Hej!

Har grävt upp hela framsidan och håller på att anlägga gångar etc. Börjar dock så sakteliga kunna höja blicken från bärlager och paddor, och då faller ögonen på det som ska bli "rabatt". Har tidigare haft gräsmatta (eller snarare mossdito), men den har nu grävts av tillsammans med de ca 10 översta centimetrarna jord. Kvar är ett tjockt lager mycket sandig jord med en del stenar i, ca 4-5 cm som störst.

Planen är att plantera marktäckande växter, lite buskar och träd på denna plätt. Hur ska man egentligen göra för att jordförbättra på bästa sätt? Jag tänker mig att förbättringen består av tillförsel av mull samt gödsling. Till gödsel kan jag fixa ganska stora mängder kogödsel, men det är väl inte så mullrikt... Kompostjord finns att köpa av kommunen här, är det tillräckligt? Ska man blanda ut befintlig sandjord med detta, eller ska det ersätta? Eller är det bättre med torv, och var hittar man i så fall det? Det är ganska stora ytor det handlar om, så att köpa säckar i bygghandeln känns futtigt.

/Elin
 
Kompost i stora mängder och gödsel som blandas ned är antagligen precis vad din jord behöver.

Observera att man ofta kan köpa ren kompost, planteringsjord (som till exempel kan vara kompost+torv+gödsel) och färdig jord (kallas ofta gräsmattejord och innehåller förutom kompost också sand, lera och gödsel). Kör på ren kompost eller planteringsjord som blandas ner i din befintliga jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.