Väljer mellan EL-golvvärme och vatten buren golv-värme.

Har 3 alternativ:

vanlig golvvärme kabel
vattenburen
vattenburen med en liten EL patron (bara för badrummet)

Vill helst ha vanlig el då detta verkar smididgast. Det handlar om ett badrum på 6Kvm.
Hur mycket kostar det att ha igång värmen (fullvärme) ca 20 grader i luften? Finns inget element.
Per år.?

mvh Dell
 
  • Gilla
DennisJonasson
  • Laddar…
Beror ju på hur välisolerat huset är mm, men jag skulle vilja gissa på 5 kr (5 kWh) per dygn under eldningssäsongen.
 
mycke_nu skrev:
Beror ju på hur välisolerat huset är mm, men jag skulle vilja gissa på 5 kr (5 kWh) per dygn under eldningssäsongen.
Det var lågt räknat, 6 kvm och fullt uppvärmt, det innebär minst 100w/kvm och jag tror nog man vill ha lite mer än 20 gr i luften i badrummet brrrrrrrrr, vi har 23 och när man kliver ur duschen är det på gränsen ibland på mornarna.

600w i timmen i 24 timmar ger ju 14.4 kw, men den drar ju inte max hela tiden så om man räknar lågt 50-60% utslaget på hela dygnet så räkna med 7-9 kw om dygnet och kanske halva på sommaren så golvet är ljummet.
Skulle tippa på 1800-2000 kWh om året för den slingan. Det är dyrt med elgolvvärme men vill man ha komfort så kostar det ju lite.
 
Jag förstår inte hur man ens kan gissa utan att få veta mer. Trådstartaren berättar ju inte ens om badrummet har några ytterväggar, eller om det är botten- eller övervåning.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Om det är någorlunda rimligt isolerat så går värmen inte ens i närheten av 50%, om man har 100w per kvm.

Vad som är en rimlig siffra vågar jag inte gissa på.

Om man räknar 50% generellt så skulle ex. vår villa från 1930 som med mycket briställig isolering drar 38 000 kwh per år istället dra 122 000 kwh per år.
 
  • Gilla
SACRAMENTOS
  • Laddar…
Behöver man mer än 50-60 watt/m² ska man nog se över sin isolering i första hand
 
Beroende på vad du värmer ditt hus med under vintersäsongen, vattenburet. Håller betydligt längre, billigare att driva (även under sommaren med en liten elpatron som slår till när det ordinarie uppvärmningssystemet inte räcker till eller ger) och rent personligt tycker jag 100w elkablar i spacklet känns lite, lite olustigt. Helt onödigt men så känner jag det... :)
 
OK, så här resonerar jag:

1. Golvvärme brukar max ge 80 W /m2 vilket skulle ge 480 W max på 6 m2 så där har vi ett maxvärde.

2. När det gäller installerad effekt så brukar man tala om ca 30 W /m2 för moderna hus om jag inte minns fel, och uppåt 100 W/m2 för riktigt usla kåkar (som min). 30 W/m2 ger minvärdet 180 W.

Om dell4:s hus är skapligt tycker jag 200 W i genomsnitt verkar rimligt. Långt ifrån alla dagar är ju smällkalla.
 
Rent personligen tycker jag att man inte saknar golvvärmen speciellt mycket på sommaren. Jag valde direkt vattenburet i mitt badrum och valde då bort shunt med elpatron mest för att jag inte tyckte det var någon större mening med det. Dessutom blir ju golvet varmt i duschen när man duschar.
 
A
mycke_nu skrev:
Beror ju på hur välisolerat huset är mm, men jag skulle vilja gissa på 5 kr (5 kWh) per dygn under eldningssäsongen.
Mitt badrum på 7 kvm som har en 700W slinga har under Jan-Mars dragit 455kWh, dvs ganska exakt 5kWh/dygn under dessa tre månader. Huset är mycket välisolerat och elslingan är enda värmekällan i badrummet om man bortser från handdukstorken på 70W som går 2 timmar per dygn (timer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.