E
ja det är sant
det gäller å veta vilket år ca det blev gjort
men det är endast vid ny installation det kan utföras så
men ofta så vill byggaren att `fk kabel förläggs i rör´ så det blir som förut....*L*
 
electrocuted skrev:
det är många som känner sig oskra på hur man kopplar in en kabel, men dom kanske är mindre osäkra på hur man spikar upp den, så känner trådskaparen osäkerhet, så blir det ju mer rätt att spika själv och låta elektrikern koppla
ja bara han inte spikar genom kabeln (det gjorde ju televerket med sin platta tvåledare)....
 
Elinstallatören skrev:
men ofta så vill byggaren att `fk kabel förläggs i rör´ så det blir som förut....*L*
Tja, det är väl tur att han vill det för på något annat sätt får den inte förläggas. :rolleyes:
 
E
inte fk men EKK
men de flsta -alla?- vill ha fk i rör
 
Ibland blir man trött på alla påpekanden om att jag inte får spika kabeln. I alla fall så lämnade elektrikern kabeln, och var säkert glad att inte behöva klättra upp inne i garderoben till övervåningen. Jag fick för övrigt en liten bula i pannan som tack. Hålet borrades med en 14 mm borr vilket blev "tajt" men fungerade. Uttaget skulle jag kunna tänka ig att koppla in men jag har ingen lust att vara inne i centralen och pilla.

/Erik
 
Det är säkert samma trötthet som jag får när jag läser om alla som "bara" ska dra tråd och kabel själva och inte -ve och fasa- koppla in centralen själv
 
Hur trött blir du på en del som även byter central etc själv då? *S*

/Kent
 
Ser ingen avgörande skillnad kan man så kan man, och jag bryr mig inte ett jota om man gör det ena eller det andra. För gör man fel blir det farligt oavsett
 
i inlägg #3 fick du svar på borrdiameter, med den (16mm) hade det inte blivit så tajt-varför frågar du om du "kan själv" och ändå gör som vill?
 
Elinstallatören skrev:
ja det är nog så -tyvärr
men avstånd mellan klammer är 25 cm ok
och att vända dem rätt.........
borra men en/två mm större än kabeln så det inte `hakar´ sig...
Hur vänder man en klammer fel?
 
Mikael_L
gravedigger skrev:
Hur vänder man en klammer fel?
Så man inte spikar på spikens spets och plattar till den samt gör märken i hammaren..., förstår du väl... :D


Jag antar att han menar att sätta dom vridet på "snyggaste" sätt. Och likadant vända hela tiden.
TC-klammer-rund-PNG-2.png
 
haha ja det är nummer 1 spika in rätt ände av spiken :)

På en vägg ska spiken vara under kabeln inte över den. och sen ska den hålla sig på samma sida om kabeln när den svänger.
 
pellefant skrev:
i inlägg #3 fick du svar på borrdiameter, med den (16mm) hade det inte blivit så tajt-varför frågar du om du "kan själv" och ändå gör som vill?
Men när inlägg #3 lästes hade jag redan borrat första hålet och även provat att kabeln gick genom.

Jag kan förstå tröttheten över "kan själv" inläggen, även jag som icke elektriker (kodapa) ser en del inlägg på kan själv temat som får mig att tänka, "Du ska inte göra det här". Nu tycker jag att det är ganska stor skillnad på att spika fast kabeln uppe i "nockåsen", med elektrikerns goda minne, och att koppla in den i centralen.

/Erik
 
E
sen att det krävs behörighet att spika kabel med nu så...........
sen om man kan samordna då elinstallatören är där
det har tydligen skett olyckor och de har tagit bort att man själv får spika själv...........
man tycker det är överambitiöst men det finns nog många som fuskar
 
Det jag blir tött på är att man helt medvetet tänker göra nått man inte får - och det har jag inga synpunkter på - men sedan skyndar man sig att tala om att man ska anlita någon annan för det "svåra". Troligtvis i ett försök att få dom som inte gillar det att vara tysta.
Varför försöker man urskullda sig och tala om att man bara ska "synda" lite, graden av "synd" är i mina ögon helt oväsentlig. Endera "syndar man eller så "syndar" man inte.
Så tröttheten hos mig har inget att göra med vad ni gör utan - om nån förstår vad jag menar - det som står i inlägget
 
  • Gilla
Michael Meier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.