först dränerar man ALLTID innan man tänkt göra nåt på insidan om man har fuktgenomslag.
i en dränering isolerar man utvändigt.
när detta arbete e slutfört kan man köra på me insidan, då kan man regla upp me plåtreglar, släppa 2 cm luftspalt samt isolera väggen.
om du nu har fuktgenomslag ändå?
ja, då har du gjort ett dåligt utomhusjobb!

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
först dränerar man ALLTID innan man tänkt göra nåt på insidan om man har fuktgenomslag.
i en dränering isolerar man utvändigt.
när detta arbete e slutfört kan man köra på me insidan, då kan man regla upp me plåtreglar, släppa 2 cm luftspalt samt isolera väggen.
om du nu har fuktgenomslag ändå?
ja, då har du gjort ett dåligt utomhusjobb!

mvh
snickar estwing
Jag pratar inte om att hindra vatten från att komma in (det känns som en självklarhet), jag pratar om att få fukt att vandra UT och inte stanna i källarväggen.

Jag tycke rdet är uppenbart att man blivit mycke tydligare med vad man bör och inte bör göra på denna front de senaste åren, och en av dom saker man är tydlig med är att isolering ska vara på utsidan om man vill ha en torr vägg (en vägg som inte blir fuktig av varm och därmed fuktig inomhusluft). Jag föreslår att man tar till sig dessa råd och bygger därefter.

Vill man bara hindra fuktgenomslag från utsidan spikar man upp en platonmatta och sedan är man klar, men det är liksom en helt annan grej.
 
MathiasS skrev:
Jag pratar inte om att hindra vatten från att komma in (det känns som en självklarhet), jag pratar om att få fukt att vandra UT och inte stanna i källarväggen.

Jag tycke rdet är uppenbart att man blivit mycke tydligare med vad man bör och inte bör göra på denna front de senaste åren, och en av dom saker man är tydlig med är att isolering ska vara på utsidan om man vill ha en torr vägg (en vägg som inte blir fuktig av varm och därmed fuktig inomhusluft). Jag föreslår att man tar till sig dessa råd och bygger därefter.

Vill man bara hindra fuktgenomslag från utsidan spikar man upp en platonmatta och sedan är man klar, men det är liksom en helt annan grej.
du får ej fukt i en vägg om den e torr.
sen har man luftspalt bakom isoleringen. helt korrekt, varför avvika från detta?
klart man dränerar å sätter iso på utsidan det e väl en sjklarhet om man har inredd källare... men vi pratar om iso på IN sidan!

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
du får ej fukt i en vägg om den e torr.
sen har man luftspalt bakom isoleringen. helt korrekt, varför avvika från detta?
klart man dränerar å sätter iso på utsidan det e väl en sjklarhet om man har inredd källare... men vi pratar om iso på IN sidan!

mvh
snickar estwing
Detta inlägg är på det hela taget helt obegripligt?

Torra väggar kan inte bli fuktiga?
Jag har inte sagt att man inte ska ha luftspalt på insidan. Var får du det ifrån?
Ja, vi pratar om isolering på insidan, och jag påstår att det är olämpligt. Jag trodde att DET var just vad vi diskuterade.

Jag ställer frågan igen:
Hur resonerar du kring fuktvandringen i din konstruktion med isolering på insidan? Avfuktningen av källarväggen, hur blir den? Resonera gärna i termer av ångtryck.
 
varför skulle det vara olämpligt att ha isolering på insidan mot en torr vägg??
sen har jag ej påstått att du ej sagt att man ej skall ha nån luftspalt heller!
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
varför skulle det vara olämpligt att ha isolering på insidan mot en torr vägg??
Jamen det är ju just det som är problemet med att ha isolering på insidan. Pga skillnader i ångtryck mellan in och utsida riskerar du att få fuktvandring åt fel håll. Extremexempelt är ju att du lägger tex 3dm isolering på insidan, då kommer det rinna vatten på källarväggens insida, oavsett hur torr väggen var innan du började. Denna daggpunkt vill du ha utanför huset inte i närheten av källarväggen, och ända sättet att åstadkomma detta säkert är att bara ha isolering på utsidan.

Vi lägger ner diskussionen här, detta leder ingenting till.
 
MathiasS skrev:
Jamen det är ju just det som är problemet med att ha isolering på insidan. Pga skillnader i ångtryck mellan in och utsida riskerar du att få fuktvandring åt fel håll. Extremexempelt är ju att du lägger tex 3dm isolering på insidan, då kommer det rinna vatten på källarväggens insida, oavsett hur torr väggen var innan du började. Denna daggpunkt vill du ha utanför huset inte i närheten av källarväggen, och ända sättet att åstadkomma detta säkert är att bara ha isolering på utsidan.

Vi lägger ner diskussionen här, detta leder ingenting till.
3 DM?????
galen lr?
då flyttar du punkten ja.
men vi pratar om 2" plåtregel alltså 45 iso.?
samma sak som att isolera en vanlig 170 vägg med 45 på utsidan till.

plast på insidan sen 45 iso till, det går kanonbra det me.
bara du i detta sista exempel ej iso mer än 1/3 av väggens tjocklek bakom plasten...
 
Det var isolerat på insidan när vi flyttade in, där det var ca 8-10 cm mineralull direkt mot källarväggen. Sen var det plast och sen var det spånplatta. Ingen luftspalt nånstans. Det dröp av fukt från isoleringen och det luktade mögel. Plasten fanns väl där för att inte fukten skulle gå in i spånplattan skulle jag tro. På utsidan är det gissningsvis 5-10 cm cellplast.

Det hade inte funkat med plast direkt mot väggen innan isoleringen heller, för då hade det säkert blivit mögel mellan plast och vägg.

På betonggolvet var det plast och under denna var det mycket fukt och det luktade starkt av mögel.

Vi rev bort allt och gjorde om. Vi har ingen isolering på insidan av väggen, bara en luftspalt och sen gipsskivor. Det kanske skulle ha funkat med luftspalt mellan väggen och någon cellplast följt av gipsskiva, men vi skippade cellplasten, med tanke på vad många har sagt om att isolera på insidan.

På golvet är det platonmatta.
 
Redigerat:
mikaelbe skrev:
Det var isolerat på insidan när vi flyttade in, där det var ca 8-10 cm mineralull direkt mot källarväggen. Sen var det plast och sen var det spånplatta. Ingen luftspalt nånstans. Det dröp av fukt från isoleringen och det luktade mögel. Plasten fanns väl där för att inte fukten skulle gå in i spånplattan skulle jag tro. På utsidan är det gissningsvis 5-10 cm cellplast.

Det hade inte funkat med plast direkt mot väggen innan isoleringen heller, för då hade det säkert blivit mögel mellan plast och vägg.

På betonggolvet var det plast och under denna var det mycket fukt och det luktade starkt av mögel.

Vi rev bort allt och gjorde om. Vi har ingen isolering på insidan av väggen, bara en luftspalt och sen gipsskivor. Det kanske skulle ha funkat med luftspalt mellan väggen och någon cellplast följt av gipsskiva, men vi skippade cellplasten, med tanke på vad många har sagt om att isolera på insidan.

På golvet är det platonmatta.
hej!

solklart fall detta.
plasten... rena mördaren i detta läge.
får aldrig ha plast i källaren, klart du fick prioblem.
sen hade du kunnat ha det på mitt sätt jag beskrivit, då hade du fått en 45 iso, hade gjort gött..
mvh
snickar estwing
 
Jag har ett liknande hus. Ett suterängradhus från 70-talet där källarväggen är klädd med träreglar&isolering + plastfolie och sedan gipsskivor.
När jag köpte huset i höstas hittade besiktningsmannen förhöjda fuknivåer i ett borrat hål i väggen, och det var lätt jordkällardoft i hålet, så jag räknade med att få dränera om.

Sedan dess har jag dock inte hittat några indikationer på att det är fuktproblem, och nu luktar det Ok i hålet. Det tolkar jag som att dräneringen fortfarande är OK, för annars borde det vara rejält med fukt bakom plasten, så nu är frågan vad jag borde göra.

Det bästa är naturligtvis att gräva upp på utsidan och lägga in utvändig isolering samt byta dräneringen, och riva all isolering på insidan. Men om dräneringen är OK, så vill jag gärna skjuta upp grävningen på framtiden, särskillt som jag då även skulle behöva riva farstukvisten för att komma åt. Så frågan är vad jag ska göra på insidan. Om jag ändå ska ta bort isoleringen på insidan så är jag rädd att det blir för kallt, och jag vill inte öka värmekostnaden. Alternativ jag funderar på är att
* bara ta bort plastfolien, och sedan vänta tills jag hittar fukt/det blir dålig doft i källaren innan jag gör mer,
* riva ut isolering&reglar, lägga in metallreglar och ett tunnt skikt fukttålig, ventilerad isolering på insidan,
* riva ut isolering&reglar, lägga in endast metallreglar & ny gipsskiva samt isolera utsidan ovan jord.

Vad tycker ni jag ska göra??? Går det att räkna på vad värmeförlusterna blir i de olika fallen?

/Ylva
 
Alternativ 1, att bara ta bort plasten: Då har du ju tagit bort gipsskivorna redan och då är det väl lika bra att fortsätta att ta bort isoleringen också? Plasten var nog där för att inte fukten skulle gå in i gipsskivorna. Tar du bort plasten så går ev. fukt in i gipsskivorna och den kommer nog inte därifrån heller så lätt om du har isolering som binder den. Man bör väl ha en luftspalt åtminstone så att det finns chans att det torkar ut.
 
Jo, men jag är tveksam till alternativet att bara ta bort isoleringen utan att lägga till isolering någonstans. Jag bor i Norrbotten, så vi har kalla vintrar....

/Ylva
 
Ev. kan du kolla luftfuktigheten i källaren?
Du har plastfolie men fukten kanske ändå går runt på något sätt?

Jag hade inte blött i källaren men hög luftfuktighet och köpte en billig luftavfuktare på CO och i början gick den dygnet runt men numera så går den bara någon stund då och då.
De behövdes inte så mycket för att sänka luftfuktigheten i vår källare. :)
 
Redigerat:
isolering kan du ha men för guds skull- bort med plasten.
ta plåtreglar å skenor flytta ut 2 cm, lägg i iso mellan reglarna(iso för plåtreglar, hårdare) sen skivar du!

mvh
snickar estwing
 
Vet inte vad du ska ha din källare till men vi har vår just till källare, d v s förvaring m m.

Vi köpte huset i sep 2002 och fick tillträde feb 2003. När vi tog över huset – byggt 1973 – luktade det starkt i den gamla gillestugan och övriga källaren av jord/fukt/mögel. Det första vi gjorde var att ta ner spånskivorna (!) från väggen i gillestugan och bakom dem hittade vi plast och sedan mineralull mellan träreglar mot källarväggen. Samt en satans massa fukt!

Jag skar sonika rejäla hål i plasten, ca 40 x 40 cm mellan varje regel, som en tillsvidare-lösning och efter en dryg vecka var lukten borta.

Så har det fått vara tills nu, då vi har ordnat dräneringen samt satt Isodränskiva, 2 lager à 100 mm på utsidan av väggen, så nu ska den invändiga isoleringen bort.

Jag har pratat med en arkitekt om isolering av källaren och han sa att stålreglar samt cellplast och en luftspalt mot väggen KAN funka, men det är ett lotteri... Jag är ingen gambler och någonstans ska fukten som alstras invändigt ta vägen så jag tror inte på isolering inne i källaren. Sedan kan utsidan vara hur sund som helst.

Ber om ursäkt för ett långt inlägg, men jag tror på att hantera källare som källare, det blir enklast så...

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.