Jag tänkte höra om det är någon som vet vad som gäller?

Vi gjorde vår hörntomt tomt för ett år sedan och och hela kanten mot vår enda granne ligger på den nivån som den gjorde ifrån början (plus/minus 10cm). Nu har grannen gjort sin tomt och de har skrapat av en hel del av tomten när de jämnade till den så den ligger ca 50-70cm under vår tomt. Deras nästa granne har gjort samma sak och där ligger deras tomt ca 80cm under vår grannes. Vår granne gjorde då en rad med stoooora sten för att hålla tillbaka sina schaktmassorgentemot grannen. Nu så påstår de att det är vårt ansvar att slänta av eller lägga sten för att hålla tillbaka våra schaktmassor gentemot deras tomt:eek:. Trots att vi gjorde vår tomt för ett år sedan och de har sänkt sin tomt. Borde inte detta ligga på deras ansvar? Vi kan ju inte rå för att de har sänkt sin tomt. Finns det några förordningar som säger något om detta??

Hoppas att någon fattade... Det var ju lite krångligt att plita ner detta så att man förstår..
 
Glömde skriva att vår tomt är helt färdig med gräsmatta och allt vad det innebär... de vill att vi ska ta ifrån vår tomt och slänta ner mot deras..
 
Om er tomt ligger på den ursprungliga nivån, dvs den nivå som gällde innan ni byggde, och det är grannen som sänkt sin, då är det hans SKYLDIGHET att hålla emot. Om hans, grannens, sänkning medför att er tomt rasar ner måste han lägga tillbaka jorden!
 
Är det någon lag som styr det där eller är det bara praxis att det är så? Tackar för ett så snabbt svar innan...
 
Kolla med kommunen om Din granne har marklov för att sänka sin tomt.

I Stockholm måste man ha marklov om man höjer eller sänker mer än 50 cm, vet ej hur det är där Du bor, men värt att kolla.

Om marklov är en förutsättning, så bör ju Din granne ha tillfrågat Dig innan han/hon sökte, oftast måste grannar yttra sig i samband med detta.
 
Vi har ett liknande problem med vår tomt. När vi köpte tomten var grannskapet inte terrasserat, men plötsligt var det det. Enligt säljaren hade kommunen beslutat detta "för länge sen". Märkligt bara att tomtköparna inte informerats, då tomterna (med tillhörande A-hus) såldes som generalentreprenad, med grov och finplanerade tomter. "Bara till att slänga ut gräsfrön enligt säljaren". Vi har en hörntomt, där alltså ena sidan har en slänt mot grannen. Nu till min fråga: Jag har hört att det är kutym eller praxis att sådana slänter ska anläggas så att man slipper "klippa gräset i nedförsbacke", om ni hajar. Nån som vet vad som egentligen gäller i det avseendet? Som det verkar nu måste alla köpa L-stöd för 65000 för att hindra massorna att flytta sig. Bara att slänga ut gräsfrö. Jotack!
 
65000? HUr lång och hög är slänten?
 
Den som byggde bredvid oss hade samma inställning. Att vi skulle ta slänten på vår sida trots att det var han som sänkte sin tomt. Så jag kollade upp det med byggnadsinspektören på kommunen. Och det var såklart den som ändrade nivån på sin mark som var skyldig att se till att inte det påverkar granntomterna. Har för mig att jag hittade någonting i jordabalken om det också.

Hör med byggnadsinspektören på ditt kommunkontor är mitt tips. En tung instans att ha bakom sig när du argumenterar med grannen.
 
  • Gilla
MatsR59
  • Laddar…
mats_o skrev:
65000? HUr lång och hög är slänten?
ungefär 20-25 meter lång och höjdskillnad på nånstans 0,5-1meter.
 
Då tycker jag att du ska ta in lite fler offerter och jämföra priser.
L-stöd är inte nödvändiga för den höjden utan du kan bygga en mur med keystone eller liknande leverantör också om du vill.

L-Stöd för den nivån kan du tillverka själv om du vill det. Nu är det förvisso 4 år sen jag gjorde mina men då låg jag på 3-400 kr metern för tillverkningen och ca 200 för maskinhjälp och fyllningsmatrial under muren
 
F
mats_o skrev:
Då tycker jag att du ska ta in lite fler offerter och jämföra priser.
L-stöd är inte nödvändiga för den höjden utan du kan bygga en mur med keystone eller liknande leverantör också om du vill.

L-Stöd för den nivån kan du tillverka själv om du vill det. Nu är det förvisso 4 år sen jag gjorde mina men då låg jag på 3-400 kr metern för tillverkningen och ca 200 för maskinhjälp och fyllningsmatrial under muren

Hur såg dom L-stöden ut? Skall oxå bygga mur mot granne pga nivåskillnad på 30-40cm och behöver tips på prisvärda "gör det själv" lösningar.
 
Så här :)
gjutning.jpg
Gjutningen pågår för fullt. Göt ett per dag och tömde formarna löpande, praktiskt att kunna kärra och tippa betongen från ovansidan, de färdiga elementen la jag på lagret.

lager.jpg

Blev tillslut 32 stycken på lagret. alla synns dock inte här heller
lager3.jpg
För tydlighetens skull ska jag väl säga att de på dessa bilder ligger ned för att ingen ska lyckas välta ett och bli klämd men de används naturligtvis ståendes så att de blev en meter höga och 60 cm djupa
 
Redigerat:
Gick åt några säckar cement också
sackar.jpg
 
@Mats: Lite halvsen på pucken här men hur blev slutresultatet?
 
Det vart utmärk får jag säga, fått byta två pga en Epa som kom farandes i diket, 10 cm armerad betong plus ca 0,5 m3 packad 0.18 räckte inte för att stoppa den Epan ......

Hadde ingen bra bild på just den muren men det är samma teknik i den här
Trädgårdsmur klädd med brunmålad trycktrall, innehållande planteringar, mot bakgrund av skog och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en betongmur som sen har fått en ytbeklädnad av vanlig trycktrall som har målats med en olje/tjärblandning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.