Vi kallar det "Centralantenn" därav "antennkostnad". Pointen är i allafall att se till att få med alla kostnader
 
Tackar så mycket för alla era inlägg, sicket bra ställe man hittat! :)
 
Tackar så mycket för alla era inlägg, sicket bra ställe man hittat!
Jag håller med. Grymt bra ställe att hitta information om allting vad gäller hus och hem.
Rent spontant känns det inte som om ni ska ha några problem att få lån. Bottenlånet resp. topplånet beror ju på vad huset blir värderat till. Men vi fick en kalkyl från SEB där de räknade med 85% i bottenlån och 15% i topp. Vårt hus har precis blivit klart och vi ska ha slutbesiktning på tisdag. Efter det så kommer det göras en värdering på huset för att förhoppningsvis minska topplånet ännu mer. ;)
Men normalt kan du alltså få upp till 85% i bottenlån av SEB.
 
Det låter ju bra! Ju mer i bottenlån desto bättre... ;D
 
Jag har inte kunnat låta bli att tänka på er och era planer. Kalla mig gärna glädjedödare, men jag måste i all välmening, ärligt ifrågasätta hela projektet.

Alldeles nyss gjorde jag en sökning på www.hemnet.se. I Linköpings kommun finns tillsalu fjorton privata tomter. Drygt hälften av dem ligger typ halvvägs till Kisa, och kostar mindre än 700 Kkr. Resten har bättre läge till högre pris. Tillkommer avgift för anslutning av VA, el och eventuell fjärrvärme. Jag vet inte vad en kommunal tomt kostar i Linköping, eller hur lång kön är. Men jag har svårt att tro att det går att bygga ens Älsvbyhus i Linköping för 1.400 Kkr. Alltså: Vem har övertygat er om motsatsen?!

Älvsbyhus billigaste modell kostar 812 Kkr plus bland annat garage, markberedning, grundläggning, anslutningsavgifter och utvändig målning. Er marginal för allt detta är: 558 Kkr! Vilken erfaren byggare som helst spräcker en sådan budget.

Ifall ni hade vadat i pengar på banken skulle jag låtit er själva upptäcka svårigheten att budgetera. Men nu är ni en nystartad familj med inte ens en månadslön kontant i handen. Alltså bifogar jag ett snällt tips:

Börja med ett litet bättre begagnat hus! I Linköpings kommun finns sexton villor, radhus och fritidshus med begärt pris 50 - 1.400 Kkr. Exempel: Drygt 1,0 Mkr för en mysig, nyligen renoverad stuga i Kaga. Ett bekvämt centralt radhus på Lambohov för 1,4 Mkr. Eller ett ljuvligt 1890-talshus på jättetomt ett stenkast från Askeby skola! Pris: 350.000 Kkr MINDRE än er budget ...

Säg gärna emot mig. Jag har haft fel förr.
 
Hej,

det är en tomt några mil utanför centrum vi grunnar på och den kostar ca 130 000 (privat) så det är inte så dyrt. Huset vi är intresserade av kostar typ 930 000 + avgifter så som lagfarter osv. Vi har räknat med en totalkostnad på ca 1,4-1,5 mille - sedan är ju inget bestämt än men det är så funderingarna går... :)

Visst finns det hus med utgångspriser som är lägre men de stiger tyvärr fort också. Ett par vänner sålde just sitt hus i Brokind för någon månad sedan (typ 3 mil utanför Linköping) för 1,4 mille - och det var ju inte ens i närheten av staden som sagt + dessutom några år gammalt...

Tycker ofta att det hade känts betydligt bättre att veta vad man ska betala (och det för ett nytt hus) än att vara med i hysterisk budgivning på gamla hus... :-[ För det ÄR verkligen hysteriska priser i Linköping, speciellt om man tänkt sig inom en mil från centrum *suckar*.

Håhå vad långt detta blev! ;D Ja, kontentan är i alla fall att vi så klart ska prata med bank osv men att det ur vår synvinkel känns motiverat med ett nytt hus på de villkoren än att köpa ett gammalt för drygt samma pris, där man kan få byta ut var och varannan sak om man har otur..
 
Men jag och min sambo är intresserad av Älvsbyhuset Höner, det kostar ca 900.000, vi behöver ett garage och det kostar ca. 97.000, tomten kommer att kosta ca 200.000 och redan då är vi uppe i 1,2 Mkr, och då har vi inte räknat med ALLA kostnader som tillkommer ang. grund, husmålning, byte av viss inredning etc. det är ju hur mycket kostnader som helst som tillkommer:-/. jag och min sambo trodde att det räckte med 1,5Mkr men nu är vi övertygade om att vi kommer att behöva låna 2Mkr :-[
 
Har du varit på banken ännu då?
Vad fick du för svar?
Jag och min man har varit på FSB och kollat om vi kunde få lånelöfte.Vi har inga skulder, tjänar ca 32000 netto varje månad, bilen är våran och så har vi ca 20000 kr sparade ändå fick vi bara låna 850.000kr.Vi har också 2 barn (vi hade bara ett när vi sökte).

Vi har för tillfället lagt husplanerna på is och försöker isstället spara som bara den:)
 
Vi har oxå ca 32000 i netto + skuld på ca 100000, men kan säljas för ca:150000, sparat ca 50000.... fick låna 2,2 mille...så rådet är Byt bank 8)
 
Carolina_80 skrev:
Har du varit på banken ännu då?
Vad fick du för svar?
Jag och min man har varit på FSB och kollat om vi kunde få lånelöfte.Vi har inga skulder, tjänar ca 32000 netto varje månad, bilen är våran och så har vi ca 20000 kr sparade ändå fick vi bara låna 850.000kr.Vi har också 2 barn (vi hade bara ett när vi sökte).

Vi har för tillfället lagt husplanerna på is och försöker isstället spara som bara den:)

Du måste väl mena 32 000 brutto, dvs före skatt? Annars låter det helt orimligt. Med 32 000 netto, två barn och normala utgifter i ö så borde ni kunna klara ett lån i häradet 2-2,5 miljoner med bra marginal.
 
Nä, jag menar netto.
Jag var hos FSB, var så dålig behandlad.Hon trodde inte vi skulle kunna ha råd att ha hus då vi inte hade kunnat spara mer med dessa inkomster.Och tyckte även att vi skulle få så höga bensinkostnader för att ta oss till jobbet.Sen skrev hon ner min lön till 75% då hon förmodade att jag skulle arbeta mindre nu när jag skulle få mitt andra barn, fast jag sa till henne att det skulle jag inte göra.Har faktiskt bytt bank nu, men jag vill helldre lägga undan lite mer,vill helst inte låna så mycket.
 
Det är roligt att bygga hus och planera hus. Till linkopingsmmamma vill jag ge rådet att budgetera noga.

Detta forum är en bra källa för information men betänk att de personer som skriver här är ganska duktiga på att jaga priser. Dvs i din egen budgeten budgetera inte på det längsta pris du ser här utan ta ett medel tills du själv fått in riktiga offerter. Genom att inte ligga på den lägsta nivån så har du kvar utrymme att välja billigare/dyrare lösningar allt eftersom bygget fortskrider. Har du bekanta/släktingar som kan el, vvs, snickra eller dylikt så är det perfekt. Man har oftast fler kontakter än man tror.

linkopingsmamma anger en budget på 1,5 miljoner. Det är inte omöjligt MEN tufft.

Hon nämner privat tomt.
Finns kommunalt vatten/avlopp? El? Detta kan bli en stor post. För mig 100'.
Val av grund/värme/ventilation har stor betydelse för slutpriset osv. Dessa kostade mig över 350'.

Vad ingår i stomresningen? eller är det på generalentreprenad? Nyckerfärdigt?

Jag hoppas att Ni får bygga ert drömhus, var bara atksam på det ekonomiska nu i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.