Ska flytta in i ett comhem-hus och vill dra in alla kablar i väggen i vardagsrummet innan tapetsering.

Är helt oinsatt i platt-tv-svängen och comhems business så kan ni som vet ge lite respons på bifogad skiss. Det finns ju många fler sladdar men de jag lagt upp på skissen är de som behöver dras in i väggen ... tänkt gipsbruk:a in flexrör för högtalarsladdarna och Clas-O:s Kabelkanal 38x16 för HDMI och El.

Comments på det!? :)
 
  • Kabeldragning i vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
... såg nu att en del digitalboxar inte har HDMI utan scart bara! Är det fördel att köpa nya prylar med HDMI och strunta i Comhems boxar? Om man t.ex. vill ha hårddiskinspelare med HDMI.

Finns det andra kablar än HDMI och 220V som man måste dra från platt-tv:n?
 
Hejsan!
HDMI och 220V räcker ifall du skaffar (eller redan har) en hemmabioförstärkare som har inbyggd videoväxel. De flesta förstärkare klarar av att ta s-video, component och konvertera till HDMI.

/Roger
 
AoR skrev:
Hejsan!
HDMI och 220V räcker ifall du skaffar (eller redan har) en hemmabioförstärkare som har inbyggd videoväxel. De flesta förstärkare klarar av att ta s-video, component och konvertera till HDMI.
/Roger
Tack för svaret!!

Har inte hemmabioförstärkare men ska införskaffa ... får se till att det blir en som kan få till HDMI då!
... men kopplar man då tv-signalen från Comhems box via hemmabioförstärkaren till tv:n då?
 
Nej va dum jag är ... om tv:n har digitalmottagare inbyggt så behöver man väl inte skaffa comhems box, eller äre fel? Men om det är så .. behöver man då dra antennsladden till tv:n?
 
normalt har de bara digitalmottagare för boxer och inte comhem och ja då behövs det antennkabel, min rekomendation är att du lägger dit ett 40 mm rör eller grövre så kan du byta kabel vid behov
 
nja, det hänger mer på vilken CA-modul man använder, iaf på nyare apparater.
 
Jo 40-rör kunde ju vara flexibelt o bra men då äre 3 cm djupare i väggen / teglet :(

De nyare Sony Bravia-apparaterna har ju Inbyggd TV-Tuner = comhems DVB-C samt stöd för CA-modul ... men digitalmottagare äre alltså ingen som har?
 
TV-Tuner=comhems DVB-C samt stöd för CA-modul=digitalmottagare

Det är bara att åka, jag drog två 32mm rör upp till min TV, på sikt så kanske du ska ha en väggfast centerkanal då är det en kabel till dit, sen får man inte dra svag och starkström i samma rör i vägg. Men det är ju ingen som slår dig på fingrarna om du gör det.
 
TV-Tuner=comhems DVB-C samt stöd för CA-modul=digitalmottagare - aha!! Tack!

Jo två rör bredvid varann är ju smart, det kör vi på! :)
Hade tänkt köra ClasOhlsons 38x16 kabelkanaler under lite gipsputs (u-kanal med lock .. om man limmar eller tejap ihop dom lite för bara) och sen liksom kunna föra elsladden igenom bara, dvs inte koppla in ngt ellutag.
 
klipp av stickproppen på sladden och skruva fast en ny så klarar du dig med 1 st VP16 för strömmen.
 
nackdelen är bara att du just sa adjö till garantin ;)
 
mats_o skrev:
nackdelen är bara att du just sa adjö till garantin ;)
Menar du att sladden är fast installerad i TV'n? Jag tog för givet att vi pratade om platt-TV, har tills dags datum aldrig sett en platt-TV med fast monterad sladd nämligen. Om det skulle vara så kan man sätta ett vägguttag bakom TV'n, men det verkar bara krångligt.

Edit: Vad jag menade med detta är att när du ska lämna in TV'n så tar du sladden från kaffekokaren/datorn/sladdhögen då det är standardanslutning.
 
Jag har tyvärr sprungit på någon med fast kabel, skulle dessutom ned i just en lite trång kanal innan vi kunde hänga dit tv:n. Var det ett undantga så jublar jag :)
 
Tror jag kanske får vänta med att spackla över kanalen till tvn tills jag tjackat allt ... det verkar ju vara en cirkus med olika HDMI-format, kapacitet på inbyggd digitalbox m.m.

Om man t.ex. har tv med inbyggd digitalbox, behöver man inte då också dra antennsladden till tvn ... dvs:
# till tvn: nätsladd och antennsladd
# från tvn: HDMI ... och ev. ljudsladd/ar (beroende på HDMIn) till surrounden

Det som ser mest intressant ut nu på inköpslistan är:
# Plattburk: Sony KDL-40E4000
# Surroundförstärkare: Pioneer VSX-917V
# Högtalare: 4 vita Canton Ergo 601 (sen får vi se med woofer och center)

Klippa kabeln på nätsladden var annars en bra ide! Lite risk med ev garanti men gör det hela lite enklare.

Har sågat upp väggen nu iallafall ... bilder på G :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.