Hej,
Tänkte passa på att fråga om råd angående en KA som vi anlitat.

Vi hittade ingen ledig KA när vi skulle börja med vårt husbygge, så vi tog den som husföretaget rekommenderade. Vi fick ett fast pris 10.000:- + moms för jobbet.

Nu är bygget snart klart och vi ska få nycklarna nästa vecka om inget oväntat dyker upp. Under denna tiden har vi träffat KA:n en gång, under byggstartsmötet med kommunen. Vad jag vet har KA:n sen besökt bygget en gång, vilket var under stomresningen.

Efter ca halva byggtiden kontaktade jag KA:n och ifrågasatte hans intresse i mitt bygge och bristen på kommunikation. Vi kom överens om att han skulle kontakta oss och rapportera när han besökt bygget för att framföra hur han tyckte att det såg ut och även kontakta oss innan han skulle dit, så kunde vi ses där om det passade oss tidsmässigt.

Nu är det dags för slutbesiktning som vi och KA:n är kallade till och vi har inte hört av honom en enda gång under hela byggprocessen!

Vad jag förstått ska KA:n utfärda något slutintyg när bygget är klart?
Vad ska han intyga och är det skäligt att betala honom 12.500:- för att vara med på byggstartmötet och slutbesiktningen (och den svängen han var förbi under stomresningen, kanske en halvtimme)?

/ Jocke
 
Skulle kraftfullt ifrågasatt detta, du har ju i princip inte haft någon KA om man hårddrar det som i DITT intresse kontrollerat att allt gjorts rätt. Tycker du skall kräva alla papper på bordet från denna osynliga KA som visar att han fullföljt sitt uppdrag som det föreskrivs annars bestrida den faktura som med säkerhet kommer att dyka upp. Ett bra argument ni har här är ju att trots han då muntligen lovat höra av sig till er dom gånger han besökt bygget och aldrig gjort det betyder ju då att han aldrig besökt bygget efter stormresningen eller hur?
 
JockeR
Får man fråga VEM som är KA?
 
Mikael_L
Man kan kanske be om specifierad faktura !? :confused:
 
Du har inte fått någon spec på vad som ska ingå?
Hur ser avtalet ut?
Har du en kopia på kontrollplanen (Kommunen borde ha fått en sådan vid byggsamrådet)?
KA'n ska ju som jag förstått det signera att alla egenkontroller är tillfyllest och är väl på något viss en garant för att allt gått rätt till?
Jag utgår från att du inte skall betala honom ett öre innan slutbesiktningen?
Känner du att du har koll på bygget själv och att det inte fuskats?
Jag skulle försöka samla modet att ställa honom mot väggen och fråga ifall han kan stå för sitt godkännande med tanke på hur lite han varit på plats, eller om han tar på sig andra målvaktsuppdrag också?

Han må vara billigare än de flesta KA, men ifall han argumenterar så så får du gärna ta min KA som referens. Jag betalar 6000kr+moms och då har han varit med på Byggsamrådet, inspekterat schaktbotten, grund inför gjutning och även kikat på stomresningen när den var gjord. Dessutom har jag rådgjort lite då och då med honom under vägen. Jag fick dock bekosta fuktmätningen i plattan på egen hand (men den biten förefaller det vara många som inte inkluderar).
Dock är han opartisk, något som man borde få en rejäl rabatt för ifall en KA inte är.
 
Jag har haft 2 osynliga KA. En när vi byggde till befintliga huset och en nu när nya huset byggs. Jag har framfört mina åsikter om KA och dess syfte i andra trådar och jag påpekar det igen. En KA är ett j-vla påhitt som är helt och hållet bortkastade pengar. Det som framgick vid samrådsmötet på kommunen hade jag kunna ta åt mig själv och se till att dom kraven uppfylls. En kontrollant och besiktningsman kommer jag att anlita utan en KA:s hjälp så där är han överflödig.
Nej, jag tror verkligen att fenomenet KA kommer vara något man skrattar åt om några år och undra hur dumma regler det har funnits egentligen.
 
Nja, jag vet inte om KA behöver vara ett dåligt påhitt. När vår KA var ute och inspekterade inför gjutning hittade han diverse småfel och stoppade gjutningen. Dessutom har han hjälpt till med diverse frågor om bl.a. hantering av dagvatten.
 
vår KA har vi säkert träffat 5 ggr och haft kontakt med honom både via telefon och mail.Han har alltid funnits tillhands om vi haft frågor och funderingar.Han har kostat oss 10 000 och han har ca 6 mil hem till oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.