Hej!

Vad finns det för skivmaterial som man kan ha i tak i badrum? Det ska finnas infällda spot-lights i taket så det ska gärna vara:
* Godkännt för våtutrymme
* Inte så tungt som minaritskivor (de jag har till väggen är cement-baserade och väldigt tunga). Vill helst inte ha dem över huvudet...
* Värmetåliga från spottarna. (Antar att skivorna av frigolit med utanpåliggande cement(?) faller bort, eller? De verkar dessutom väldigt svåra att få tag på.)

Kan man förresten inte använda gipsskivor i badrum om man lackar/målar pappen på baksidan först? Det kan väll inte sätta sig mögel där då, eller? Ver dock inte hur det skulle klara sig med värmen från spottarna i mitt tak, men det skulle ju göra väggana enklare...

Mvh,
Andreas
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Vanliga gipsskivor fungerar utmärkt i badrumstak. Det finns inga krav på någonting annat. Du behöver inte behandla baksidan.
 
Det kommer ju bli rätt fuktigt där uppe eftersom det är öppet vid spottarna, är det inte risk för mögel där uppe?
 
Var är det öppet? Spottarna sitter väl i hålen? Sedan har man ju ventilation, som skapar undertryck i rummet och suger ut den fuktiga luften. Utan ventilation skulle det förstås inte fungera.
 
Ja men sporratna sitter på axlar så att de går att vrida och rikta. Där är en stor springa. Och frågan är hur mycket ventialtion det blir mellan det nya taket och det gammla. Spottarna alstrar ju en del värme, så lite luftrörelse blir där ju, men jag kan tänka mig att det ändå blir rätt fuktigt... :confused:
 
Vad har du ovanför?
 
Det är ett gammalt badrum med betongplatta som tak. Tegel och lekablock som väggar.
 
Jag hade inte varit det minsta orolig över att sätta ett undertak av gips, så länge ventilationen är okej.
 
Kan det vara vanligt gips med papp eller måste det vara samma standard som enligt de nya reglerna även i tak?
 
Jag pratar om vanlig kartonggips. Det finns inga större krav på badrumstak än på vilket tak som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.