Ett antal diskussioner på forumet har snuddat vid detta ämne, men jag känner ändå att jag måste ha mer svar.

Jag o min sambo håller på att projektera vårt fritidshus för fullt. En av de delar som kvarstår är hur vi skall värma upp det. Husmodellen är Västkuststugans Vision 80 som är förlängt 1,2m.

Vi vill gärna ha golvvärme och har därför blivit rekommenderade en NIBE 360P frånluftsvärmpump av säljaren. Efter närmare research så verkar den inte passa så bra på fritidsboenden i och med att den måste ha mycket värme att arbeta med samt att det kommer att ta lång tid att värma upp plattan varje gång nästan utesluter golvvärme.

Det som komplicerar saken ytterligare är att vi eventuellt kommer att flytta dit om något år och då vill man ju gärna ha en bra uppvärmning.

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem? Vad skulle ni ha gjort?

Tack på förhand
/Olle
 
Hemmakatten
Det vore bra att veta i vilken del av Sverige ni bygger fritidshuset. Det har viss betydelse för uppvärmningen.
 
Det kommer att stå på Gotland
 
Har tyvärr inget svar på dina frågor dock själv funderingar kring samma problematik. Passar därför på att lägga in lite info om vårt projekt i tråden nu när frågan är väckt

Vi kommer att bygga ett fritidshus vid norra Vättern med åretruntstandard för att i det fall man så önskar i framtiden även kunna bo där permanent. Under de närmsta åren kommer vi dock i första hand nyttja huset under sommarhalvåret och troligtvis endast sporadiskt under vinterhalvåret. Husets yta kommer att landa på 118kvm och vi kommer att bygga i lättbetong alternativt leca. Grunden blir platta på mark.

Velar nu lite kring val av värmesystem. Ska man satsa på golvvärme eller inte? Om golvvärme isåfall el- eller vattenslingor? Det som krånglar till beslutsprocessen är materialtrögheten samt att vi ej kommer att nyttja huset för permanentboende direkt från start (och kanske inte senare heller ...). Hur som helst kommer man åtminstone vilja ha en underhållsvärme under vinterhalvåret.

Vi avser att gjuta platta i år och börja husbygget under våren 2009. Vi kommer således ganska snart behöva bestämma oss för om vi ska gjuta in slingor/rör i plattan eller ej. (Man kanske ska gjuta in rör i vilket fall som helst så att man har den möjligheten öppen ...;))

Alla tips och råd mottages tacksamt!

// LAX
 
Golvvärme i platta känns som gjutet (ursäkta ordvitsen)! Oavsett vad eller hur jag skulle bygga idag, skulle jag lägga ned rör för golvvärme i plattan. Det är en liten extra kostnad att få dit dem, jämfört med plattan som helhet och det ger framtida flexibilitet om man inte bestämmer sig för att använda dem på en gång.

Det är helt korrekt att den stora massan i den gjutna plattan kommer att ge en tröghet i systemet, som kanske inte är optimal för helgvistelser. Därmed inte sagt att inte vattenburnen golvvärme i plattan kan vara bärare av den värme du vill ha som underhållsvärme. Det kan fungera hur bra som helst. Men som du själv säger är frånluftsvärmepumpen ingen bra energisparare när det finns begränsat med värme att hämta från inomhusluften. När man själv bor i huset, och kanske generar värme dels genom matlagning, kroppsvärme och eventuellt någon form av vedeldning, då är frånluftsvärmepumpen optimal i ett välisolerat hus. Jag har bekanta som på 160 m2 har en liten gjutjärnskamin i köket, golvvärme, frånluftsvärmepump till acktank som spetsas med elpatron. De drar ca 8000 kWh total el per år på två unga personer, i kalla norrbotten!

Slutsats, kan ni leva med att elpatronen kommer att vara den huvudsakliga uppvärmningskällan när ni inte är på plats och komplettera luftvärmepumpen/golvvärmen med ett snabbt uppvärmningssystem, dvs en eldstad, så tror jag att ert system kommer att fungera bra. Men jag skulle inte vara utan eldstaden/kaminen/spisen!
 
Tack för svaret
Vi har tänkt oss att komplettera med en kamin för snabb uppvärmning. Knäckfrågan är lite om det blir för dyrt att underhållsvärmen kommer från en frånluftsvärmepump när vi inte är där.

Vi har även börjat titta på en kombination av fråluftsvärme och jordvärme, men jag antar att den pumpen kommer att bli för dyr.

Tacksam för flera svar.
 
Tack dina synpunkter norrbottenstorpet!

Lutar nog åt att lägga in rör i plattan i vilket fall som helst. En kamin finns också inritad på ritningen för snabb uppvärming och "mysfaktor" så där har vi nog tänkt rätt.

Måste tillstå att min kunskap på området i övrigt är begränsad (iofs därför jag frågar ...;)) så jag undrar även lite över hur alla delar egentligen hänger ihop? Hur fungerar egentligen ett system såväl vad gäller uppvärmningen av själva huset som förbrukningsvatten som innefattar luftvärmepump, vattenburen golvvärme och som du föreslår även elpatron?

// LAX
 
Eftersom klimatet här på Gotland är otroligt milt (tror inte det gick under -2 i vintras hos oss) fungerar luft/luft och luft/vatten alldeles utmärkt.

Vi har använt luft/luft som komplement till vedeldningen under ett par vintrar, och hade planerat att byta till luft/vatten vilket jag tror hade fungerat utmärkt med lite tillskott av el under de kallaste dygnen.

Nu blir det ytjordvärme istället för oss, mest pga att vi behöver rejält stor kapacitet (300 m2 hus) och att vi inte ville ha bullret från fläkten i en luftbaserad anläggning.

Tänk även på att kompressordelen i en värmepump låter rejält, så försök sätta den i ett avskilt och välisolerat utrymme.
 
Tack för svaren
Det blir kanske lite väl lyxig uppvärming nu, men vi har tagit med en IVT 495 TWIN i vår kalkyl, dvs en frånluftare med jordvärme. På detta sätt hoppas vi kunne få billig värme under tiden vi inte är där. Just nu är den inplanerad att stå i badrummet som ligger vägg i vägg med sovrummet. Jag vet inte om det är för nära ifall den låter mycket. Hur mycket låter den t ex i jämförelse med kompressorn på ett kylskåp?

/O
 
Hallå igen.
Jag får ta chansen att bumpa upp mitt ämne lite.

Är det någon mer som har några synpunkter på detta? Jag har funderat en hel del kring detta och undrar lite om det är överdrivet att dra in denna kombimaskin, eller om man skall satsa helt på jordvärme.

Tacksam för synpunkter.
/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.