Jag har letat på detta forum o på nätet men hittar ingen bra bild på ett Kök med Vita Luckor och Vit eller Svartträ Bänkskiva.

Vi hade bestämt oss för Ikea´s Luckor (Abstrakt vit, högglans) och en svart bänkskiva från Kvik till det. Men igår när vi var o kollade på kvik så såg vi att det blir "tumavtryck" i stort sett så fort man tar på skivan. Då jag inte tror att vi kan tänka oss en mönstrad skiva (som säljare sa att det inte syns avtryck på så lätt) så började vi tänka om...
Våra alternativ som vi går och funderar på är:

1. Svartbetsad Ekbänkskiva (Marbodal). Svin Dyr!
2. Vit blank bänkskiva i laminat med Stålmönstrad kant 3.8cm. (IKEA) Bra Pris!

Över bänkskivan har vi tänkt att antingen sätta en svart/grå tapet (samma som fondvägg i vardagsrum, vet ej vilken än) med glas över. Eller något snyggt kakel i svart/grått/vitt.

Vardagsrummet/Matdelen/Köket är öppen planlösning. Vi ska ha svart ekgolv och vid köksdelen ska det vara grafitgrått klinkers.
Så färgerna som vi vill hålla oss till är Vitt, Svart och Grafitgrått.

Har ni några andra ideér eller förslag så tar vi emot dom tacksamt! Eller om ni har bilder att visa på liknande kök med färger som jag nämnt...
 
Hemmakatten
Jag tycker ju att ett helt vitt kök skulle vara jättesnyggt, framförallt om det är en öppen planlösning. Ett vitt kök konkurrerar då inte med resten utan upplevs som behagligt och neutralt. Skivan behöver inte vara blank, det kan tvärtom vara snyggt med en vit skiva som är matt eller har lite struktur. Jag skulle ha kanten vit också. Detta för att undvika allt för många olika material. Ni har ju redan svarta ekgolv och mörkgrå klinker och en fondtapet i vardagsrumsdelen och sedan tillkommer möbler och matbord mm. Jag skulle definitivt undvika kakel mellan överskåpen men skulle inte heller ha fondtapet just där. Fortfarande med avsikten att hålla köksdelen enhetlig och behaglig. Själva skall vi (med liknande planlösning och vitt kök) ha en rök- eller gråtonad spegel mellan över- och underskåp, det kan kanske vara något för er också?
 
Tack snälla för tipsen!
Rök- eller gråtonad spegel låter väldigt läckert!!! Har du någon bild på en sådan lösning?
 
Hemmakatten
Tyvärr ingen bild, inte ännu. Spegelglaset är det enda som saknas. Men den kommer att beställas tillsammans med några andra spegelglas vi skall ha i badrum, toa mm. Vitsen med spegelglas är att det blir ett djup i rummet, framförallt om man som vi har ljusrör som går att dimra bakom överskåpen. Det blir då ett vackert släpljus ner längs spegeln. Ett spegelglas upplevs inte heller lika mycket som "köksmiljö" när man sitter i soffan.
 
Vad snyggt det låter! Har du kommit på ideén själv, eller har du sett den någonstans?
Vart ska du beställa spegelglaset? Hur gör du med skarvarna? Hur sätter ni upp det? Pris? Är det hållbart?
Förlåt, många frågor... :)
 
alternativ 2 har jag. Svinsnyggt.
 
5.2 racing: Har du några bilder?
 
Hemmakatten
Det färgde spegelglaset har våra arkitekter föreslagit. Känner ingen annan som har det, så se det som en exklusivt idé. ;) Jag har varit och tittat på färgat/tonat glas hos några glasmästare, det finns faktiskt tonat glas i många färger. Orange-tonat glas var faktiskt riktigt snyggt, men passar inte hos oss.

Pris vet jag inte riktigt, men räknar med ca 1500-2000 kr. Storleken blir 65x240cm och glaset sätts upp i en enda bit (kranen måste tas bort först), limmas på plats och fogas längs kanterna med vit silikon. Tjockleken blir förmodligen 6mm. Eftersom vi skall beställa fyra speglar hoppas jag få ett bra pris på allt, hemtransport måste också till. Inte så lätt att frakta stora speglar annars.
 
Denna är inte blank. Trämönstrad svart. typ. Eller mörkbrun. Väldigt mörk.
 
  • kökke 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till.
 
  • kökke 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna!
 
Väldigt billigt på IKEA. Budgetrenoverade mitt kök för 8700:- Nya bänkskivor, ny ho, blandare, sprutmålade luckorna, nya handtag, nytt golv(14mm tarkett dock), ny borosan, nytt kakel. Målade även furutaket vitt. I love IKEA!
 
Varför inte platsgjuta en bänkskiva i betong..? Blir himla snyggt efter att man har slipat och polerat det, du kan ju oxo med fördel gjuta in diskbänken samtidigt och få det i en enhet. Hade en kund som gjorde så när han hade köpt abstrakt vita högglans (applåd idag) på ikea när jag kobbade som konsulent där.
 
Eller svartluta din egen ekskiva och behandla med hårdvaxolja. Billigt och snyggt, sidenmatt yta. Sök på svarbetsa så hittar du den gamla tråden med bilder.
 
Vi skall också ha högblanka luckor i vårat kök. Sen tänkt vi köra på 40mm ekbänkskiva som vi köper in obehandlat frnån Culliamar.se. Sen har jag tänkt och mörkbesta den, sen vaxa den så det tål att användas.
Betydligt billgare än och köpa nått mörkt träslag till köket, och dessutom betydligt mer spännande....

Bänkskivan kommer imorn så nästa vecka skall den på plats!

DVE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.