Hej!

Måste man lägga bärlinorna på tvären eller kan man lägga dom från husväggen och ut för att sedan lägga golvreglarna åt andra hållet? Orsaken är att jag vill ha mitt golv att gå från huset och utåt ( för att slippa skarvarna) istället för på tradionellt sätt. :confused:

Kanske luddigt uttryckt men jag hoppas någon förstår och kan svara.
 
japp det går kanon bra!!
men börja lägg trall utifrån å in!
mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Om trallen går rätt ut ifrån huset och man kör utan skarvar är det väl svårt att börja utifrån och in?...
 
Funderar på samma sak.... jag har 3 meter ut och 8 utmed huset och vill gärna att brädorna "går rakt ut" men jag är lite osäker på hur den bärande konstruktionen ska vara. Dessutom vill jag skruva underifrån så att brädorna är hela på ovansidan. Det blir nog något modulbygge i praktiken.
 
vagabondo skrev:
Funderar på samma sak.... jag har 3 meter ut och 8 utmed huset och vill gärna att brädorna "går rakt ut" men jag är lite osäker på hur den bärande konstruktionen ska vara. Dessutom vill jag skruva underifrån så att brädorna är hela på ovansidan. Det blir nog något modulbygge i praktiken.
Om du vill slippa skruvhål utan att få ett h-e till jobb är ett tips att kolla in Lunadeck 2 med profix. Med profix skruvas en T-clips i golvregeln, sen fästs trallbrädan i clipsen. I brädorna finns ett fräst spår. Profix är något dyrare än vanliga Lunadeck 2, men det går å andra sidan åt mindre skruv.
http://www.woodpekka.se/svenska/broschyr/lunawood_broschyr_mars2006.pdf
 
Att göra den bärande konstruktionen är inte svårare, man får bara tänka lite "tvärtom", eftersom bärlinorna går vinkelrätt ut från huset. Det jag gjorde var att fästa en balsko direkt i syllen, därefter bärs bärlinan upp av av två plintar, fördelade med ca 1.5 meters avstånd, tatalt är min bärlina 3.2m. Spännvidden (avståndet mellan plintarna) bestäms ju av dimensionen på virket.

Har inte Grabber också någon lösning med skenor för dolt montage, tycker jag sett något sådant.
 
bigsnucke skrev:
Om trallen går rätt ut ifrån huset och man kör utan skarvar är det väl svårt att börja utifrån och in?...
sjklart....hjärnsläpp här:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.