Hej,

Har läst instruktionerna noga men hittar ingen info om att lösullen sjunker ihop - behöver man verkligen inte blåsa till större tjocklek än man faktiskt vill ha i slutänden? Tittar jag på materialåtgången så blir det inte direkt något över (vad jag kan se med halva vinden sprutad) vilket indikerar att men inte behöver göra något nämnvärt påslag.

Någon som VET?
 
Vet inte om det är samma som för ROCKWOOL men där hittar jag följande:
Sättningen i stenullen är bara 5 %, enligt typgodkännande.
 
Om det är en siffra som gäller för Rockwool lösull är det ju samma produkt vi pratar om! :)

Jag tycker bara det blir så förbaskat fluffigt när man blåser, att man har svår att tro att det inte faller ihop till hälften om några månader.

 
Det var på deras lösull jag hittade informationen.
 
Jesca_j skrev:
Det var på deras lösull jag hittade informationen.
Jag har letat som en tok men inget hittat ::) . Nåväl, nu är ullen på plats och sprutan ihoppackad på Transiten igen. Med 50cm ull över hela vinden får man väl säga att mössan är påsatt inför vintern. Skulle det mot förmodan säcka ihop mer än jag tänkt mig får jag komplettera i vår när det är dags för en annan del av huset att få tjockare mössa.
 
När FEAB var hos mig och sprutade Rocwoll hade jag beställt 600 mm och de fyllde på till underkant av krypspång vilket blev 700 mm. Nu 2 år senare har det inte sjunkit ihop nämvärt, kanske några 10-tals millimeter bara, jag väntar fortfarande på det stora sjunket. Kanske kommer när jag kopplar in takhögtalarna på riktigt ;D
 
Så här är det:

Ullen sätter sig i princip ingenting, precis som sagts i tråden. Däremot är det så att när man sprutar med Attica 300 som väl är den vanligaste blåsen för privatsprut så blir ullen extremt fluffig. Har man ont om plats gör man därför ibland så att man sprutar hälften varpå man trycker ihop isoleringen en aning, därefter sprutas resten. Snarare än att spruta till en viss höjd ser man då till att få på rätt mängd.

Dock är det förstås bättre med mer luft i isoleringen, så har man plats är det bäst att låta ullen vara så fluffig den vill....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.