Hejsan,

Vi har fått nöjet att ta del av grannarnas vatten, samt lite vatten som rinner ner från berget och en myr under många år nu. Detta har gjort att vår tomt sjunkit. Gjorden har väl komprimerats / spolats bort förmodar jag...
Vår situation är som följer:
Huset står delvis på pålar.
Gräsmattan har sjunkit ihop på mitten. Här blir det en mindre sjök vid varje kraftigare regnoväder. Ofta blir det runt 50-60 cm vatten över kanske 30 kvadrat.
Precis utanför tomgränsen, förbi en grusväg finns en kommunal dräneringsbrunn. Även finns det en kanal mot denna som går under vägen, som vi kan utnyttja.

Hur löser vi detta bäst, med tanke på att det är så mycket vatten? Är lite rädd för att något skall gå snett som gör att vattnet börjar rinna in under huset och underminerar pålarna.

Ska vi göra som vanligt?
Dvs dike som sluttar mot kommunens brunn.
Lägga i grus/väg/rör/fiberduk
Mer grus.
Sedan höja upp hela tomten med jord.

Behöver jag tänka på något speciellt? Kommer dräneringen jag gör hantera dessa mängderna vatten?

Kommer bli flera diken som grävs, och hela gräsmattan måste läggas om.

Mvh

Stefan
 
Och en fråga till...
behöver jag vända den befintliga gräsmattan, innan jag lägger på ny jord?
Eller räcker det att jag lägger på ett ordentligt lager jord (50cm), och gör dräneringsdikena i den?

Känner spontant att det hade varit bra att få vänt och luftat den massiva jorden som är under det befintlga gräset. Men det är ju ganska mycket extrajobb..
 
Ska de diken du pratar om vara öppna eller fyllas över (dränering) och göras ny gräsmatta på? Dränering är ju ett alternativ men inte alls lika effektivt som ett öppet dike, alternativt en dike fyllt med grus.
 
jenfor skrev:
Ska de diken du pratar om vara öppna eller fyllas över (dränering) och göras ny gräsmatta på? Dränering är ju ett alternativ men inte alls lika effektivt som ett öppet dike, alternativt en dike fyllt med grus.
Dikena skall täckas med grus, och sedan gräsmatta över, tids nog.
 
Min spontana synpunkt är att det blir svårt att hålla borta så mycket vatten med hjälp av vanlig dränering när det väl hamnat på gräsmattan. Känns som att du måste hindra vattnet från att komma ut på gräsmattan med hjälp av ett vanligt tvärgående dike (ev fyllt med grus). Annars lär du få svårt att etablera en ny gräsmatta.

Ska du lägga 50 cm ny jord så behöver du inte vända den befintliga jorden. Risken för sättningar blir tillräckligt stor ändå med tanke på den stora mängden matjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.