Jag har precis kommit över ett gammalt torp med två uthus. Allt timrat och alla tre på mellan 25-30m2.
Det som kan behöva göras ganska omgående är att byta taktegel på stugan(innermått ca 4*7m, enplans). Vad kan detta kosta? Taket håller inte för att klättra på, så jag antar att jag behöver någon ställning.
Behöver även göra någonting åt den understa bjälken på framsidan på ett av uthusen. Jag undrar hur mycket jobb det är med att byta denna bjälke och om det finns något alternativ till att byta den. Den är inte genomrutten, men den är definitivt i behov av att åtgärdas.
Det andra uthuset skulle ev behöva höjas upp. Hur gör man detta på bästa sätt?
 
Är taket så dåligt att det inte håller så måste du lägga nytt undertak, kanske även göra något åt takstolarna. Om du är händig och kan göra jobbet själv så blir det väl inte allt för kostsamt.

Ett exempel på att byta bottenstock är att jag anlitade några gubbar för att byta i ett timrat båthus, två sidor, det kostade 13.000 inklusive material. Att timra och knuta underifrån kräver kunskap och vana, inget jag ger mig in på.

Att höja ett timrat hus är inga svårigheter, du behöver minst ett par domkrafter, helst fler, och så höjer du hörnen bitvis tills du är nöjd och pallar under med lämpligt material.
 
Är det verkligen takteglet som behöver bytas? Är det inte underliggande takkonstruktion?
Spara det gamla teglet, om det inte är trasigt. Gamla hus med nya blanka betongpannor borde förbjudas ;)

Angående bottenstocken, kan du inte bara hugga ur och laga i skadorna? Det låter som om stora delar av stocken är ok.

/ Fredrik
 
Om taket inte håller för att klättra på låter det som att det har runnit in mycket vatten. Har du provat att gå på taket? Om man räknar lite slarvigt, säg att det går åt 50 kvm råspånt 22mm (17mm är för tunt) x priset på byggmax. Satsa på en ytpapp, för underlagspappen är så risig, Byggmax har en variant som heter nr 238 för 199kr/rulle, säg att du behöver mellan 5-6 såna. Med den kan man också vänta till nästa sommar om det krisar med tiden. Takstolarna i ett så litet hus bör man kunna stärka upp med 2" 6 eller 45x145 och 6"-spik, givet att de har rötskador i begränsad omfattning. Lägg till vindskivor, tegelläkt och ev. nya eller beg. takpannor så har du ett ungefärligt pris. Undvik betongtegel till varje pris. Tungt, fult mm. Ni får viss ledning av att kolla in vinden noga. Skevar yttertaket mycket beror det troligen på att takstolarna är ruttna nånstans. Det syns oftast ute också. Se till att få bort hela det gamla undertaket så ni kan inspektera takstolarna ovanifrån. De kan vara väldigt skadade utan att det syns nån annanstans än ovanifrån. Tänk på att rikta taket hela tiden när ni lägger råspånten. Förslagsvis med masonitremsor.

Halvsula syllstocken kan helt klart vara ett alternativ till att byta hela.

Lyfta hus gör man med en husdomkraft. Finns på Ö&B för 3-400. Ta en tjugotonnare direkt, inget att pruta på. Skaffa ett par kraftiga plåtar om typ 10mm tjocklek att ha under och över domkraften. Lyft nån enstaka cm i taget, palla under med plankbitar om typ 40+ centimeter. Jag skulle inte använda flera domkrafter, utan lyfta försiktigt, palla ordentligt och flytta domkraften. Vill man slippa flyttningen kan man av det skälet köpa flera domkrafter förstås. Ta det försiktigt och jämför med bilarbete, man kryper inte in under bilen utan att ha något annat stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.