Tja!

Jag och sambon har köpt en liten stuga som vi nu gör i ordning. Mycket i stugan är special, inte minst eldragningarna. I köket, som vi nu rivit ut och byggt upp igen med nya väggar och eldragning, kom matarkabeln ut ovanför köksfönstret och matade 2 fula och sneda proppskåp. Och bakom var det ett ormbo av kablar, och inte var de fint dragna i flexirör heller.

Hur som helst, detta är nu borta och vi har som sagt byggt ny vägg och förberett med plats brevid fönstret för en ny elcentral. Nu har vi börjat kakla och nu när det börjar bli tydligt att det kommer att blir riktigt fräscht känns det inte alls kul att ha en elcentral sittandes ovanför köksbänken. Så nu lutar jag åt att helt enkelt fräsa upp ett hål i väggen, dra ut kablarna och sätta ett skåp på utsidan (naturligtvis ett som är avsett för utaomhusbruk).

Nu undrar jag om någon vet om detta är en ok lösning? Jag kan inte se att det skulle vara dumt eller farligt att låte säkringarna sitta på husväggen. Hellre ett fult skåp där än inne där man ser det hela tiden. Och jag inser att det blir obekvämare att kila ut mitt i vntern om nån säkring går, men som sagt, hellre det än...

Synpunkter?!
 
Borde inte vara några problem om du använder dig en central med rätt kapslingsklass och kabelgenomföringarna i väggen är täta. Man kan även bygga ett litet tak till centralen som skyddar mot väder och vind.

Dock kan det vara lite jobbigt att springa ut ifall jordfelsbrytaren skulle lösa ut.
 
finns det inte en övervåning eller en vind att flytta upp den till?
 
Att ha gruppcentralen utomhus verkar ngt oortodoxt. Massor av genomföringar /fuktrisker etc..Dessutom är inte alla moderna dvärgbrytare godkända för låga temperaturer. (Dyrare JFBn rukar dock vara märkta -25 eller så).
 
Jo verkar inte som den bästa iden att flytta ut den! Finns ju centraler med snygga luckor, eller så bygga någon liten låda över.
 
Tack för svaren.

Det finns dessvärre ingen övervåning eller vind (öppet till nock). Till saken hör att vi redan lagt på gipsplattor i köket, spacklat och börjat kakla. Det är förberett för att placera ett skåp i köket (inomhus). Det var först idag som vi började tänka att vi borde sätta skåpet på utsidan istället och slippa ha det där vi är hela tiden.

Lite olika bud från er. Jag förstår risken med fukt och så. Tänkte mig att jag sätter skåpet på panelen (har stående träpanel med bred läkt, sågar alltså bort läkten och sätter skåpet direkt på panelen) och tätar med någon form av gummilist som får löpa runt skåpet. Över detta går det ju även att sätta ett litet tak som påpekades ovan.

Men det där med att säkringarna inte klarar kylan är ju värre förstås. Och oroande.

/C
 
ja men elektrikern som gjorde installationen skulle ju ha löst det där när väggarna var nedrivna!
eller har ni själv gjort elinstallationen?- det är mer oroande än kylan tycker jag iaf...
 
E
håller med dig Pellefant..........
Speciellt då det är central jobb...........
 
Att riva lite gipsplattor även om de är nyuppsatta tro jag är en av de mindre insatserna ni behöver göra om elektrikern skall flytta centralen.
 
Får krypa till korset...

Jo jag har dragit elen själv. Jag vet att det finns många här som inte gillar det. Ur säkerhetssynpunkt och förlorade inkomster för hantverkare. Jag har följt flera trådar om just eldragningar så jag har läst de flesta argumenten; "hur svårt kan det vara...".

Även om jag idag inte arbetar som elinstallatör så har jag gjort det. Jobbade som nybakad elektriker ett tag på ett nybygge. Där fanns förutom jag en hel del unga, nyutbildade elektriker som "pulade" med elen. Jag kopplade in elcentraler och drog ledning. Så dels vill jag säga att under förutsättning att man är försiktig och tänker efter så är det inte så svårt. Dels så innebär det inte per automatik att det blir bättre gjort bara för att en avlönad "pulare" drar kabeln.

Om man utgår från hur dragningarna var gjord i huset innan jag började dra om så kommer elsäkerheten att ökas dramatiskt. Proppskåpen hängde på sniskan och det var ett ormbo bakom. Tror knappast att en avlönad pulare gjort det jobbet. Dessutom rör det sig om kanske 10 kablar som kommer till centralen (det är ett litet hus).

Men det är bra att få synpukter. Det gör ju att man tänker till en extra gång innan man gör något.

/C
 
E
det lättaste är väl att lossa hela skiten å läggga kablar ihop lixom

men måste säga att fast du ha erfarenhet så kvarstår ett bekymmer
enl. ellagen får du inte koppla då du inte har behörighet sanmt reg företag meg försäkr.
det kan verka lite fjantigt men så står det i lagen
det syns det är omgjort den senaste tiden -om du byter centr. tex
och då måste det vara utfört av en elinstallatör
sen är den ständiga frågan.
att det var dåligt gjort å gjort för länge sen
jag tror att det måste vara en övergångstid -nu
men idag så MÅSTE du anlita en elfirma......iaf om du vill vara säker.
 
PST skrev:
Att ha gruppcentralen utomhus verkar ngt oortodoxt. Massor av genomföringar /fuktrisker etc..Dessutom är inte alla moderna dvärgbrytare godkända för låga temperaturer. (Dyrare JFBn rukar dock vara märkta -25 eller så).
Moderna mätarskåp har ju plats för normkomponenter så fuktproblemen är nog inte så allvarliga. Vanliga dvärgbrytare brukar vara specade ner till -25C men det man måste tänka på är att utlösningskarateristiken är temperaturberoende. Märkströmmen är specad vid 30C och kan skilja +-20% över brytarens arbetsområde. Kallare omgivning och den klarar högre belastning. Något att tänka på om skåpet sitter kallt och kablarna i uppvärmt utrymme. Återigen nånting som kanske inte är helt självklart och lätt att missa vid en dimensionering.
 
Elinstallatören skrev:
det lättaste är väl att lossa hela skiten å läggga kablar ihop lixom

men måste säga att fast du ha erfarenhet så kvarstår ett bekymmer
enl. ellagen får du inte koppla då du inte har behörighet sanmt reg företag meg försäkr.
det kan verka lite fjantigt men så står det i lagen
det syns det är omgjort den senaste tiden -om du byter centr. tex
och då måste det vara utfört av en elinstallatör
sen är den ständiga frågan.
att det var dåligt gjort å gjort för länge sen
jag tror att det måste vara en övergångstid -nu
men idag så MÅSTE du anlita en elfirma......iaf om du vill vara säker.
Var står det att du måste ha företag och försäkring för att koppla till dig själv??

"Måste man ha försäkring för att vara elinstallatör?
Det finns inte några krav i Elsäkerhetsverkets föreskrifter på att en elinstallatör/behörig måste ha t.ex. ansvarsförsäkring. Tala med försäkringsbolag eller arbetsgivare om vilka försäkringar som behövs.
Detta är Elsäkerhetsverkets fråga nummer: 86"
 
E
ok
undrar om det finns företag som inte har försäkring................
å det finns fler aktörer än elsäkhetsverket
kraftlev. tex vad de anser vad en elistallatör ska ha
men man kan säkert installera uta försäkring om man har råd at ersätta ett hus vid brand.............
 
Ja, men vad jag menar är, att jag som har BB1 kan koppla och dra rör och göra allt som behörigheten tillåter hemma, utan att ha företag mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.