Micke2006 skrev:
Tack,
vårt hus ligger också i Norrtälje.
Har ni basic eller family systemet?
Vi har Family. Jag har planer på att bygga en friggebod med toalett för gäster. Då finns iaf möjligheten att ha flera pumpar till samma tank.
 
Leffe skrev:
Vi har också stuga i Norrtälje och tycker att separationstoalettt verkar vara idealiskt. Men på kommunens hemsida står att 1. urinet får ej avledas till BDT-avlopp (Givetvis), 2. Urinet får ej infiltreras, 3. Urinet får ej användas för bevattning. Så vad återstår då för tillvägagångssätt? Och var tror de urinet tar vägen nu? Vi har torttoa med latrinkompostering, förr eller senare hamnar restprodukterna i naturen i alla fall. Är det alltså omöjligt att ha separationstoalett i Norrtälje?
Ja, man kan ju fundera en del över dessa regler. Det är väl ganska många som slår drillen ute istället för på dass, vid sina sommarhus... Har du ringt kommunen och frågat? som jag skrev ovan, för min del blev det stopp när jag kontaktade kommunen...
 
DJ skrev:
Hej

En vanlig mulltoa är väll ett alternativ?
En sådan har vi på landet och den tar ju hand om allt.

Emil
Vår erfarenhet av mulltoa i fjällstuga är att det är hur många problem som helst! För att det ska funka ska det vara någolunda jämn belastning över året. Inte som vi har det med några intensiva veckor då och då. Det blir överfullt, omrörningsmekanismen havererar (say no more....). Sedan är det ju så kallt stora delar av året att förmultningen stannar upp.

Ni kanske använder er stuga lite regelbundet under året och då kanske det kan funka? Vi är i alla fall beredda på att kasta ut åbäket och i stället installera separett. Dunken borde man kunna ta hem i bilen eller tömma i WCn på någon mack.
 
Sommartorparn skrev:
Vår erfarenhet av mulltoa i fjällstuga är att det är hur många problem som helst! För att det ska funka ska det vara någolunda jämn belastning över året. Inte som vi har det med några intensiva veckor då och då. Det blir överfullt, omrörningsmekanismen havererar (say no more....). Sedan är det ju så kallt stora delar av året att förmultningen stannar upp.

Ni kanske använder er stuga lite regelbundet under året och då kanske det kan funka? Vi är i alla fall beredda på att kasta ut åbäket och i stället installera separett. Dunken borde man kunna ta hem i bilen eller tömma i WCn på någon mack.


Det är ju ungefär så som våran användning också kommer se ut. Främst sommarveckorna, semester + flertalet helger, sedan någon enstaka helg under vinterhalvåret. Under vintern har stugan stått utan värme.
Dessa inlägg gör ju så att man vill ha en Separette ännu mer! Reglerna beträffande dunken verkar så himla bångstyrigt...
 
Leffe skrev:
Vi har också stuga i Norrtälje och tycker att separationstoalettt verkar vara idealiskt. Men på kommunens hemsida står att 1. urinet får ej avledas till BDT-avlopp (Givetvis), 2. Urinet får ej infiltreras, 3. Urinet får ej användas för bevattning. Så vad återstår då för tillvägagångssätt? Och var tror de urinet tar vägen nu? Vi har torttoa med latrinkompostering, förr eller senare hamnar restprodukterna i naturen i alla fall. Är det alltså omöjligt att ha separationstoalett i Norrtälje?
Hej,
Har själv pratat med dem i Norrtälje där vi har vår stuga. Det har med vatten tillgången, borrade brunnar. De är rädd om vattnet och därför de inte tillåter någonting. Vi kommer dock att få tillgång till kommunalt vatten. De kommer att börja 2010 och vara klart 2012. Det kommer att bli dyrt att ansluta sig. Med kommunens VA-avgifter......................................
 
imported_Soren skrev:
Ja, man kan ju fundera en del över dessa regler. Det är väl ganska många som slår drillen ute istället för på dass, vid sina sommarhus... Har du ringt kommunen och frågat? som jag skrev ovan, för min del blev det stopp när jag kontaktade kommunen...
Jag har varit i kontakt med kommunen nu, och separationstoalett är tillåten under vissa förutsättningar. Urinet ska komposteras i kompostbehållare alternativt användas till bevattning efter 6 månaders "hygienisering". Oklart vad detta innebär. Dessutom ska tomten vara stor nog. Det är i alla fall fullt möjligt att använda separationstoalett i Norrtälje kommun.
 
Hygienisering betyder att det ligger i en sluten behållare sex månader utan att det används under den tiden.
Eventuella bakterier osv (urin är i sig normalt sterilt, dvs utan bakterier) minskar tillräckligt på sex månader.
 
Leffe skrev:
Jag har varit i kontakt med kommunen nu, och separationstoalett är tillåten under vissa förutsättningar. Urinet ska komposteras i kompostbehållare alternativt användas till bevattning efter 6 månaders "hygienisering". Oklart vad detta innebär. Dessutom ska tomten vara stor nog. Det är i alla fall fullt möjligt att använda separationstoalett i Norrtälje kommun.
Det var en konstig regel. Min erfarenhet är att ju färskare urinen är desto mindre lukt. Just när den har stått i dunken i flera månader och man ska vattna med den, så är den ganska äcklig. Slår då hellre ut den i en WC och pinkar i en hink för att kunna gödsla i trädgården.
:confused:
 
Hej!
Har tidigare frågat på forumet om vaccumtoa. Jag har full koll på Ecovac. Många i området där vi har stugan har det systemet. Tyvärr så har alla haft mer eller mindre problem med systemet. Kortfattat så har det i huvudsak varit strul med vaccumenheten på ett eller annat sätt. Ecovac lider barnsjukdomar då systemet är nytt.
Vi har tittat runt efter ett liknande system och hittat norska Jets, som är ett stort företag med lång erfarenhet i fartygsbranschen och nu har de börjat satsa på sommarstugor.

Hur som helst är det någon som har egna erfarenheter av Jets?
 
Göthes Sanitetslaget, som säljer eco vac, säger att barnsjukdomarna är borta. Men jag vet inte. De har sålt ett 20-tal system.

Sedan finns "toalettsystemet Roslagen", som det skrivs om i Norrtelje Tidning:
http://www.norrteljetidning.se/site/page/1316?newsid=1815

Detta system är något äldre och finns installerat i fler stugor. Dock har jag ingen koll på vilka återförsäljare som finns i Roslagen, har heller inte sett något om detta vakuumsystem här på forumet.

Jets är som du skriver beprövat. Dock gillar jag inte att "kvarnen" sitter inne i huset, bättre att allt sugs ut och tas om hand ute vid tanken som i eco vacs fall.
 
Vi kör Ecovac sedan i våras. Inga som helst problem hittills och då använder vi den ca 5 dagar i veckan. Jets var inget alternativ eftersom vi har gjuten platta till grunden. Ett plus är också att man slipper ljudet från pumpen som vi grävt ner och isolerat vid tanken.

Dyra komponenter men oj så smidigt jämfört med mer "traditionella" lösningar, typ separett, el och mull.
 
Kul inlägg med mycket matnyttig info.
I mitt fall behöver jag en toa till liten stuga som saknar vatten, el och avlopp!
kommer att vara hög belastning under sommar och mer sällan på vinterhalvåret.
Vad skulle vara den enklaste lösningen för mig? hur funkar tömning etc? är helt novis.

Tacksam för tips.
 
Hej fedex,

vilken entrenör använde ni? Göthes prislapp för allt inkl systemet är 71 - 77 000 kr. Ganska dyrt, men låter ju som en smidig lösning.

De barnsjukdomar systemet haft var enl firman eldosan och kopplingarna mellan de olika beståndsdelarna.
 
Newberry skrev:
Hej fedex,

vilken entrenör använde ni? Göthes prislapp för allt inkl systemet är 71 - 77 000 kr. Ganska dyrt, men låter ju som en smidig lösning.

De barnsjukdomar systemet haft var enl firman eldosan och kopplingarna mellan de olika beståndsdelarna.
Vi hade en lokal entreprenör via vår KA som schaktade tomten, installerade VA och gjöt grunden. Har ingen spec på just installationen och grävning för toaletten men det landade säkert på samma peng som du fått ungefär.
 
Måste man ha rinnande vatten i huset för ecovac-toa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.