Jag har fått bra hjälp här att välja gräsklippare men tråden blev lite sönderkörd så jag ställer en liten följdfråga här istället

Gräsklipparen som ska inhandlas är en klippo comet och finns med två motoralternativ. Antingen B&S DOV eller en Honda GCV (tror jag den hette)

Tidigare har jag hört så mycket bra om honda, men blev lite fundersam när säljaren inte rekomendera hondan utan sa att B&S var lika bra samt att det var lättare att få tag på reservdelar till den ifall oturen skulle vara framme. Stämmer det tänkte jag och åkte till en annan klippoåterförsäljare och samma visa där. De rekomenderade också B&S och sa att det var helt onödigt med hondan.

Jag tar gärna emot erfarenheter och synpunkter. Ska jag välja B&S eller Honda?
 
Jag hade kört på B&S. Då denna fabrikant är så stor och vanlig så kan du nog få tag på reservdelar överallt.
 
Hej

Har arbetat med båda fabrikaten och jag skulle alla gånger köpa Honda GCV.
Hondans reservdelar är jäkligt billiga, bättre än B&S.
Även väldigt lättskruvad om det skulle behövas.
 
Jag har en Klippo pro 19 med honda GCV 135 motor. Den är förträfflig. Dessutom är den mycket tyst och lättstartad. Och svanenmärkt och bränslesnål. Varför skulle det vara svårt att få tag i reservdelar till en Honda? Det där är ett nonsensargument. Honda är ju inte direkt någon liten garagefirma.

Vi har ett elverk med hondamotor som stod i båthuset när det blev extremhögt vattenstånd härom året. motorn blev delvis dränkt, men startade ändå utan att protestera.
 
Som sagt, på min Comet var det motorn jag gillade överlägset bäst. Och det var DOV-motorn från B&S.
Det är en fullt modern motor, som är lika snål som Honda och dessutom tystare. En guldmotor helt enkelt.
Vad jag förstår är väl också den Svanenmärkt nu?
 
Jag vet inte om reservdelarna är svårare att få tag på, det var därför jag ställde frågan. Jag tyckte det lät lite märkligt ;)

Jo B&S är svanenmärkt så ur miljöperspektiv så spaler det ju ingen roll.

Hade försäljarna nu tyckt att hondan var bättre så tror jag säkert att de försökt att kränga den. Den är ju dessutom dyrare så de skulle tjäna mer på den affären men trots det så rekomenderade de två handlarna här B&S
 
Det kan ju bero på vad dom har för kompetens i verkstaden också :)

Vi säljer mer Honda än B&S iaf. Reservdelar är inget problem, tar man inte direkt från Honda i Malmö så kan man beställa från reservdelsgrossisten Agergårds i Karlstad, samma firma som sköter alla reservdelar åt B&S i Sverige. Leverans brukar ta 1-2 dagar, om det inte ligger på Hondas lager i Belgien, då tar det en dag till.

Vill man skruva själv är B&S lättare än Honda, men de flesta vill ju inte skruva alls och då passar Honda fint.

Sen ska man inte prata så illa om DOV-motorn heller, den är riktigt bra. Det enda som har varit lite irriterande var väl att B&S i USA inte trodde det skulle gå åt några luftfilter som reservdel första säsongen, men det var ju som med alla andra gräsklippare att det kom olja i filtret när klipparen läggs på sidan, så det var rätt svårt att få tag i såna förra året, men nu finns det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.