Hej! Efter några års frånvaro från forumet är jag tillbaka. Denna gång ska vi bygga ett permanentboende, inte bara ett fritidshus som var anledningen till att jag blev medlem här i tidernas begynnelse.

Men jisses vad dyrt det är! Jag hade nog inte tänkt mig att HUSEN skulle vara så dyra. Tomten här utanför Stockholm kommer att kosta oss ca 2,7 milj för 850 kvm - budgivning pågår just nu. Grund och schakt och sånt där vet jag av erfarenhet brukar kosta skjortan. Men husen!? Vi behöver minst 200 kvm eftersom vi har så många barn och jobbar hemifrån. Att hitta passande hus har inte varit lätt. Nu har jag tagit ett Trviselhus som var kanonfint och ritat om det så att det krympte litegrann och så att rummen passar oss bättre.

Ringde Trivselhus och frågade vad de skulle ha för sitt hus (Greenline 777) - och de ville ha drygt 4,4 miljoner kronor. Gulp! Men då ska man veta att det ingick bergvärme, vattenburen golvvärme, rostfria vitvaror (borde väl kallas silvervaror då, eller?), parkett i alla utrymmen utom där man skulle ha klinker och genomgående mycket hög standard. Jag tycker att det låter fantastiskt och jag SKULLE VILJA säga "jamen, DÅ SÅ, då tar vi huset!" när man får höra om hur hög standard huset håller. Problemet är bara att vi knappast kan få banken att gå med på att låna oss 2,7 för tomten och 4,4 för huset och sjukt mycket pengar däremellan för el, tele, vatten, avlopp, - ni vet.

Hur har man råd?

Jag sitter här och skissar på mitt fina hus och drömmer om hur härligt det kommer att bli den dag vi har råd med det. Hur har ni andra gjort som har flyttat varenda innervägg i hela huset och dessutom kapat några meter på utsidan: har ni anlitat det företag som ursprungligen hade ritningen eller har ni vänt er till några andra och sagt "gör en byggritning av det här"? Eller ska man ta med sig sin extremt specifika skiss till en arkitekt och be dem rita om den? Det ska man väl inte behöva göra om man planerar att köpa ett prefab-hus?

Kul att vara tillbaka och kul att se att några välkända ansikten fortfarande finns kvar, även om forumet blivit bra mycket större!
//Lycke
 
Det finns ju ett gammalt talesätt - "att anpassa mun efter massäcken". Du får helt enkelt hitta en billigare tomt och ett billigare hus, konstigare än så är det inte.
Jag tror ju inte det blir billigare genom att dessutom blanda in en arkitekt.
Annars får du göra som jag: köp en tomt på 4500m² för 80000 och rita och bygg huset själv. Då blir det billigare.
 
Jag var helt inne på att bygga med A-hus men insåg att det är ju helt sjukt stora prisskillnader på olika hus och hustillverkare.
Jag hade 2.400' i pris från A-hus för en enplan på 135 kvm boyta + dubbelgarage, nu bygger jag istället med Älvsbyhus och får 165 kvm boyta och dubbelgarage för 1.570'.
Det är ju nästan en miljon mindre, så mycket värderar jag inte att få golvvärme och platta på marken. Och för en miljon kan jag göra jäkligt mycket annat kul.

Det gäller att ha sina värderingar rätt, tycker man att man vill satsa pengar på sitt hus och få det precis som man vill ha det så ska man göra det, men tycker man (som jag) att det räcker med lagom hög standard, så är älvsbyhus såklart den billigaste och bästa.
 
Det är bara att inse faktum. Skall man slå på stora trumman som du vill göra behöver man en rejäl insats eller en garanterad inkomst (hur nu det är möjligt) för en mycket lång framtid.

Jag vet inte om du kalkylerat med garage, trädgård (murar,plattor, träd, gräsmatta, matjord osv), ränta på kreditivet under byggnadstiden, byggel, lagfarter, osv... lägg på några hundra tusen ytterligare för allt.

Tomtpriset kan du ju endast påverka genom att bygga någonstans där det är billigare. Huspriset går defenitivt att påverka. Nyckelfärdigt från Trivselhus är ju bland det dyraste. Om du är bra på att organisera, planera och har tålamod (och gärna bra kontakter) så kan du driva bygget själv (dvs antingen köpa en byggsats eller bygga i lösvirke). Byggsats så har du ju kommit en bit på vägen.

Såg ett nyckelfärdigt hus på 135-150 m2 inkl tomt på 1200 m2 och carport som kostar 1,7 miljoner. Så det handlar ju helt och hållet var man kan tänka sig att bo... http://www.ekelundsfastighetskonsult.se/
 
Lycke: Det där är ju Stockholm i ett nötskal. Jag flyttade därifrån för ett år sedan upp till Hälsingland. Jobbar mycket hemifrån, och måste jag till Stockholm tar det 2,5 timmar med bil eller 2 timmar med tåget. Här får man tre väldigt väl underhållna hus i din eftersökta storleksklass, med uppvuxen trädgård, för samma pris som du får ge för tomten.

Jag förstår om det kanske inte är ett alternativ, men för oss blev det ett vädligt bra alternativ efter att ha gått på husvisningar och projekterat nybyggen.

Jag tycker du skall börja med banken, och höra vad de är beredda att låna ut och vad ni är beredda att satsa och uppoffra. Sedan har du en budget. Det finns hus som är i alla fall 1,5Mkr billigare än Trivselhus men ungefär samma storlek. Naturligtvis en enklare standard, men helt OK ändå. Att bygga lösvirke kan vara ett alternativ, men priserna på hantverkare och byggmaterial är så förbannat uppskruvade i Stockholm att det är svårt att bygga billigt där. Alla vill ha sin del av kakan. Med en så dyr tomt tror jag att du får svårt att komma under 5,5Mkr för ett hus hur billigt man än jagar.
 
Jag är alls inte säker på att det skulle bli dyrare att ta in en duktig arkitekt som slimmar huset efter era behov. Man kan få väldigt tjusigt hus med rätt (läs billigare) material och dessutom kan denna duktiga arkitekt minimera ytan utan att det behöver kännas som ett mindre hus

skriver yonna som har fått ett otroligt luftigt hus på 106 kvm med 3 möjliga sovrum och rymlig ateljé
 
Vi utgick från en husleverantör som i huvudsak hade den standard vi ville ha (nu pratar jag inte vitvaror utan isolering mm). Vi satsar i huvudsak på det som man inte kan ändra så lätt sedan. Sedan fanns det vissa restriktioner i detaljplan som styr utseende och boarea samt tillåten placering på tomt. Utofrån dessa yttre faktorer har vi sedan gjort om interiören kraftigt samt vridit övervåning i förhållande till undervåning. Fick offert på vad förändringarna skulle kosta. Tog även offert från andra firmor att jämföra med. Sedan har vi gått igenom alla kosnader på saker vi vill ha detalj för detalj och avvägt om det skall vara kvar. Ex på "dyra" saker i det hus du valt är runda fönster, puts, dubbeldörr, glasveranda, balkong, takbrytningen. Sedan var det mycket yta som inte ger mer än yta, ex klädkammare med fönster som var lika stora som extratoaletten men förvarings ytan motsvarar inte mer än en normal skjutdörrsgarderob. Hallen var lika stor som arbetsrummet men ingen förvaringsyta utan en stor klädkammare med ännu mer tom yta. Du kan lätt skala bort massor och ändå få ut lika mycket funktion. Sedan kanske det inte blir lika snyggt - men det är en annan fråga.
 
Hemmakatten
Håller med de andras goda råd här i tråden.

En tomt med utgångspris 2,7 miljoner är väldigt mycket pengar. Ibland är det faktiskt bättre att flytta, även om man tycker att det är viktigt att bo kvar i området, att ungarna inte behöver byta skola eller att man inte vill få för långt till jobbet.

Vi hade tidigare ett hus i Sthlms kommun, med 5 barn var det ganska stort (6 sovrum mm). En typisk närfort, tomter på 6-900 kvm, nära till både tunnelbana och pendeltåg. När barnen helt plötsligt :eek: började flytta hemifrån i rask takt, ville vi sälja och köpa mindre hus. Mindre hus var lika dyra som större, så vi började leta tomt. Men då, för 4-5 år sedan kostade tomterna i 'vårt' område 1,5-1,9 miljoner. Till slut köpte vi tomt några mil norr om stan. En fantastiskt sjötomt, 13.500 kvm med brygga, eget fiske och kräftor för halva priset vad er tomt kostar. Till Kista (där maken jobbar) och till Roslagstull tar det 35 minuter med bil. Med nya Norrortsleden blir det ännu kortare restid.

Våra barn säger, precis som Cheesus skriver i tråden om "Hur man blir rik" att hans barn säger, att vårt boende nu är som att bo i sommarstugan året om. Våra barn undrar varför vi inte flyttade tidigare. Nu får de istället komma på besök med respektive och sina egna barn.

Man är ofta så fast i sitt område och har väldigt bestämda uppfattningar om barnen, att det är synd om de får flytta eller byta skola. Vi ångrar i dag att vi inte flyttade från Sthlm tidigare. Här, på landet, bor ca 200 familjer, det finns skolbuss, livaktigt socialt liv, föräldrar och grannar hjälper varandra med skjuts och annat.

Är det så att ni verkligen längtar efter ett större hus, så dra er en liten bit från stan. Ni kan kanske tom sälja sommarstugan.
 
Jag är övertygad om att Trivselhus kan erbjuda ett lägre pris (under 15000/m2) om ni kan tänka er att välja ett billigare byggnadssätt, t.ex. bygg med träpanel, ta bort ett WC, ta bort utbyggnaden under balkongen, bygg 1,5-plan med takkupor istället för 2-plan etc. Och jag är övertygad om att ni kan klämma in de funktioner som finns i skiss 777 på 200 m2 istället för 249 m2. Så priset borde gå att sänka till ca 3 Mkr istället för 4,4 Mkr.
 
Men hej Lycke!! Kul att "se" dig igen! Har inte heller varit här på länge då vårt bygge slutade med färdigbyggt hus. Hoppas ni har trivts i ert fritidshusoch att det inte blåste bort från syllen! ;)

Lycka till med nya bygget!!!
 
Prova att vända på resonemanget. Vad skulle ert hus vara värt när ni är klara?
 
"Hur har man råd"?

Ja det beror ju helt på vilka inkomster/utgifter man har, själva hoppas vi på en totalkostnad under vad du ger för tomten, men vi har heller inga stockholmslöner här i norr.

/L
 
Jag förstår inte det där med "Stockholmslöner". Läkarlöner är t.ex. inte sällan något lägre i Stockholmsregionen än ute i landet. Lärarlöner kan vara lite högre. Annars är lönen för en tjänst i Sthlm kanske 10-20 % högre än ute i landet. Det täcker över huvud taget inte den högre boendekostnaden.
 
För jämförbara jobb är skillnaden i lön inte stor. Den stora skillnaden är antalet arbeten med en högre lönenivå. Arbetsmarknaden ser väldigt annorlunda ut i Stockholm och universtitetsstäderna jämfört med ute i landet. Men, skillnaden i boendekostnader är större, närmast grotesk, så jag bor hellre utanför storstaden.
 
Måste bara säga:
TACK för alla fantastiska svar - jag är så himla glad för er respons! Ursäkta att jag inte har svarat men vi har haft det ganska tufft sedan jag ställde frågan: ett dödsfall i närmaste familjen, alla skolavslutningar som tar knäcken på en och så det kanske viktigaste för oss just nu: vi KÖPTE faktiskt tomten. Helt idiotiskt, jag vet, och äckeldyrt och allt det där. Snacka om att vi var skakis när vi vann budgivningen och tänkte att vi var jubelidioter som bjudit så mycket. Rena ångesten! Men så kollade vi varenda tomt i norrort som det fanns pris på och insåg att det kostar faktiskt så här mycket och vi VILL bo i en norrförort till Stockholm nu medan våra barn går i en fantastisk skola här. När det tre knattarna flyttar hemifrån säljer vi väl huset och hoppas att vi åtminstone inte går med förlust.

Vi bestämde oss för att våga kasta oss ut utan fallskärm och våga lita på att det till slut ordnar sig på något sätt. Jag skriver mer så fort jag bara hinner. Ska kommentera alla era svar, när ni nu varit så hyggliga och skrivit till mig!

Och HEJ, Fia! Huset på landet är helt toppen och vi har bara gott att säga om Team Boro (numera Borohus). Vi stortrivs och har inte haft en enda sak att reta oss på trots att huset nu närmar sig femårsjubileet.

Varma hälsningar till er alla från
Lycke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.