En dryg månad kvar till slutbesiktning. Husfirman (Sjödalshus) har bistått med all kontakt med Garbo och jag har fått namnet på besiktningsmannen via dem. Har husfirman då någon möjlighet att påverka valet av besiktningsman?

Jag är naturligtvis intresserad av en besiktningsman som inte är partiskt på något sätt och vill försäkra mig om detta.

Besiktningsmannen är från Besiktningsmannen AB. Någon som har erfarenhet av dem?

Jag har ett namn också men är osäker om det är lämpligt att skriva ut det på forumet?

Hussäljaren försökte få mig att ta deras KA en gång i tiden också vilket gör att jag är lite misstänksam.

Mvh
Richard
 
Snailman
Jag vet inte men garbo ägs väl av ett antal husföretag gemensamt, så jag ser ju personligen på dem med yttersta misstänksamhet, dessutom tar de ju bra betalt av de som bygger själva, helt i linje med att husfirmorna lär ogilla att folk bygger själva.
 
Hemmakatten
Besiktningsmannen i Sollentuna AB, www.besiktningsmannen.nu, Owe Selling, rekommenderar jag gärna igen. Vi har anlitat honom till en delbesiktning, vi känner flera som anlitat honom, och vi kommer att anlita honom till vår slutbesiktning. Mycket noggrann och kunnig är vårt intryck. Han är också godkänd av Garbo (på vilket sätt man nu behöver vara godkänd av dem?).
 
Snailman
Trodde garbo hade egna besiktningsmän? men det har de kanske oxå?
 
Du skriver att du kommer att anlita honom till er slutbesiktning. Är det alltså så att man kan påverka valet av GARBO besiktningsman själv?
 
Hemmakatten
Javisst. Vi har också GarBo som försäkringsbolag.
 
Som jag förstått det är det väl bara GarBo som utfärdar Byggfels- & Färdigställandeförsäkringar. GarBo samägs av hustillverkarna (har för mig det var något uppdrag granskning eller liknande om byggfelsförsäkringar för några år sedan) så visst är det väl så att det lite av är hustillverkaren som granskar sig själv. Men jag har varit väldigt nöjd med Sjödalshus som hustillverkare under byggprocessen.

Jag bygger dock på delad entreprenad men med de entreprenörer som husfagenten rekommenderat mig. Det har haft sina fördelar genom att de själva skött kommunikationen och synkningen sins emellan på ett bra sätt då de är vana att jobba tillsammans vilket underlättat mot hur det kunnat vara. Ibland när man är lite kritisk mot vissa saker blir det dock pinsamt uppenbart hur de håller varandra om ryggen (inte så konstigt då de antagligen kommer att fortsätta att jobba ihop men sannolikt inte kommer att bygga fler hus åt mig).

Vad jag nu vill förvissa mig om är att det inte är på husagentens inrådan som Sjödalshus bokat just denna besiktningsman utifall han är tjenis med agenten och entreprenörerna och van att jobba med dem, utan att besiktningsmannen är professionellt opartiskt gentemot entreprenörerna och mig som byggherre.

Företaget som bokats är rätt men det är inte Owe (efternamnet verkar dock stämma). Det låter betryggande att företaget verkar seriöst iallfall, enligt hemmakatten.

Mvh
Richard (som äntligen lärt sig att man skall vara misstänksam när man låter bygga hus)
 
Redigerat:
Snailman
Bostadsgaranti säljer byggfelsförsäkringar oxå.
 
Hemmakatten
Denna besiktningsman har vi hittat genom att fråga runt då vi inte var nöjda med våra fönster och behövde en besiktning av fönstren och installation av dessa. Vi ramlade då på detta namn och anlitade honom. VIll nog påstå att tack vare hans besiktning så kunde vi få fram en uppgörelse med fönsterföretaget som innebar en prisreducering med 100'-
 
Hur länge är acceptabelt att få vänta på slutbesiktningsprotokoll?

Slutbesiktningen hade vi den 30 Juni, ringde igår och pratade med företaget som gjorde besiktningen. Det hade uppstått något "strul" och man skulle återkomma under dagen efter att ha kollat upp det, men inte då...

Markentreprenören hade fyllt igen dräneringen med finkornigt utan fiberduk visade det sig (mm mm). Jag har jordlass på tomten som jag vill få ut för gräsmatta och byggställnininger jag vill få upp för målning och behöver ett protokoll för att börja göra upp med markfolket som sjabblat sig. Vill ju inte att de kommer och sabbar gräsmatta runt om och tvingar mig ta ner byggställningar för målningen.

Entreprenörer har 2 månader på sig att korrigera fel har jag förstått det, men räknas detta från slutbesiktningen eller från när de erhåller protokoll? En kille från entreprenadfirman var med på slutbesiktningen.
 
2 månader från det att de erhåller protokollet har de på sig att åtgärda felet.
 
Desto viktigare att besiktningsfirman inte dröjer med protokollet m.a.o.

Hmm, de sista 10% fakturan från husfirman har dessutom förfallodag imorgon, och jag har inte fått protokollet från slutbesiktningen, känns inte helt rätt. Blir nog en heldag i telefon i morgon.
 
Redigerat:
Hmm, de sista 10% fakturan från husfirman har dessutom förfallodag imorgon, och jag har inte fått protokollet från slutbesiktningen, känns inte helt rätt. Blir nog en heldag i telefon i morgon.
Besiktningsmannen berättade väl vilka felen var vid besiktningen?

Angav han någon anledning till att inte godkänna entreprenaden?

Satte ni inget värde på de eventuella fel som fanns så att ni vet vilken summa ni ska innehålla?

Blev visst fler frågor än svar!
 
Entreprenaden fick godkänt och vi har flyttat in men det var en rejäl radda fel och värden på felen skulle vi få med protokollet som jag förstod det. Jag misstänker att även entreprenörerna väntar på protokollet för jag har inte fått några fakturor från dem (delad entreprenad), bara från husfirman (diverse småutrustning saknas).
 
Inte för att jag vet om det tjänar något till att lämna referens för en firma som gör besiktningar men...

Efter flertalet påstötningar via telefon fick jag ett besiktningsutlåtande översänt via epost den 15 Juli, 16 dagar efter slutbesiktning. Man hade haft tekniska problem hette det och man skulle skriva ett protokoll utifrån besiktningmannens anteckningar på eftermiddagen hette det när jag ringde firman morgonen den 14 juli. Ajdå var min tanke hoppas han skrev tydliga anteckningar (på dryga två veckor just innan semester lär det ju bli en och annan besiktning att hålla reda på).

Mycket riktigt hade en av de viktigare punkterna försvunnit. Besiktningsmannen hade under besiktningen konstaterat att dräneringen var felaktig då man lagt igen om dräneringsrören med finkornigt material och utan fiberduk. Dräneringen kommer att sätta igen sig rätt snart enligt besiktningsmannens utsago. I onsdags ringde jag och påtalade detta. Det verkar bara gå att komma fram till en kontorist som inte visste så mycket så jag bad dem återkomma så snart hon talat med den aktuella besiktningsmannen ifråga.

Inget hände. Idag måndag ringde jag återigen för att tjata på dem (precis som jag var tvungen att göra för att få ett protokoll öht). Då hade kontoristen pratat med besiktningsmannen, hon kom inte ihåg varför men punkten skulle inte vara med i protokollet, tyvärr hade besiktningsmannen i fråga fr.o.m. idag gått på semester så jag kunde inte få svar på varför. Varför kontaktade man då inte mig som utlovat i samband med att besiktningsmannen gav svaret som kontoristen senare glömt?!?!?

Det förefaller inte vara någon bättre ordning på Besiktningsmannen AB enligt mina erfarenheter så långt.

Nu står jag här och kan kyssa planerna på att fixa till tomten runt huset denna sommar adjö.

Åh den ljusa sidan så ska felen i entreprenaden vara avhjälpta två månader efter slutbesiktningen 080829 enligt det försenade protokollet där ett fel från besiktningen tappats bort och inte två månader efter det försenade protokollet där ett fel från besiktningen tappats bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.