Hej,

Jag har alltid trott att fjärrvärme innebar obegränsat med varmvatten om så önskades, men hos oss så tar varmvattnet slut efter att några personer har duschat i snabb följd. Kan det vara så att vi har en varmvattenberedare trots allt? Installationen är sedan -80, och vi har förviso planerat att byta ut den inom en snar framtid, men är detta ett tecken på att vi bör göra det omgående?

Mvh
Fredrik
 
Om du har en varmvattenberedare så borde du ju kunna se den någonstans i huset.
Oftast en stor rund plåtsak, eller möjligen som ett skåp. Den kan nog vara integrerad i din värmeanläggninga också. Har inte den någon beteckning som du kan Googla på för att få veta hur den fungerar?
En värmeväxlare till fjärrvärme är väl en lite mindre låda, i alla fall nu för tiden.
 
Det enda stället jag kan tänka mig att den finns gömd på i sådana fall är intill värmeväxlaren; I mitt skåp ("Pharma...." är namnet) så sitter värmeväxlaren omgiven av isolering, och jag antar att det finns möjlighet att det även sitter en varmvattenberedare där, inne i huset finns ingen (FV anlägnningen sitter i garaget)...

Men är det vanligt att man har en varmvatten beredare om man har fjärrvärme, för mig verkar det inte speciellt nödvändigt, eller effektivt för den delen.

Mvh
F
 
ChungKuo skrev:
Det enda stället jag kan tänka mig att den finns gömd på i sådana fall är intill värmeväxlaren; I mitt skåp ("Pharma...." är namnet) så sitter värmeväxlaren omgiven av isolering, och jag antar att det finns möjlighet att det även sitter en varmvattenberedare där, inne i huset finns ingen (FV anlägnningen sitter i garaget)...

Men är det vanligt att man har en varmvatten beredare om man har fjärrvärme, för mig verkar det inte speciellt nödvändigt, eller effektivt för den delen.

Mvh
F
Nej, har man fjärrvärme(i alla fall i moderna system) har man ingen vv-beredare.
Om vvx är sedan 80-talet så är det nog dags att byta ut den. Den är gammal, dålig och troligtvis ganska igensatt vid det här laget ! Har sett varmvatten-vvx som suttit ett tag och som plockats isär............det är inte särskilt hög verkansgrad på dom vvx:arna.
 
D
Förr ar det nog inte så ovanligt med fjärrvärmecentraler som hade VV-beredare i sig. Du borde av storleken på centralen kunna gissa om det finns en VV-beredare i den eller inte. En modern fjärrvärmecentral utan VVB är inte större en ett köksöverskåp ungefär, medan en fjärrvärmecentral med inbyggd VVB mer är som en fullhöjdsfrys eller liknande...
 
Hej

Har man nu fjärrvärme kan du väl byta växlare till något modernare...
 
Är anläggningen från 1980 så har du med all sannolikhet en inbyggd beredare i den. Vet ju inte vilket fabrikat du har, men det låter som det är nån ventil eller nåt som kärvar. Ibland sitter det en ventil på inkommande primärsidan som kan krångla. Tyvärr är denna ganska dyr att byta ut.
Jag tycker ju att det är dags att byta ut till en modern växlare som värmer vattnet efterhand. Det blir mer ekonomiskt också.
Hör med din fjärrvärmeleverantör. I min stad kör de just nu med en kampanj, där man kan få allt utbytt till ett vettigt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.