Vissa hus har brygga. Under vissa bryggor bildas det under vissa årstider is.

Hur lite krävs egentligen för att förhindra isbildning kring bryggan?

Det finns förstås riktiga elvispar som är avsedda att monteras på botten i isfria hamnar, trist nog är priset lite tråkiga på dessa.

Jag tror att man skulle komma rätt långt med en vanlig dränkbar bump, 250spänn på Biltema. Varmt bottenvatten pumpas till ytan och vattensprutet riktas (under vattnet) i bryggans längsriktning, in mot land. Varmt vatten + vatten i rörelse borde vara tillräckligt för att undvika is. Gissningsvis räcker det med att köra pumpen ett par timmar per dygn. Driftkostnaden blir således låg.

Vad tror ni?
 
Hemmakatten
Varför vill du ha isfritt? För att ha båt i sjön, för sjöfåglarnas skull eller för att minimera risken för skador på bryggan? Om det är en flytbrygga kan du ju alltid dra upp den.
 
W
Osäker på om en biltemapump räcker, beror iförsig på var du bor, hur kall vintern e, mycket strömar, vind, salt elle sötvatten etc men det kanske kan funka. Det brukar behövas rätt huffsade pumpar eller andra strömgenererare. Det du kan göra som kan bli billigare är att trycka ner luft som får bubbla upp på koncentrerade ställen, typ som en stor akvariepump ;)
Men har du en hyffsat stor brygga och du vill hålla det tillräckligt isfritt för båt behövs rätt rejäla grejjer.
 
Lite mer info.

Avsikten är att hålla den värsta isen från bryggan för att minska risken för skador. Någon båt ligger inte i vattnet för det är ändå 100m tjockis till rännan som Waxholmsbolaget i bästa fall håller öppen.... Sjöfåglarna har låg prio i detta sammanhang... :) Bryggan ligger i stockholms innerskärgård.

Wester, om det skulle funka med luft (dvs vattenrörelse) borde en enkel dränkpump ge samma effekt? Vi pratar ändå om 5-10kubik vatten per timme även med de minsta pumparna. Jag tänker mig att man pumpar vatten från botten där det är djupast och inte bottenfryser och sprutar detta vatten innåt, strax under ytan. Det borde ge ordentlig cirkulation på vattnet.

Bryggan kommer bli stor, 16meter lång hoppas jag på i vår..... Tänkte öva lite på detta med den gamla bryggan som blir krokigare för varje år som går...
 
Hemmakatten
Alternativet är väl att bygga en tillräckligt kraftig brygga som står pall för isen, typ stenkista (lär ju bli lite jobbigt förstås med 16 m lång brygga) eller kraftiga pålar ner i botten. (En brygga med stenkista bygger man för övrigt med fördel på vintern ute på isen) Eller som sagt, en flytbrygga i flera delarsom man drar upp på land till vintern.
 
Hemmakatten skrev:
Alternativet är väl att bygga en tillräckligt kraftig brygga som står pall för isen, typ stenkista (lär ju bli lite jobbigt förstås med 16 m lång brygga) eller kraftiga pålar ner i botten. (En brygga med stenkista bygger man för övrigt med fördel på vintern ute på isen) Eller som sagt, en flytbrygga i flera delarsom man drar upp på land till vintern.

I detta fall är det blålera minst 10m där bryggan står. En gammal hederlig rörkonstruktion som gjorts enkel att justera efter isens vrede har tjänstgjort i många många år (hmm, faktiskt så länge jag varit i livet) men nu har vi tröttnat på rörhögen. Stenkista funkar förstås men som du påpekar blir det inte bara en kista på med denna brygglängd utan flera stycken. Det blir mao både dyrt och besvärligt (speciellt när sten saknas och botten är mjuk). Flytbrygga går också bort av kostnadsskäl (modulbyggd betongflytbryggor kostar både skjortan och slipsen). Kvar står alternativet med pålar (telefonstolpar) och det är vad vi kommer köra på. Det är inte gratis det heller men det är ändå det rimligaste alternativet när man väger in kostnad och arbetsinsats. Tittar man på grannarnas bryggor har också stolpkonstruktionerna klarat sig bra. Fara n är dock att de yttersta stolp-paren lyfts av isen och det vill jag motverka med lite vattencirkulation.....
 
Nej att övervinna isens krafter är bara att glömma. Det är i de flesta fall en hopplös kamp. I detta fall är iofs inte klämkraften problemet utan problem uppstår när isen lagt sig och vattnet sedan stiger eller sjunker - då följer de flesta fastfrusna bryggor med i rörelsen.

Tricket är istället att se till att det inte fryser och att isen inte får grepp om bryggans stolpar. Då slipper man fightas med miljoner ton is och det handlar istället om att hindra ytvattnet från att frysa.
 
Förr i tiden slängde man halmbalar runt båtar som skulle övervintra i vattnet. Om det fungerade vet jag inte.
 
Jag kör med flytbrygga i en reglerad sjö. Vis av erfarenheten tar jag upp flytbryggorna på vintern, så även rören. Rören har jag försett med sk lerborrar som gör att jag kan skruva ur dem från sjöbotten.
Sedan är det väl inte prompt tvunget att köra med betongflytblock? ::)

Lerborr här: http://www.svenskaflytblock.se/pdf/29.pdf
 
ClasseClas skrev:
Jag kör med flytbrygga i en reglerad sjö. Vis av erfarenheten tar jag upp flytbryggorna på vintern, så även rören. Rören har jag försett med sk lerborrar som gör att jag kan skruva ur dem från sjöbotten.
Sedan är det väl inte prompt tvunget att köra med betongflytblock? ::)

Lerborr här: [länk]
Det blir för mycket jobb att plocka upp och ner allt varje år, bryggan är ju rätt stor/lång. Dessutom skall det gå att förtöja en båt på ca 12ton utan att den och bryggan driver dit det blåser.....:)

Lerborren var rätt fiffig!
 
När du pressar ner telefonstolparna förse dem med stål hullingar först. Det gjordes för många år sedan på brygglagets förtöjningspålar och gav rätt bra verkan.
 
Jag har en gång bott i närheten av havet, och det var ändå på sydkusten. Man kan inte föreställa sig vilka krafter det är som släpps loss när isen trycker på. Meterhöga isvallar med ton efter ton med is pressar sönder allt. Plockade man inte upp bryggan innan vintern hamnade den långt upp på land.
 
Matti skrev:
När du pressar ner telefonstolparna förse dem med stål hullingar först. Det gjordes för många år sedan på brygglagets förtöjningspålar och gav rätt bra verkan.

Bra tips. Vi kommer dock inte slå ner pålarna själva utan anlitar "konsulter" på detta område.

Vad använde ni för hullingar?
 
det som jag sett i flera småbåtshamnar är att man kör ut tryckluft i en PEM slang som löper förbi alla stolpar och sedan så får man borra ett hål per stolpe också lite luft på de så e de isfritt runt stolparna.
 
ppalm skrev:
det som jag sett i flera småbåtshamnar är att man kör ut tryckluft i en PEM slang som löper förbi alla stolpar och sedan så får man borra ett hål per stolpe också lite luft på de så e de isfritt runt stolparna.
Vad använder man får att få fram lite luft i rören? Man kan ju inte ha en kompressor som står å brummar.... Har tittat lite men inte hittat någon lämplig billig apparat som pumpar luft.
 
  • Gilla
sonofsnowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.