-side kyl/frys från Samsung för ca 11000:-
Ugn + häll från AEG (Gas-häll + el-varmluftsugn) för 7000:-
Diskmaskin, Siemens 10000:- (Valde dyr för att den är tyst. Går att köpa motsvarande för ca 3500:- som inte är lika tyst. Ska inte ni ha en diskmaskin?)
Fläkt, Franke mythos 11000:- (Går också att köpa mycket billigare men vi valde på utseende.)
Som bonus fick vi en varmhållningslåda från IKEA för 2000:-.
Mikro har vi inte köpt än, men den använder vi så lite att det blir en billig modell.
Tvättmaskin har vi, torktumlare är vi lite osäkra på om vi behöver. Kör med lufttorkning nu och det går bra.
 
Samtliga våra vitvaror kommer från Siemens, förutom spisen.
Priset för dessa blev ca. 55,000 :- . Svårt att säga exakt då de låg "inbakade" i den totala offerten från Ballingslöv. Vi fick dock offert med och utan vitvaror och på den skillnaden som blev så kunde varken trettio. se eller vitvarumäklarna möta priset, inte heller den lokala vitvaruhandlaren. Så vi är nöjda....sen måste man ju erkänna att det är mycke' pengar. Spisen levererades igår ( jättefin ) , men resten kommer på måndag så ännu kan jag inte uttala mig om kvaliteten.

HF25M561, rostfritt stål, Mikrovågsugn för inbyggnad i överskåp
GS32NV70, frys 186cm, noFrost - rostfritt stål,
KS38KV64, kyl 186cm - rostfritt stål
SE64E331EU SE64E331EU, Diskmaskin, 60 cm, Helintegrerad
Smeg 90 cm bred spis , induktionshäll med 5 kokzoner, rostfritt stål
 
Nä, det är ju långt ifrån det billigaste, designmässigt i köket så behöver vi ha två lika till utseendet ugn/micro samt inbyggnads kyl/frys, alltså med snickerilucka. Diskmaskin får vi på köpet till köket.

Fläkt ska vara frihängande (och givetvis är de supermycket dyrare än vägghängda) gärna kupat glas, max 90x60cm frankes är 65 men det får gå helr enkelt. Det finns inte så jättemycket att välja på som är hyffsat bra grejer.

Ska nog be om offerter på flera ställen, ska bli intressant att se vad det blir för pris.
 
Vårt tips från kökssäljare var att satsa dyrt på det man använder varje dag, ex diskmaskin. Men de flesta använder bara ugnen kanske en gång i veckan och micron enbart till uppvärmning. Alla extrafunktioner kostar och frågan är om det är värt det. Men har man råd så är det väl inget problem.
 
Vi har blandat lite Husqvarna och Electrolux till vårat kök och tvätt. Fläkten är från Fjäråskåpan. Allt som allt landar det runt 100´. Men då har vi lyxat till på vissa grejer vi bara "var tvungna" att ha...

Fläkt Arcade 120cm med extern motor
Häll Husq. QHC9575A 72cm bred
Teppan Yaki-häll E-lux EHJ36000U 36cm bred
Kyl Frys Inbyggnad E-lux ERFX36700W
Svart ugn Husq. QCE7408
Svart Micro Husq. QN4041
Inbyggd Diskm. Husq. QB6221i
Tvätt E-lux EWN14991W
Tork E-lux EDI96150W
Torkskåp E-lux EDD2400
 
Hejsan!
Det är rimligt, men frågan är ju om ni kommer att använda alla funktioner på ugnarna. Känns som att det blir lite kaka på kaka med de två ugnarna. Skulle själv ha valt en vanlig ugn med varmluft och valt en ångugn istället för mikro. Bröd och annat som intre kan tinas med ånga kan jag tina/värma i varmluftsugnen. Men jag använder aldrig mikron i vanliga fall heller.
Hittade en Thermex fläkt som verkar vara motsvarande på prisjakt, Optica 662.

Dessutom kan jag tycka att en 8kg tvätt är onödigt stor om inte behovet finns. Blir det många halvtvättar drar den mer vatten än en 6-7 kgs eftersom att vattenbehållaren är större och då går det åt mer energi = pengar för att värma vattnet, och det tar längre tid. Om inte maskinen har ett snabba-på-tiden-program som kommer att dra ännu mer energi än ett vanligt program på 2 tim och kostar ännu mer pengar i längden.. =) Skulle lägga pengar på Miele på tvätt och tork. De blir alltid bäst i test och håller dessutom längre än 10 år. Kostar lite mer men helt klart värt det.

Dessutom anser jag att Bosch-Siemens ugnarna har en dålig varmluft. Resultatet blir inte alls lika jämnt och bra som det blir i de bättre modellerna som Electrolux koncernen (Husqvarna/AEG/Electrolux/ElectroHelios) tillverkar. Förmodligen för att utblåshålen sitter på helt olika sätt.

Kontakta dina lokala handlare/varuhus och berätta vilka krav/ önskemål du har och be dem komma med 2 olika alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.