Självklart så är de olika typerna av släckare mer eller mindre bra till olika typer av bränder. Precis som Ingper skriver så kväver pulver och det är inte lika bra som skum (eller för den skull vatten) när det gäller fibrösa bränder.

Det som pulver däremot gör är att det har förmågan att släcka en gaska så stor brand i ett rum utan att man behöver gå in i det.

Om jag skulle behöva välja så väljer jag en pulversläckare då den är mycket enklare att använda på ett riktigt sätt. Men det bästa är ju självklart att kombinera med flera olika typer men då måste man se till att den / de som kan tänkas använda dem vet vad som ska användas och när.

Vid en brand i en soffa så hade jag gjort en initialinsats med pulver, EFTER brandkåren larmats, och följt upp det med skum om det finns eller med vanligt vatten. (funkar mycket bra mot fibrösa bränder)

En sak som man bör tänka på med skum är att det inte får vidare bra / stor volym effekt. Inte med den typen av skum som man får i en handbrandsläckare i vart fall. Vidare så har de handsläckare som jag har använt inte haft vidare lång kastlängd, vilket behövs om man ska in och släcka en soffa som det har tagit sig i. Kanske klarar man värmen men definitivt inte de gaser som avges i de flesta fall.

För enkelhetens och effektivitetens skull så väljer jag att bara köra pulver hemma. Visst om jag vet att det bara skulle vara jag själv som använde utrustningen så skulle jag kanske tänka om.

Det viktigaste är ända att man ser till att det blir larmat innan man gör något själv - Larma - Rädda - Släck!

MVH

Henrik
 
Om man skall köpa pulversläckare så brukar försäkringsbolagen ha bra priser, antar att dom vill att det skall finnas ordentliga släckare i varje hem. Köp inte billiga pulver släckare, det är skillnad på pulvret dom med.
 
Tänk på att pulvret kräver totalsanering efter användning. Visst, att välja mellan det o nedbränt hus är väl enkelt men ta inte fram pulvret förrän det behövs.

Mycket går att släcka med kvävning med filt eller liknande.

En kollegas systers barn ( jag mötte lassie ) i 6-7-årsåldern tömde en sådan på skoj inne i huset...det var inte roligt tydligen när mamsen och pappsen kom hem!
 
Skillnaden mellan skum och pulver kan ju vara att något finns kvar att sanera efteråt om kåken brinner till grunden pga att man inte kan spruta rummet "från dörren" så är ju släckaren värdelös. Kolsyra tror jag inte på det är för dålig räckvidd. Möjligen i ett typ "serverrum".

Brinner det _är_ det viktigaste att släcka branden och rädda sig själva sen kåken.

Det jag kan köpa är att om det brinner lite tex stekpanna på spisen eller gardiner kan det vara dumt att dra på en 12 kg pulver. Men även med pulver _kan_ man besinna sig.

Brandfilt är inte dumt det heller som komplement.
 
Brankåren brukar sälja brandsläckare till mycket bra pris.
299 kr betalade jag för en 6 kilos presto pulver
 
Mikael_L
Cheesus skrev:
Tänk på att pulvret kräver totalsanering efter användning. Visst, att välja mellan det o nedbränt hus är väl enkelt men ta inte fram pulvret förrän det behövs.
Och hur vet man det? :surprised: , ocn när ... :rolleyes:

På min arbetsplats hanteras det mer eller mindre stora mängder lättflyktiga lösningsmedel nästan överallt (På vissa ställen kubikmetervis).
Därav är brandsäkerheten mycket högt på dagordningen.
Alla anställda går en brandskydds och släckningsutbildning minst var tredje år. Överallt utomhus råder rökförbud. osv osv.

På dessa brandsläckarutbildningar har jag alltså fått prova släcka på "riktigt".
T.ex. kolsyran är lurig. Finns det kvar den minsta antydan till brand (vilket är lätt hänt t.o.m i ett lätt överblickbart kärl med brandfarlig vätska, så hur ska det då vara i en inomhusmiljö, fullt med möbler, vinklar och vrår), så flammar elden upp direkt till samma styrka när kolsyran efter några sekunder har dunstat bort.

Skum är lite säkrare handhavandemässigt. Men räckvidden är t.ex. inget att skryta med

Pulver är utmärkt till alla sorts bränder (förutom fibrösa bränder i tjockt vadderade textilier, samt pappersbuntar och liknande, men här kan man gå efter med vatten i en hink efter att den akuta branden är släckt).
Pulver klarar som regel de flesta icke tränade personer bäst.

Icke desto mindre har vi knappt någon pulversläckare på vår arbetsplats, då man anser att kostnaden för pulversanering riskerar bli alltför stor. Men det är antagligen fler faktorer än saneringen i sig tror jag. Det är väl även "stilleståndstid" på arbetsplatsen, risken att känslig utrustning på utvecklingstadiet förstörs och därmed försenar projekten osv.
Å andra sidan hänger det alltid två brandsläckare sida vid sida överallt, en kolsyra och en skum, då ingen av modellerna fungerar till alla slags bränder.

Vår brandskyddsexpert passar även på att sälja brandsläckare till självkostnadspris för de som vill ha en i hemmet. Där säljer han endast pulver, och anser att allt annat är rätt förkastligt, och jag tror han har rätt ... :surprised:
 
En ska man ska tänka på minst lika mycket som valet av släckare är placeringen. Har varit med om en ladugårdsbrand en gång, där elmotorn längs ner i baltransportören överhettades och började brinna. Brandsläckaren fanns i en bod 20 meter bort, det tog mig kanske 20 sekunder att hämta den, men innan jag var tillbaka var elden redan uppe på skullen och de som fanns där uppe fick kasta sig ut. Efter detta tog det bara några minuter innan hela ladugården var övertänd.

En villabrand går naturligtvis inte lika fort (inte lika mycket torrt hö inblandat ;) ) men det är inte lång stund man har på sig om soffan börjar brinna, så om släckaren är i en garderob bakom en hög med bråte så kan man lika gärna skita i det.
 
Ser att tråden är gammal men vill besvara den ändå med lite kunskap då jag är brandman och instruktör i just brandutbildningar. Såg också att denna tråd hamnade väldigt högt upp om man sökte på ämnet på google så jag hoppas ni har överseende med detta :)


ABC
En släckare klassas efter vilka typer av bränder den kan släcka enligt ABC.
A=Fibrösa bränder. Ex tyg, papper, textil
B=Vätskor och oljor
C=Gas
Dessa märks ut på alla släckare. Förr fanns även en E-klass=Eletronik men idag står det istället i klartext ex "Kan släcka bränder i elektrisk utrustning".
Till detta mäter man även hur stor brand man kan släcka enligt samma klassindelning
A=Ett träbål av en visst standardiserad längd. Ex A43=43dm=4,3m långt
B=Brandfarlig vätska som hällts i ett fat där storleken mäts. Ex B233 som är den högsta klassen.
C=Testar bara om släckmedlet är verksamt mot gasbrand eller ej, ingen klassindelning.

Pulver
Pulver är det klart bästa släckmedlet att ha i hemmet. Det funkar på allt(ABC+el) och har störst släckeffekt i förhållande till sin egen vikt (släcker en större brand mao och lättare att bära). Pulvrets släckeffekt är till största del kylning inte kvävning. Förenklat kan man säga att man öser ut så mycket bränsle (pulvret) att värmen (branden) försöker antända detta varvid värme försvinner. En liten kväveffekt får man av pulvret som smälter på ytan av det brinnande materialet men den är marginell. Pulvret blåser ut som ett moln och bara man grovriktar den kommer man få effekt även om man inte ens ser själva branden. Man kan även tömma in den i ett brandrum genom en dörrspringa och få bra effekt då pulvret är så lättflyktigt. Det går fortfarande att andas i ett rum där man blåst ut pulver även om den kan vara obehagligt att andas in då det består av en saltblandning. Pulvret är inte giftigt men kan orsaka irritation i luftvägarna. Astmatiker kan få problem men det har dom troligen redan fått av brandröken i alla fall. Nackdelen är ju att det smutsar ned en del, men det är inget att oroa sig för. Försäkringsbolagen betalar för saneringen. Försäkringsbolagen är också som nämnt ovan ett bra tips där man kan köpa släckare av kvalitet. Ibland kör dom kampanjer för märkessläckare under 300kr och normalt ligger det runt 500kr. En vanlig pulversläckare idag har klass A43, 233BC. Ofta kan man se på släckare på lågprisvaruhus att de inte har lika hög klass. Som det mesta annat får man var man betalar för. Normalt har dessa kvalitetsläckare en garantitid på minst 5 år sedan köper man en ny och övar med familjen med den gamla utomhus(!). Har du inte släckt en brand med 6 kg pulver är det dags att gå ut för länge sen.

De som säljer dessa släckare för 4000kr LURAR folk. Rent BONDFÅNGERI. Klart du får en ny gratis... Du har ju betalat för 10st...

Fördelar
- Lättast att använda, bara att grovrikta och fyra av, måste inte ens se branden
- Störst släckeffekt
- Fungerar på alla vanliga bränder, ABC+ elektronik
- okänsligt för kyla(garaget, bilen etc)
- Lång kastlängd, flera meter
- Lätt att sköta om, bara at kolla manometern(tryckmätaren), att sprinten är plomberad(släckaren är oanvänd) och vända den någon gång per år

Nackdel
- Smutsig släckning
- Mest kyleffekt på ytan, en djupare glödbrand kan behöva kylas med vatten för att inte blossa upp(blanda gärna vatten och diskmedel i blomkannan och begjut)

Om man är rädd för nedsmutsning eller har en känslig miljö kan man skaffa både en skum och en pulver och försöka första släcka branden med skummet först, funkar inte detta kan du växla upp till pulver.

Skum
Skumsläckaren är även den en bra släckare för vanliga bränder. Innehåller mestadels vatten med lite "diskmedel" för att minska ytspänningen och göra så att de löddrar och lägger sig som en hinna. Släcker dock en mindre brand än en mindre pulver och släckaren väger mer(svårare att bära med sig). Normal skumsläckare har ca A34 B233 +el. Nyare släckare kan alltså användas på alla vanliga bränder förutom gas. Inget för husvagnen mao. Svårare att använda än en pulver då du måste sikta med en smal vattenstråle och verkligen träffa ytan som brinner, det som hamnar på golvet har ingen effekt. Skum har en mycket bra släckeffekt på fibrösa bränder då det både tränger in och lägger en kvävande hinna ovanpå. Släcker med både en kylande och kvävande effekt.

Fördelar
-Bra till alla vanlig bränder, A, B (nyare även elektronik)
-Släcker med både kylning och kvävning
-Enkelt att sanera
-Bra kastlängd, flera meter

Nackdel
-Svårare att använda, måste träffa det som brinner
-Mindre släckeffekt än motsvarande pulver
-Frysrisk
-Måste se branden
-Släcker inte brand i gas

Kolsyra
Kolsyra är en inert gas som släcker med kvävning. Trots att den håller en temperatur på ca -78 grader dunstar den så fort att det ger väldigt liten kylverkan. gasen tränger lokalt undan syret runt branden. Är bara klassad för B+el och har ofta en klass så låg som B89. Släcker alltså en väldigt liten brand och funkar inte alls på vanliga fibrösa bränder. Gasen kan bara användas i små utrymmen då den dunstar fort. Den har väldigt kort kastlängd, bara någon meter. Fördelen är just att den dunstar och inte lämnar några rester alls, alltså ingen sanering. Det är samtidigt dess största nackdel då branden ofta blossar upp så fort gasen dunstat. Eftersom den endast klarar en liten vätskebrand och elektronik rekommenderas den inte alls till hemmet. Om stora mängder används kan man inertera hela rummet och göra det syrefritt. INTE så bra om man själv är kvar i rummet. Den är också mycket dyrare än en pulver. På denna finns heller ingen manometer(tryckmätare) utan man måste väga den för att se om gasen är kvar.

Fördelar
-Inga rester alls

Nackdelar
-Endast B och elektronik, ej för vanlig fibrös brand
-Dunstar fort – risk för återtändning
-Mycket mindre släckeffekt än motsvarande pulver
-Ingen manometer måste vägas för kontroll
-Kort kastlängd


Hoppas det klarande lite!

Om ni bor i Falu, Borlänge eller Säters kommuner har väl inte missat är det är ett lagkrav att man har en släckare i sin bostad?

http://www.dalamitt.se/foretag/skalig-slackutrustning__190
 
  • Gilla
GreenMoose
  • Laddar…
En utmärkt genomgång Andreas! Stort tack för den!
 
Å har man 2 st 6-kg's pulversläckare och det inte räcker till kommer brandkåren efter en kvart med trasig pumpmotor men då är det bra att det finns en brandbil till på väg som har fel på en ventil till tanken så den är tom...:)

Då "får" man ett nytt hus även om det kostar en hel massa egna pengar för försäkringsbolagen hittar på en massa avdrag.

Därmed sagt att en eller två släckare är väldigt bra att ha initialt vid en brand men det är under en fruktansvärt liten tid, sen är det kört.

Men helt klart ska man ha en på varje våningsplan, alla ska veta hur den funkar.
Brandstege är även det en billig försäkring.

Att göra som vi gjorde vid vår brand, springa in o ut för att hämta "värdefulla" saker är helt förkastligt har jag lärt mig. En eller ett par sekunder i en brandexplosion ger enorma personskador. En bekant till oss drabbades i fjol av 85-90 % i brännskador, en av de värsta brandskador någon i Sverige har överlevt.

I jämförelse med sånt är varken hus eller saker värt någonting, inte ens gamla foton och värdesaker. Livet och hälsan är nummer 1.

Glöm aldrig det!
 
Jag har tömt en pulver släckare modell mindre i ett rum och gick med en blöt trasa efteråt. Visst det blev en massa gnuggande men jag såg inget efter det.
 
C
Det mest imponerande med pulversläckare är ändå kastlängden, inga problem att skicka en "stråle" med pulver 10 meter rakt upp i luften med en halvt urladdad brandsläckare, demonstrerade vår instruktör när vi hade brandövning på lokförarutbildningen (en björk vart rätt vit hela vägen upp...).

Kolsyra är i princip värdelöst utomhus om man inte är extremt nära (under metern, ännu mindre om det blåser, vilket det gjorde på ovan nämnda övning).

Skum är oerhört effektivt på medellånga avstånd, framförallt på vätskor och fasta material, men det kan nog nästan vara lättare att rädda huset med en sanering från pulver, än från dom vattenskador som garanterat uppstår om man tömmer en skumsläckare inne, det blir helt genomdränkt bortom allt igenkännande.
 
Redigerat av moderator:
Mitt tips.. Högtryckstvätten! Den ger en grymt effektiv och kylande vattendimma med minimala vattenskador och dessutom användbar till annat ;)
Givetvis ska den stå redo för att göra nytta men dom är ju så billiga att man kan ha en "fast" monterad för detta ändamål. Inte tar det slut på släckmedel i första taget heller.
 
Går man på en "Heta Arbeten" kurs och tar certifikatet så får man veta att det ENDA som är godkänt vid heta arbeten är just pulver, detta eftersom det kan släcka allt.
Däremot är det bra att komplettera med andra släckare. På mitt jobb tex, ett gjuteri, används enbart kolsyra, detta för att du snabbt kyler ner flytande metall och för att vatten i samband med flytande metall gör att metallen exploderar:p Samma sak med olja i en stekpanna tex.
Själv använder jag enbart kolsyra på jobbet då det börjar brinna (det händer ganska ofta på jobb) och kan därför hantera den, men för en som aldrig vart i skarpt läge så är det dömt att misslyckas. Skall en ovan person handha grejor så är det:
Små bränder = Brandfilt
Större = Pulver
Hemma har jag 2st 6kilos pulver och en liten 2kilos extra under diskbänken:)
 
Redigerat:
Tossegubbe skrev:
Mitt tips.. Högtryckstvätten! Den ger en grymt effektiv och kylande vattendimma med minimala vattenskador och dessutom användbar till annat ;)
Givetvis ska den stå redo för att göra nytta men dom är ju så billiga att man kan ha en "fast" monterad för detta ändamål. Inte tar det slut på släckmedel i första taget heller.
Håller med, räddade grannens hus med en sån när den andra grannens garage brann ner..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.