Vad för typ av hus passar in i det östgötskta kulturlandskapet?

Aktuellt område är glest bebyggt med natur in på tomtmark. Detaljplanen verkar tillåta det mesta. Söker tips på hus som är snygga i miljön med lövträd och öppna ängar.

Vilka hus skulle du rekommendera?
Jag lockas mycket av funkis/nyfunkis, men ser det bara malplacerat ut?


Tacksam för era åsikter!
/markisen
 
Enligt mig så, ja, det ser malplacerat ut! Vill man ge ett lite "pampigare" intryck så är ju mansardtak vanliga, men även förhöjda väggliv finns det gott om. Jag skulle vilja säga att valfriheten är ganska stor! Men funkis, nja...
 
Ella:
Vilket fint hus ni bygger!
Mansard går bort, det gillar jag inte.
Förhöjt väggliv däremot är trevligt - både utseendemässigt och framförallt "rymdmässigt".
Att funkis går bort vet jag ju själv egentligen...

/markisen
 
Eksjöhus har flera med lantlig stil och förhöjt väggliv, bl.a. Junibacken, Lönneberga och Mellangården.
 
Ella:
Vilket fint hus ni bygger!
Mansard går bort, det gillar jag inte.
Förhöjt väggliv däremot är trevligt - både utseendemässigt och framförallt "rymdmässigt".
Att funkis går bort vet jag ju själv egentligen...

/markisen
Tack!
Vi hade velat ha mer förhöjt väggliv, men fick inte för detaljplanen. Men det här lilla syns ändå rätt tydligt. Speciellt som man ser vårt hus lite nerifrån när man kommer på vägen! Och det blir ju klart mer plats på övervåningen.
 
marre493: Tack för tipsen.
"Småländskt" är det ni tycker är gångbart även i Östergötland alltså.

Jag skulle vilja ha ett hus som har ett "renare/enklare" uttryck än marre493s tips.
Letar vidare...
 
Vi har tittat på tre tomter på landet utanför Linköping med två olika husföretag, och på alla tre ställena är det sadeltak som gäller. Inga funkishus är tillåtna här. Sen kanske det skiljer sig mellan kommuner, men det är vad vi har fått till svar i alla fall.

Vi har tittat på LB-hus "Vipan" och Värsåsvillans "Strandgården" som är av en annan typ. Framförallt LB-hus har lite varianter på hus som är lite enklare, men inte tråkiga för det. Däremot är jag inte så förtjust i deras planlösningar, men det går ju ofta att ändra på. Men nu inte Ugglan-serien utan deras andra hus :)
 
Tack för tipsen aasaca! Snygga hus utseendemässigt!
Jag tror vi får åka runt och aktivt stirra på vilka hus som vi tycker passar in i liknande miljöer :)

Om någon vet mer om "östgötska" hus så fortsätt gärna tipsa!
 
Byggnämndskontoret i Linköping har gett ut en liten folder "Råd och riktlinjer för byggande på landsbygden i Linköpings kommun". Finns en hel del matnyttiga råd i den och man kan väl förmoda att det är ungefär dessa kriterier som används när en bygglovsansökan behandlas. Sen är det väl inte säkert att alla håller med om allt...
Några smakprov:

- "Byggnadens form bör vara enkel och okomplicerad. Fasaden ska vara reslig. Om du väljer ett förhållandevis smalt hus med en lite högre sockel får huset vackrare form och blir lättare att anpassa till terrängens lutning."

- "Balkonger bör om möjligt undvikas. Gavelbalkonger, sk joddlarbalkonger hör inte hemma i vår tradition".

- "Bäst är ett vanligt sadeltak med lutning mellan 27 och 38 grader. Låglutande och valmade tak bör undvikas. På moderna 1,5 planshus med en lutning på 45 grader blir taken alltför dominerande och de har ingen tradition i våra trakter. Välj istället ett tvåvåningshus eller 1,5 plan med förhöjt väggliv på långsidorna. Eller kanske ett brutet tak, mansardtak som var vanligt i början av 1900-talet."

- "Garage, förråd och andra komplementbyggnader bör vara fristående."

- "Det fasadmaterial som har starkast anknytning till den lokala traditionen är trä. Stående locklistpanel ger vackert skuggspel på väggen och är att föredra framför lockpanel.... sk fjällpanel och stockpanel som försöker se ut som timmer är mindre lämpligt."

---- slut på citaten ur foldern ---

Lycka till med ert husplanerande !
 
Jättetack Krumeluren!
-det är precis sådana här "åsikter" som jag söker...
 
Krumeluren: Vet du var man kan få tag på den foldern? Letar på deras sidor på nätet med hittar ingenting. Måste man ringa till dem kanske?
 
Ja du får nog ringa till kommunen eller titta upp personligen på byggkontoret.
Kommer inte ihåg hur vi fick tag på foldern, kanske fick vi den iom att vi sökte bygglov för några år sedan eller också var det min driftiga hustru som fiskade upp den på kommunkontoret :)
 
Hemmakatten
Jag undrar jag om broschyren från Linköpings kommun verkligen är att anse som bestämda, definitiva regler för husbyggen i hela kommunen. Det som gäller är detaljplanens direktiv.

Dessutom så kommer alla hus som byggs framöver att se ut som hus byggda i början på 1900-talet. Verkligen urtrist att cementera en viss byggnadsstil. Hus från 1930-talet var ju nya då och bröt säkert mot stilen på hus från 1800-talet. I hela samhället sker en utveckling och förnyelse, även på bostadshus. Jag tycker att ett hus skall spegla den tid det byggs i. (Undantaget vissa kulturskyddade miljöer.)

Själva har vi haft en mer förstående byggnadsnämd, det är tom så att de blev entusiastiska över vårt hus. Vi bygger på landet i gammal, vacker, blommande Roslagsmiljö. Vårt hus är arkitektritat, väl anpassat till tomten, med minimala ingrepp i naturen. Lågt enplanshus med "platt tak", mycket rena, enkla linjer, svartmålat med vita undertak på altanerna. Extremt kanske en del säger, enkelt och vackert säger andra. (Huset har fått arkitekturpris och vi har t.o.m haft några arkitekturstuderande på studiebesök.) Så visst kan man bygga moderna hus som passar i landskapet.
 
Hemmakatten skrev:
Jag undrar jag om broschyren från Linköpings kommun verkligen är att anse som bestämda, definitiva regler för husbyggen i hela kommunen. Det som gäller är detaljplanens direktiv.

Dessutom så kommer alla hus som byggs framöver att se ut som hus byggda i början på 1900-talet. Verkligen urtrist att cementera en viss byggnadsstil. Hus från 1930-talet var ju nya då och bröt säkert mot stilen på hus från 1800-talet. I hela samhället sker en utveckling och förnyelse, även på bostadshus. Jag tycker att ett hus skall spegla den tid det byggs i. (Undantaget vissa kulturskyddade miljöer.)

Själva har vi haft en mer förstående byggnadsnämd, det är tom så att de blev entusiastiska över vårt hus. Vi bygger på landet i gammal, vacker, blommande Roslagsmiljö. Vårt hus är arkitektritat, väl anpassat till tomten, med minimala ingrepp i naturen. Lågt enplanshus med "platt tak", mycket rena, enkla linjer, svartmålat med vita undertak på altanerna. Extremt kanske en del säger, enkelt och vackert säger andra. (Huset har fått arkitekturpris och vi har t.o.m haft några arkitekturstuderande på studiebesök.) Så visst kan man bygga moderna hus som passar i landskapet.
Nej, broschyren är absolut inga bestämda regler för bygglovsprocessen, men den pekar nog på vad bygglovskontoret "gillar" för att ett bygglov ska gå igenom utan invändningar. Typiskt sett brukar bygglov (för hus på landsbygden) i Linköpingstrakten ha kommentarer vad gäller tak- och fasader som överensstämmer med vad som står i broschyren. Tex att det "bör vara tegelrött tak". Det där med detaljplanen är oväsentligt eftersom foldern primärt avser hus utanför detaljplanerat område.

I praktiken är nog Linköpings kommun ungefär lika "förstående" som er kommun. Råden/reglerna är förstås till för att stävja de värsta avarterna. Sen finns det nog alltid utrymme för smakfulla initiativ som ert hus, även när de kanske avviker från den lokala traditionen. Håller med om att det vore trist om alla för evigt skulle hålla fast vid "Bullerbystilen" :)
 
Vad roligt att höra om ert hus Hemmakatten !
Jag vill inte bo i ett Bullerbyhus, men rött tak går ju att ha på många typer av hus :) .
Kan bara hålla med om att det viktigaste är att huset passar in och inte att det ser ut som om det skulle byggts i en annan tidsålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.