Hej!

Vi flyttade in i ett nytt hus Mars 2007. Huset är av typen radhus och ligger i ett område bestående av ca 40 hus.

Anledningen till att vi valde just detta hus var till stor del på grund av tomtstorleken. Den är inget att skyta med utan uppgår till 215m2. Hus på motsatt sida (med altan i söderläge) hade tomtstorlekare på ca 190m2. En liten del av deras baksida tillhör dessutom allmänningen. Dock inte en allänning som är speciellt nyttjad då den ligger mellan en hög buske och altanen. Det blir således ingen trivsam plats att vistas i varken för besökarna eller de som bor där.

Kontentan är enkel. Deras totala tomtyta lär nog snarare uppgå till 250 m2 istället för de utlovade 190m2. Vi känner oss ganska snuvade iom att vi betalade ungefär SEK100.000 mer på grund av att vi "utlovades" en större tomt.

Hur ska man göra? Finns det något att spela på här?
 
Du får väl titta i kontraktet. Där står det antagligen att din tomt skall vara 215 m2, inte att den skall vara "större än grannens".
 
öhh? om jag kollar kartan uppmätt av lantmäteriet har grannarna en tomtyta om 171 m2 och vi har 215m2. Vad missförstod du?
 
Mikael_L
Då förstår jag inte vad ni är ute efter.
Ni fick en större tomt, och ni betalade för en större tomt.
Vad är problemet?

Att ta en funderare på väderstreck, biltrafik, utsikt, avstånd till busshållplatsen och allt annat sånt ingår väl i det man bör ta ställning till innan man slår till och tecknar kontrakt.
 
Du har köpt en tomt som är 215m2, grannen har köpt en som är 171m2. Du tyckte uppenbarligen lite extra tomtyta var värd 3-4000kr/m2 och betalade för det. Att sedan grannens tomt gränsar mot en allmänning är inget du behöver bry dig om, du har ju fått det som du ville ha.
 
Vad är det med folk? Framgår det inte att vad jag vill?

De köpte 171m2 vi köpte 215m2. Vi betalade 100kkr mer. De FICK större tomt i slutändan.

Läser ni inte vad jag skriver?
 
Mikael_L
Såvitt jag förstått dig har dom fått exakt 171 kvm tomt.
Och ni har exakt 215 kvm.

För allmänningen är ju inte deras mark.
 
de hade tur o du otur
 
ahogsell skrev:
Vad är det med folk? Framgår det inte att vad jag vill?

De köpte 171m2 vi köpte 215m2. Vi betalade 100kkr mer. De FICK större tomt i slutändan.

Läser ni inte vad jag skriver?
Jo, jag läser vad du skriver. Men, de har inte fått en större tomt i slutänden. De tar sig däremot friheten att vistas på allmänningen som finns intill deras tomt. Det står dig också fritt att lägga sig på den allmänningen och sola eller ha vattenkrig med barnen eller liknande aktiviteter.
 
Jag ger mig "delvis" detta då det i själva verket är entrepenadsfirman som lagt gräset. Hade det nu varit så att de rullat gräs på just dessa 171m2 = inga problem. Allmänningen har uteslutande fått gräset sått. I detta fall har de rullat en jädra bra bit in på allmänningen.

Förstå mig rätt. Det handlar inte om någon jävla jantelag utan snarare att de som ligger bakom bygget klantat sig något kopiöst med detaljplaneringen.
 
H
Ööööhhh jag hajjar ingeting... Du är sur att entrepenören rullade gräs iställe för att så på allmäningen, och det tycker du är fel av dom?
 
Mikael_L
ahogsell, fick ni inte chansen att undersöka husplaceringer, omgivningar osv före köpet? Om så möjligtvis bara på kartor.
Eller tog ni helt enkelt inte vara på chansen.

1. Även om ni känner er lurade så är ni inte det, inte i juridisk mening iaf. Ni har större tomt, grannen har mindre. Ni har erlagt köpeskillning enligt detta. Så mao har ni knappast ett hållbart case.

2. Allt som rör mer "mjuka" faktorer såsom bättre /sämre med sol, närmare till skolan, hörntomt, läge så man slipper insyn eller störande bilbuller osv osv, måste man ju väga in när man väljer hus (eller tomt, om det endast är en tomt man köper).
Att tomten gränsar mot en allmänning (eller skog, eller sjö eller ...) som gör att huset inte känns lika inkämt är helt klart ett sådant ställningstagande.

Vi har just före årsskiftet köpt en tomt, och hade 13 st att välja bland.
Vi lade ner rätt många timmar på att åka ut och titta, kolla och gå och sparka på marken (vilka grundförhållanden kan vi tänkas erhålla?), kolla hur solen står på olika tider på dygnet, hur ser husen omkring ut, osv.
Vi kan ju knappast hoppa på säljaren om ett tag och yrka ersättning för att en annan tomt har bättre sol än vår.

Men svara gärna på frågan vilka möjligheter ni hade att granska tomten före, hade ni tillgång till kartor? Var husen redan klara?, kunde ni annars åkt ut och tittat på markområdet.
Och vad av detta gjorde ni?
 
Wow! Ett vettigt svar! Tack :)

Det är klart att vi gjorde en grundlig undersökning innan vi valde just detta hus. Vi såg bara husen i ett prospekt, dvs det fanns inget färdigt. Lite kartor från lantmäterimyndigheten och givetvis en planritning över hur husen skulle se ut. Ytan i motsatt länga var som sagt 171m2 medans vår var 215m2.

Det spelar ingen roll längre. Jag har ett case och hurvida det är värt att gå vidare får tiden utvisa.

Tack,
Anders
 
H
På vilka premisser har du ett case? Jag blir väldigt nyfiken.
 
Måste också säga att jag är nyfiken på detta "case"...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.