Hej!

Jag har precis blivit ägare till en gammal IXION BT15 bordspelarborrmaskin. Tyvärr var den i delar när jag köpte den och hade nu en liten fråga. Finns det något bra trick för att få på kilremsskivan på motoraxeln? Det verkar som om den sitter väldigt tight/eller perfekt passform.

Jag har försökt med det jag tänkte på och vågade. Det var sandpappra, olja och träklubba. Innan jag går vidare tänkte jag höra om det finns något specialtrick. Jag har funderat på att värma skivan men vet inte vad som händer när den kallnar. Kan den spricka om det blir stora spänningar?

Mvh

Ulf
 
Kolla lite först vad en mikrometer säger. Ofta är det inte så svårt att få på saker med kilar men visst kan passningen vara tight. Dvs mät först och agera sen.

Och ja, jag vet att en mikrometer som mäter invändigt är omöjlig att hitta hos nästan alla men kör med skjutmått då.

Kort svar, den bör gå att få på om det är original, ta det lugnt bara, värma kan funka men med förstånd och jag tror inte det är det som är problemet här, mät lite först och berätta vad det ger.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Kolla lite först vad en mikrometer säger. Ofta är det inte så svårt att få på saker med kilar men visst kan passningen vara tight. Dvs mät först och agera sen.

Och ja, jag vet att en mikrometer som mäter invändigt är omöjlig att hitta hos nästan alla men kör med skjutmått då.

Kort svar, den bör gå att få på om det är original, ta det lugnt bara, värma kan funka men med förstånd och jag tror inte det är det som är problemet här, mät lite först och berätta vad det ger.

/Kent
Kanske kan man kombinera försiktig värme med att kyla den andra detaljen?
 
Allt går men det är inte så enkelt att kyla axlar. Mycket enklare att lägga in remskivan i ugnen på 100 grader och låta den ligga där en timme eller så..

Ett annat problem är att om man slår på axlar så är det en viss risk att lager och deras säten skadas och det är inget kul. Man bör demontera motorn så man kan ge rotorn dvs axeln stöd i andra änden.

Jag gissar att det är en del grader nånstans som jävlas, det är inte så ovanligt att det griper lite vid kilspåret om kilen själv fått överföra momentet.

/Kent
 
man kan värma med en värmepistol på remskivan tills spottet "fräser", kanske smörja axeln med typ molykote eller nåt aluminiumbaserat smörjmedel. knacka på den försiktigt. har den suttit där tidigare så borde det gå att få dit den igen. om den inte har någon kil eller annan låsning(skruv?) så är det nog tight passning..
 
Hej!

Tack för alla svar. Jag har nu skaffat ett skjutmått som jag litar på. Det visar att axeln är lite oval. Den är som mest 19,3 mm i ena ledden. I andra är den 19,1. När jag mäter längre ner på axelm är den 19 mm runt om. Hålet i skivan är också 19 mm. Det sitter ett spår i skivan och en kil i axeln så passningen behöver kanske inte vara hundra. Drivningen fungerar ju ändå.

Jag tänkte först försöka få bort lite av de tiondelar som felar mha en fil och eller slippapper. Jag är ju trots allt mer rädd om kliremsskivan än motorn. Det är ju lättare att hitta en ersättningsmotor inbillar jag mig.

Jag kommer även att försöka värma skivan i ugnen innan jag sätter på den.

Tack för alla råd. Resultat kommer senare...

Mvh

Ulf
 
Man krymppassar inte två tiondelar, det går inte.

Fila är totalt vansinne. Skall du fixa axeln så är det bästa alternativet en svarv, dvs en mekanisk verkstad alternativt att slipa ner den medans motorn roterar. enda kruxet med det sistnämnda är att du lär bara följa den ovala formen och det är inte meningen.

Jag hade satt upp den i svarven eller om jag inte hade haft någon sådan, kollat lite med en mindre mekanisk verkstad och tagit med mig rejält med fikabröd.

Man bör inte låta kilen och kilspåren överföra hela momentet, de är nämligen inte gjorda för detta.

/Kent
 
i min ungdom skulle jag och två juniorer till byta en större elmotor 20-30 hkr på ett pappersbruk, vi drog av kopplingen från rotoraxeln och skulle montera på den nya motorn. den gick inte att få på, vi mätte med skjutmått och såg att axeln var grövre än kopplingen-minns inte hur mycket. vad göra- jo värma kopplingen utav bara den och sen smacka på kpplingen mha en stor slägga! månne hur länge den motorn gick?
 
Hejsan!

Jag tar till mig tipsen. Det var ju trots allt därför jag frågade. Jag tror dock jag håller mig till snickarbodens tips. Med en motor på 0,5 kw så tror jag att min farfars gamla bonnaslägga blir lite kraftig....

/Ulf
 
Nu sitter skivan på och jag går raskt vidare till elen. När jag köpte maskinen var motorn lös och kablage var inte uppmärkt. Dock satt sladdarna som går mellan startknappen (eller nollspänningsutlösaren?) och motorn monterade. Jag provade dock motorn löst direkt på kvällen. Då kopplade jag in faserna på U, W och e då det var bara de som hade skruvanslutningar. Då rullade motorn igång mha knappen. Det var även utan last så jag vet inte om det påverkar. När jag försökte köra med påkopplad (skiva + mrem) så "tuggar" bara motorn lite när jag försöker starta. Har kopplat kablar direkt till motorn och då går den igång även med last.

Det går fyra ledare bak till motorn. Jord och tre svarta som jag antar är faserna. De sitter dock anslutna till L1, L3 och N på utlösaren. Vidare finns det L2 och 13 som är icke anslutna (ordning 13, L3, L2, L1 och N). Inkopplingen av spänning till utlösaren är uppmärkt e, U,V, W och 14.

Finns det någon som kan hjälpa mig med trefaskunskap. Borde det inte vara L1, L2 och L3 som går bak till motorn och U, V och W som har faserna från handsken? Varför fick jag då igång den vid första testen?

Mvh

Ulf
 
N är nollan och skall inte gå till motorn utan motorn skall ha de tre faserna.
Däremot är det troligt att det finns en nollspänningutlösning i startknappen och då skall det finnas en nolla med till brytaren.

Troligast är att inkommande skall vara följande...
Faser på U,V,W, nollan på N och givetvis skyddsjord med. Dvs en kabel med fem ledare.
Till motorn L1, L2, L3 samt skyddsjord.
Går motorn baklänges så skifta ordning mellan två faser.

/Kent
 
Det var märkligt. Jag tror också det är en nollspänningsutlösare som sitter där. Dock är det bara fyrledare till handsken (L1-L3+Jord). Jag får hem och mäta lite och sedan kanske prova.

En fråga dock. Vad är det som håller igång motorn i en nollspänningsutlösare? Är det en spole/elektromagnet som håller den när maskinen går och som sedan släpper när strömmen går? Kan man mäta upp att den fungerar som den ska?

Jag ska även försöka posta lite bilder på hur det ser ut.

/Ulf
 
Det finns nollspänningsutlösare som mäter mellan nolla-fas (område kring 230V) och sådana som mäter mellan fas-fas (område kring 400v). Eftersom du inte haft nolla tidigare kan man nog utgå från att det är den senare varianten du har.

Min gissning är (notera att detta är en GISSNING) att man ska koppla in två inkommande faser till plintarna 13 och 14. Jag tror nämligen dessa driver spolen till nollspänningsutlösningen.
 
Du har nog rätt phl. Där sitter en tråd som går mellan L2, e och 14 tror jag. Jag ska försöka få tid att rita ett schema. Blir enklare att disskutera det. Kommer inte ihåg det i huvudet så ta anslutnignarna med en nypa salt.

/Ulf
 
Nu är jag igång. Det var som du sa phl att en av faserna var byglad till 13 och en annan till 14. Dock inkommande till en och utgående till den andra. Efter att sedan ha kört U, Voch W till L1, L2 och L3 så rullade den igång. Konstigt dock att den gick när jag var ansluten till Nollan och ingen last. Kan den ha gått på två faser då den inte hade last.

Tack för all hjälp. Kommer kanske fler frågor om pelarborr i framtiden.

/UIf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.