Alltså, jag är lite undrande över det här med behörighet. Vad krävs för att man ska vara behörig att dra el?
Vi ska bygga vår övervåning själva, och min pappa som jobbat som elektriker hela sitt liv (de senaste åren utomlands) ska dra elen är det tänkt. Men så säger alla att vi måste få det besiktigat av en behörig elektriker. Är det verkligen så? Pappa har byggt både sommarstuga och ett par hus tidigare plus att han dragit i princip all min systers el i hennes hus, och det har aldrig blivit besiktigat. Varför måste det besiktgas, vem ställer det kravet? Känns lite löjligt när det är detta han försörjer sig på!!

Upplys mig!! ???
 
Som utbildad elektriker med begränsad behörighet (BB1) så får man göra i princip allt inne i en lägenhet. får inte koppla in inkommande servisledning dock. så efter centralen kan man säga. Med Allmän behörighet (AB) så får man göra alla installationsarbeten.
 
Att man är elektriker sen många år innebär inte att man får allmän behörighet, det är något man måste utbilda sig för. De flesta elektriker i en firma har begränsad behörighet (BB1) och är nöjda med det.
Det innebär att de kan utföra det mesta i installationsväg men inte stå för ansvaret, det måste någon med allmän behörighet göra.

Summan av det hela blir lite märklig. En elektriker med BB1 kan installera hela dagarna på jobbet och det är lagligt men han kan inte hjälpa kompisen på kvällen för då finns det ingen som står för ansvaret.

Nu är väl alla medvetna om att i praktiken så förekommer det väldigt mycket kompishjälp och svartjobb men det måste ju vara ett bättre alternativ, att folk med som kan el hjälper sin vänner måste vara bättre än att folk som inte har en aning försöker för att " det kan väl inte vara så svårt".

/ Kai
 
Bara en fråga när det gäller BB1, jag har detta på betyg sedan gymnasiet, tillhör den skaran då vi också praktiserade en stor del av tiden på elprogrammet.

Har rådfrågat en del tidigare och fått delade svar om detta gäller som begränsad behörighet, tänkte höra om någon här verkligen vet?
 
Det flesta yrkesmän inom elyrket har inte den där Allmäna behörigheten att bara "plocka" ut......

För att få ut din BB1 behörighet så måste du ha en praktik på ca 2 år..... finns andra överenskommelser.
 
Full behörighet får man inte bara sådär, det krävs ytterligare tid på skolbänken!
 
Det låter lite märkligt, lägga ner tid på att läsa teori och inte plocka ut sin behörighet. Varför då bemöda sig med att plugga ? Om jag har fattat det rätt så är det ett ganska omfattande teoripaket man ska plöja igenom, inget man gör utan att anstränga sig.

/ Kai
 
Många säger att de har en behörighat att "plocka ut" men har nog inte riktigt klart för sig vad som krävs...

Ang gymnasiebetyget, din behörighet måste du "köpa" av elsäkerhetsverket, dvs de skall ha in betyg, bevis på praktik etc, sedan får du lösa ut ditt behörighetsbevis. Gäller sedan till du blir 65.
 
Det verkar som att inte någon hä har läst igenom behörigets föreskrifterna.
Det finns AB, ABL(lågspänning), ABH(högspänning), BB1, BB2, BB3.
Där AB är den högsta, man får utföra alla typer av installationsarbete.

Om man har BB1 som det pratas om här dår får man flytta och sätta upp enstaka ljusarmaturer uttag och strömställare med tillhörande kablage på befintlig gruppledning. Man får även kopplan in och losskoppla maskiner, apparater, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr- regler- och säkerhetsutrustning.
Detta får man då stå för och ta ansvar för man behöver alltså ingen med AB behörighet som godkänner jobbet.

Många elfirmor har någon anställd som har beörighet typ AB, ABL som alla elektriker på firman jobbar under. Han skall göra kontroller på de installationer som utförs på hans behörighet, det är ju han som åker dit om något skulle vara fel.

Man skall även som behörig installatör registrera sig hos nätägaren i det område som man avser att arbeta i. Gäller det nya servis eller ändring av servis skall föranmälan lömnas till nätägaren.

Behörighet är dessutom inget man får automatiskt utan måste sökas hos Elsäkerhetsverket.

Vad avser första frågan så verka din far ha den praktiska erfarenheten, frågan är om han har den teoretiska för att söka behörighet. Det finns inget allmänt krav på någon besiktning, men om det skulle hända något sedan så kommer ju fråga upp vem som har gjort jobbet. Det kan hända att bank eller försäkringsbolag kräver att det skall besktigas.
Sen kvittar det hur många villor och somarstugor han har byggt, har han inte behörighet så får han inte stå för jobbet. Detta är ett brott mot ellagen.
 
Jag har ABL och det krävdes 3 terminer på kvällarna för att få den teori som krävdes, förutom den praktiska erfarenheten.
 
Granit999 skrev:
Jag har ABL och det krävdes 3 terminer på kvällarna för att få den teori som krävdes, förutom den praktiska erfarenheten.
Var läste du?

Läste själv på kvällarna i Borås!
 
Det var i Eskilstuna 1986.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.