Har en gammal gräsklippare som jag skulle vilja fräscha upp och behöver veta vilken modell det är. Står ingetinng på den. Även motorn behöver jag identifera (det är ju en B&S men beteckningen är borta).


tacksam för tips...
 
  • klippo1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klippo2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Själva klipparen är väl en Klippo Excellent av riktigt tidig modell, den kan nog heta G7 också.

Rent miljömässigt är det bättre att slänga skiten, motorn är gjord i oktober 1972 och släpper förmodligen ut mer avgaser än kvarterets bilar ihop :)
 
Den låter också som kvarterets bilar ihop :D men vettefan om jag vill slänga den. Var igår och kollade på Klippomaskinerna i byggaffären och det är knappt nån skillnad på grejerna (förutom motorn naturligtvis).
Jämför man med de övriga plåtburkarna så är jag förvånad hur bra den är egentligen. Motorn funkar klockrent och startar på första "draget" men visst ser den gammal ut.
Finns det möjlighet (eller om det är ens värt) att införskaffa nyare motor för att klämma den på klipparen.
Eller kanske tom PIMPA upp vagnen :) - såg att de sålde kromade kåpor till hjulen för klippare.
Kan ju bli ett fint höst/vinter projekt.
 
Tror en ny motoro ligger på 3-4000
och dom där kromade du tänker på täcker nog bara naven.
 
En ny motor kan man ju avfärda direkt egentligen (förstår inte att motorn kostar lika mycket som en hel klippare - måste vara en ordentlig pålägg de har :))
 
Snailman
är det inte ungefär samma motor på alla klippare, är det inte bara att köpa en billig klippare med en ok motor och flytta över motorn?
 
Jag ska testa att köpa Julas fulklippare för 995:- bara för att se om den motorn duger för transplantation till ett bättre chassie. Hoppas det är någorlunda standard på hålbild, axeldiameter o axelhöjd, annars finns väl inget som kan krångla till det. Återkommer med rapport...
 
Jag har för mig att Julas kinesklippare har en udda kinesmotor av märket meec. Det är säkert samma som superduper, powersuper och allt vad de bukar heta. Jag skulle hellre transplantera en enklare briggs 3,5 hk (jag tror att den enklaste heter sprint). Då finns det garanterat reservdelar till den transplanterade motorn.
 
vagabondo skrev:
Den låter också som kvarterets bilar ihop :D men vettefan om jag vill slänga den. Var igår och kollade på Klippomaskinerna i byggaffären och det är knappt nån skillnad på grejerna (förutom motorn naturligtvis).
Jämför man med de övriga plåtburkarna så är jag förvånad hur bra den är egentligen. Motorn funkar klockrent och startar på första "draget" men visst ser den gammal ut.
Finns det möjlighet (eller om det är ens värt) att införskaffa nyare motor för att klämma den på klipparen.
Eller kanske tom PIMPA upp vagnen :) - såg att de sålde kromade kåpor till hjulen för klippare.
Kan ju bli ett fint höst/vinter projekt.
"Quality never goes out of style"

Du kan ju alltid etanolkonvertera den eller experimentera med aspen/t-röd-blandning för att få ner koldioxiden. Mot bullret kan man ju alltid "hitt' på nå'" med en tom Bullens korvburk och jättemycket svinto. (av den modellen som är grov och inte löddrar)
 
Nu låter den normalt faktiskt, hittade massa hål på baksidan av ljuddämparen så den bytte jag för en hundring.
 
Nonkan skrev:
Själva klipparen är väl en Klippo Excellent av riktigt tidig modell, den kan nog heta G7 också.

Rent miljömässigt är det bättre att slänga skiten, motorn är gjord i oktober 1972 och släpper förmodligen ut mer avgaser än kvarterets bilar ihop :)
Att den skulle vara så dålig för miljön har jag svårt att se. Kör man den med alkylatbensin så släpper den knappast ut så vaninigt mycket mer än en modärnare motor. Man brukar ju säga att det är bra för miljön att låta en produkt leva så länge som möjligt. Det är möjligt att det är bättre att slänga och köpa nytt när det gäller gräsklippare men jag kommer att köra min G7:a med stålthet så länge den lever och klipper bra och det finns ju risk att det är i många år till :)
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
Nä, den kan ju omöjligtvis släppa ur sig mer skit än motsvarande mängd bensin den drar. Mig veterligen så har inte katalysator slagit igenom på gräsklipparfronten ännu..
 
  • Gilla
Nihad Selimovic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.