Jag är i tagen att köpa en fastighet i ett fritidshusområde.

I bygg & planbestämmelsen står det att man får bygga max 60m2 boningshus och 20m2 sidobyggnad, på tomten idag står det ett hus på 47m2 samt 2 st friggebodar på ca 10m2 vardera.

Utöver detta står det även ett garage på 74m2, gjutet i betong och delvis nedgrävt i marken! Detta är drömläget för mig, förutom det att bygglov för detta saknas. araget är byggt 2005-2006 och inget bygglov är sökt för detta.

Jag är medveten om att jag kan bli tvungen att riva garaget om dom "kommer på mig" (vilket vore tråkigt men ok, då huset i sig med det läget ändå är värt kostnaden för det), men riskerar jag något ytterligare "straff" för detta om jag köper fastigheten?

Inom dom närmaste åren kommer kommunalt VA till området, och normala regler kring bygglov kommer då att tillämpas (det är så man gjort i andra närliggande områden för att motivera fastighetsägarna att ansluta sig) Eventuellt kan man då riva det befintliga huset och bygga ett nytt uppepå garaget, alternativ bara söka bygglov för garaget.
 
Det finns nog kunnigare här men som jag tror och är rätt säker på gäller följande:
Om svartbygget skulle vara möjligt enligt detaljplanen kan bygglov ges i efterhand men med fyrdubbla taxan.
Är det inte möjligt så kan du få rivningsföreläggade med vite om det inte utförs inom anvisad tid.
Således behöver du inte vara orolig för varesig spöstraff, saftiga böter eller fängelse.
Rivningskostnaden kan ju dock bli saftig om det är gjutet i betong.
Att hoppas på är den tioåriga preskriptionstiden.
 
Jag delar Styrmans uppfattning i frågan, men är rätt säker på att om de skall dra in kommunalt V/A så lär det där garaget upptäckas om du inte är världsmästare på kamoflering. Uppenbarligen är dock grannsämjan god, eftersom ingen reagerat på detta bygge och anmält det hela. Kanske är det rent av så att de flesta i området har en del på sitt samvete vad gäller bygglovsbestämmelserna?
 
Visst stämmer det att grannarna i övriga området har lite svartbyggen själva, så det tror jag inte är något jätteproblem så länge man håller låg profil.

Kamoflerat kan man säga att det är, från vägen så ser man enbart betongtaket efter som gräsmattan går ända upp till taket där, på andra sidan sticker byggnaden enbart upp ca 40 cm över marknivån, så man kan nog gömma det ganska bra. Jag funderar även på om man kunde göra ett trädäck över hela taket så undviker man att det syns för mycket när lantmäteriet flygfotar.
 
Är du säker på att det inte är en bunker som förra ägaren gömt delar av släkten i??......Är förre ägaren från Österrike så skulle jag dra öronen åt mig!.....


Nä men seriöst, kamouflera bort det med ett däck ovanpå om så är möjligt och sitt sen och vissla lugnt i tio år till.
 
En enkel fundering: Hur vet man när det gått 10 år för ett bygge som inte finns?
 
grävaren skrev:
En enkel fundering: Hur vet man när det gått 10 år för ett bygge som inte finns?
Jo, och efter som det inte riktigt är färdigställt med dörrar och sånt så vet man ju inte, om dom räknar med datumet från att det är färdigt kanske???

Men om byggnaden står när man flyttar in så är det ju iaf enkelt att avgöra det...
 
Och när de kommer på det så "sade ju förre ägaren att det var byggt 1998".

Ärligt talat så tror jag inte att kommunen i onödan direkt söker upp svartbyggen, om de inte är väldigt störande på något sätt. Jag tror att så länge ingen klagar så är det hyffsad chans att du klarar dig.
 
Fast ibland är de ganska nitiska. Det här handlar om ett radhusområde i Oxelösund som fram till för 5-6 år sedan ägdes av allmännyttan. Sedan såldes radhusen ut till sina hyresgäster, och uppenbarligen blev snickarlustan väldigt stor.

Södermanlands Nyheter
 
A
Jag vet att de har i vissa fall tittat på flygfotografier tagna genom åren för att konstatera hur gamla svartbyggen är.
 
Är du medveten om att du kan få betala 4x bygglovsavgiften (blir väl max 30-40kkr tror jag) eller måste riva - och tycker det är ok iaf så är det väl bara att slå till ?

Jag har svårt att tro att kommunen skulle vara så nitiska om ingen klagar - och inte området är "infekterat" med överträdelser som sticker ut (som i det där radhusområdet) eller om man vill statuera exempel - men skall man ändå dra in VA och göra generösare regler så känns väl inte det sistnämnda så aktuellt ?

/K
 
Om du planerar några bygglovspliktiga förändringar så är risken att de upptäcker svartbygget större och förutom att de i det läget säkert kommer att ålägga dig 4ggr bygglovsavgiften plus ... så kan de neka bygglov oavsett ålder på garage.
Garaget blir inte lovligt bara för att det är äldre än tio år. Om det nu hade varit det ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.