Har en granne vars reningsverk till poolen är gammalt som gatan och tjuter så att man tror att man har tinitus. Har förra sommaren varit och pratat med honom ang att det är väldigt störande ljud. Man kan inte sitta ut och äta för det enda som far upp i huvudet är det höga piipet. Han lovade då att han skulle isolera detta, men inget förändrades den sommaren. Nu är poolen uppfylld och igång igen och det bara tjuter. Han verkar inte brysig om det då han själv bor lite högre upp och blir avskärmad från ljudet själv.

Vad kan jag vända mig ngnstans för att få hjälp med denna olägenhet, har även pratat med andra grannar som störs av ljudet.

/Robert
 
Då kankse det är lämpligt att SAMTLIGA grannar som störs av ljudet i samlad tropp går dig och trevligt med bestämt ber mannen att fixa ojludet.
Svårare kan det ju inte vara!
Ibland kan det vara bra att samtliga som blir störda är där samtidigt.
Vet annars av erfarenhet att en del drar sig ur, eller så kör det störande personen med argumentet det har jag aldrig hört förut...

Lycka till
kommer du inte någon vart med detta, får du väl skapa en ny tråd: hur tar man död på ett pumpreningsverk utan att lämna spår efter sig...
 
Funkar det inte att prata med grannen är ett alternativ att vända sig till kommunen.
 
Hej!

Inte för att det är en exakt vetenskap med juridik alltid - men det skulle kunna utgöra en bullerstörning enligt 9 kap 3 § miljöbalken. Då blir kommunen tillsynsmyndighet och ska vidta åtgärder.

Grejjen är ju den att man får störa grannarna lite, men inte så otroligt mycket. Så du får väl ringa en miljöhandläggare på din kommun och prata. När kommunen fattat sitt beslut så kan det överklagas till Länsstyrelsen.

Först bör man nog tala med grannen för att försöka bibehålla en något så när god stämning i området.

/Katri
 
K katri skrev:
Hej!

Inte för att det är en exakt vetenskap med juridik alltid - men det skulle kunna utgöra en bullerstörning enligt 9 kap 3 § miljöbalken. Då blir kommunen tillsynsmyndighet och ska vidta åtgärder.

Grejjen är ju den att man får störa grannarna lite, men inte så otroligt mycket. Så du får väl ringa en miljöhandläggare på din kommun och prata. När kommunen fattat sitt beslut så kan det överklagas till Länsstyrelsen.

Först bör man nog tala med grannen för att försöka bibehålla en något så när god stämning i området.

/Katri
När min förra pump började bli gammal, ökade ljudet successivt, tills det blev olidligt högt. Jag köpte då en ny pump och djudet blev normalt. Sedan finns det dämpande material från t ex Biltema att fästa på väggarna inuti pumphuset. Man kanske kan be om att se, vad som orsakar det höga ljudet. Kanske det behövs lite CRC smörjning? Kanske pump-axeln behöver bytas ut? Min var inte utbytbar, så jag blev tvungen att köpa en ny.
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Den är antagligen redan utbytt...
 
  • Haha
Autodidak1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.