Hur högt sätter ni lavarna på?
Jag har byggt bastu med 2m till tak, frågan är på vilken höjd man bör sättar lavarna?
Har sett att man har olika mått från olika bastu leverantörer, nedre laven från 400-570mm från golv och övre från 830-1000mm.
Finns det något "rätt" och /eller har det någon betydelse.
Jag är 193cm så jag vill inte slå i taket när (om) jag får för mig att dricka en Öl i bastun;)
 
Nedre på 50 övre på 90 är ad jag hört. Du får huka dig eller helt enkelt lära dig den hårda vägen ;)
 
Dimensionera från takhöjd.
110-120 från taket till övre
Nedre 42-45 lägre för att få lämpligt fotstöd.
Normalinnermått i bastu är 190-200 för att inte få för stor volym att värma upp.
Se tex. Harvias eller Tylös bygg beskrivningar
/M
 
Det går inte snabbt, men nu är det dax att sätta upp väggarna i bastun.
På vilken höjd sätter jag reglarna innan för pannelen som jag sedan skall skruva reglarna som sedan lavarna skall vila på?
Om jag nu kör på tex Tylös lösning och har 380mm till nedersta regeln för laven och 830mm till övre regel för laven, vad kommer jag då få för mått till nedre resp. övre laven.
Min fråga är alltså hur tjock är en lav som man beställer tex Tylö, Harvia etc?
 
När det gäller lavhöjd föreslår jag 45 resp. 90 cm. Då har du 110 cm till tak vilket är enligt rekommendation.

När det gäller reglingen innanför panelen så är det ingen exakt vetenskap. Sätt två reglar ovanför varann så att du kan modifiera höjden lite när du fått lavarna. Om laven ska sitta på 90 så kan du t ex sätta 2 st 70 mm reglar så att de täcker området 83-97 cm.
 
jenfor skrev:
sätta 2 st 70 mm reglar så att de täcker området 83-97 cm.
Ungefär så gjorde jag och det blev helt fel för mig. Översta laven sitter på 90 cm (överkant). Det innebär att regelverket för laven sitter på ungefär 81-88. Jag ville ha så att jag kunde ta bort lavarna lätt. Det innebär att mina lavar ligger på reglar som sitter i väggen (en av de vanligaste lösningarna vad jag vet). Denna regel som alltså min lav skall ligga på sitter följdaktligen på 74-81 cm. Jag fick helt enkelt (i efterhand) sätta dit extra reglar innanför panelen eftersom mina "orginal"-reglar satt för högt.

MvH
Gojan
 
Hmm. Min beskrivning blev lite fel i och med att jag skrev 90 cm. I såna fall ska samtliga reglar såklart sitta under denna höjd på det sätt gojan beskriver. Vad jag menade var att om du sätter två reglar istället för en kan du justera lavhöjden såväl uppåt som nedåt för det fall man tycker att t ex 92 eller 87 cm blir bättre än 90. Det här ser du bäst när du har köpt lavarna och kan därmed justera på plats.
 
Här kommer mitt annorlunda förslag.
Jag hade bastustuga med 2,40m i tack - delvis i alla fall.
När det var dags att bygga lavarna och vi var på shopping
i skärelden (IKEA en lördagseftermiddag) fick jag min kära
hustru att sätta sig på olika stolar o dylikt. Den hon trivdes
mest med tog jag som mall för sitthöjden och det blev perfekt
enligt "chefen". Så jag struntade i alla 50cm/90cm förslag
eller vad olika föreskrifter säger och trivs med resultatet.

Hobbit
 
Hobbit: Och det intressanta är ju vad det blev för höjd för dig.
 
Sannolikt ungefär samma, dvs 45-50 cm, om frugan är av normallängd...
 
jenfor: Jo, det är det jag misstänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.